دیجی اسکریپت

آموزش مدل MVC – معرفی توضیحات اولیه | دیجی اسکریپت

آموزش مدل MVC – معرفی توضیحات اولیه
[ad_1]

ساختار مدل MVC سال های زیادی است که در مهندسی نرم افزار مورد استفاده قرار میگیرد. مدل MVC تقریبا در تمامی زبان های برنامه نویسی قابل پیاده سازی و استفاده است , ممکن است پیاده سازی آن دارای تفاوت هایی باشد اما همه ی این پیاده سازی ها در مفهموم یکسان هستند.

کلمه ی MVC برگرفته از Model , View و Controller است که داده های برنامه را به ۳ لایه model و view و controller تقسیم میکند. در اینجا به توضیح هرکدام از این سه لایه می پردازیم :

لایه Model :

لایه مدل یا Model ساختار داده و منطق داده (data) را مشخص میکند. این لایه داده های برنامه را نگهداری میکند و وظیفه ی ذخیره سازی و بازیابی داده ها را به عهده دارد.

لایه View :

لایه ویوو یا View یک رابط کاربری یا user interface است , این لایه وظیفه ی نمایش دادن محتوا و داده هایی است که از Model گرفته می شود. هرچیزی که به صورت گرافیکی یا غیر گرافیکی به کاربران نمایش داده می شود توسط view ایجاد می شود.

لایه Controller :

لایه کنترلر یا Controller وظیفه ی کنترل درخواست های کاربران و منطق برنامه را به عهده دارد. معمولا کاربر با View تعامل برقرار میکند. درخواست هایی که کاربر دارد از طریق Controller مدیریت میشود و به آنها پاسخ داده میشود. پاسخ ها میتوانند توسط View نمایش داده شوند.

شکل زیر رابطه ی بین سه لایه ی Model و View و Controller را در مدل MVC نمایش میدهد :

همانطور که در شکل بالا نشان داده شده است Controller درخواست های کاربر را از View دریافت میکند این درخواست ها میتوانند شامل داده هایی باشند که در صورت لزوم توسط Model ذخیره سازی میشوند یا میتوانند داده های موجود را تغییر دهند. کنترلر در انتهای کار خود یک View را ایجاد میکند (render) و به عنوان نتیجه ی کار به کاربر نمایش میدهد تا کاربر نتیجه ی تعامل خود را ببیند.

دقت کنید در مدل MVC بین View و Model به صورت مستقیم رابطه ی وجود ندارد بلکه این رابطه را به صورت غیر مستقیم توسط Controller میتوان ایجاد کرد. بدین صورت هر داده ای که باید از Model گرفته شود و در View نمایش داده شود را باید درون Controller مدیریت کنیم.

با استفاده از مدل MVC برنامه نویسان back-end میتوانند قبل از اینکه گرافیک نرم افزار ساخته شده باشد به توسعه ی برنامه بپردازند همچنین کسانی که توسعه ی گرافیک یا UI برنامه را به عهده دارند به صورت مستقل از برنامه نویسان back-end کار خود را انجام میدهند. به بیان دیگر این معماری باعث میشود که back-end و front-end به صورت مجزا بتوانند توسعه پیدا کنند.

دوستان عزیز این اموزش در سری آموزش های MVC ادامه پیدا خواهد کرد. اگه علاقه دارید میتونید اموزش های بعدی مدل MVC رو از اینجا(کلیک کنید) ببینید.

دوستانی که سوال یا مشکلی دارند میتونن از انتهای همین پست مطرح کنند تا پاسخ بگیرن. موفق و پیروز باشید.

[ad_2]

لینک منبع مطلب

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.