دیجی اسکریپت

استفاده از بلوک گوتنبرگ روی مقالات و سایت‌های دیگر | دیجی اسکریپت

استفاده از بلوک گوتنبرگ روی مقالات و سایت‌های دیگر
[ad_1]

در مقالات قبل، درباره اینکه گوتنبرگ چیست و آموزش کار با ویرایشگر گوتنبرگ به سبک حرفه‌ایی‌ها به‌طور کامل صحبت کردیم. در این مقاله می‌خواهیم درون‌ریزی و برون‌بری گوتنبرگ را آموزش دهیم.

در نسخه ۵ وردپرس یک قابلیت بسیار مفید به وردپرس اضافه شد که توانایی استفاده دوباره از بلاک‌ها را با استفاده از ویرایشگر گوتنبرگ به ما می‌دهدد. به‌وسیله این ویرایشگر ما می‌توانیم بلاک‌های پیش‌فرض را به بلوکی که قابلیت استفاده مجدد داشته باشد تبدیل کنیم.

بلاک‌های گوتنبرگ به باکس‌هایی گفته می‌شود که بخش‌های محتوایی متفاوتی را پوشش می‌دهدد. اگر محتوایی را در ویرایشگر گوتنبرگ قرار دهیم، مشابه یک بلاک از دیگر قسمت‌ها مجزا است. به‌عنوان مثال برگه‌ها یا نوشته‌هایی که با صفحه‌ساز پیش‌فرض وردپرس (گوتنبرگ) ساخته می‌شوند یک بلاک در نظر گرفته می‌شوند. گوتنبرگ به‌واسطه امکانات جالبی که برای مدیران سایت قرار داده است این امکان را به آنها می‌دهدد تا بلاک‌های ایجادشده را طبق سلیقه خود شخصی‌سازی کنند یا بلاک‌های ایجادشده را به سایت دیگری منتقل کنند.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ذخیره بلاک‌ها برای استفاده مجدد روی سایت‌های دیگر

برای اینکه بلاک‌های موردنظر را بتوانیم درون‌ریزی یا برون‌بری کنیم، نمی‌توانیم از بلاک‌هایی که به صورت پیش‌فرض ساخته می‌شوند استفاده کنیم. باید بلاک‌ها را ابتدا به قابلیت ‌استفاده مجدد تبدیل کنیم و سپس آنها را درون‌ریزی و برون‌بری کنیم.

برای این کار ابتدا باید از پیشخوان وردپرس > نوشته‌ها > افزودن، به ویرایشگر گوتنبرگ بروید.

افزودن نوشته جدید
افزودن نوشته جدید

بعد از وارد شدن به صفحه جدید، در قسمت بالای صفحه مشاهده می‌کنید که یک دکمه به شکل علامت مثبت وجود دارد. روی آن کلیک کنید.

اضافه کردن بلاک‌ها
اضافه کردن بلاک‌ها

در پنجره جدید بلاک‌های محتوایی مختلفی را می‌بینید که می‌توانید هر کدام را انتخاب کنید.

انواع بلاک‌های گوتنبرگ
انواع بلاک‌های گوتنبرگ

ما در این مقاله بلاک “بند” را انتخاب می‌کنیم تا محتوای متنی خود را درباره دوره جامع مدیریت سایت وارد این قسمت کنیم.
در قسمتی که مشخص کردیم، متن خود را قرار دهید و یا در صورت تمایل، تغییرات نمایشی را هم بر روی آن اعمال کنید.

جایگذاری متن
جایگذاری متن

از نوار بالایی قسمت قرارگیری متن، دکمه‌ایی که مشخص کردیم را انتخاب کنید تا باکس کوچکی برای شما نمایش داده شود. سپس گزینه “افزودن به بلوک‌های قابل ‌استفاده دوباره” را انتخاب نمایید.

افزودن به بلوک های قابل استفاده دوباره
افزودن به بلوک های قابل استفاده دوباره

نام بلاک سفارشی خود را وارد و ذخیره کنید. حالا بلاک ساخته ‌شده را می‌توانید در بخش بلاک‌های “قابل ‌استفاده دوباره” ببینید.

ایجاد کردن بلاک
ایجاد کردن بلاک

دریافت بلاک‌ها برای استفاده روی سایت دیگر

همان‌طور که میدانید از بلاک‌های ویرایشگر گوتنبرگ می‌توانید در وب‌سایت‌های دیگر هم استفاده کنید. برای این کار باید بلاک‌های موردنظر خود را برون‌بری کنید. ابتدا وارد پیشخوان وردپرس شوید > نوشته‌ها > افزودن نوشته جدید را کلیک کنید و به صفحه مدیریت بلاک‌های گوتنبرگ وارد شوید. از دکمه سه نقطه بالا-چپ کلیک کنید و گزینه “همه بلاک‌های قابل ‌استفاده مجدد را مدیریت کنید” تا وارد صفحه مدیریت بلاک‌ها شوید.

برای برون‌بری یا درون‌ریزی بلاک‌های ساخته‌شده گوتنبرگ می‌توانید از صفحه جدید اقدام کنید یا حتی محتوای بلاک موردنظر خود را ویرایش کنید.

تنظیمات مدیریت بلاک‌های قابل استفاده مجدد
تنظیمات مدیریت بلاک‌های قابل استفاده مجدد

بک آپ گیری از بلوک‌های گوتنبرگ

وارد پیشخوان وردپرس شوید، نوشته‌ها > افزودن نوشته جدید را کلیک کنید. از سمت چپ-بالای صفحه دکمه “بیشتر” که به شکل سه نقطه ایجادشده است را کلیک کنید. از منوی بازشده گزینه “مدیریت تمام بلوک‌های قابل ‌استفاده مجدد” را کلیک کنید تا وارد صفحه جدیدی شوید.
در این صفحه بلاک‌هایی که ایجاد کرده‌اید را می‌بینید. زمانی که روی هر بلاک ماوس خود را قرار دهید گزینه‌هایی زیر آن نمایش داده می‌شود. از گزینه‌های زیرین بلاک موردنظرِ خود گزینه “برون‌بری به‌صورت JSON” را انتخاب کنید.

مدیریت تمام بلاک‌ها
مدیریت تمام بلاک‌ها

حال بلاک موردنظر شما با فرمت Jason آماده‌ی دانلود بر روی سیستم شما است. شما می‌توانید با استفاده از فایلی که بر روی سیستم‌تان قرارگرفته است، بلاک موردنظر را، روی سایت‌ موردنظر خود قرار دهید.

برون‌بری بلاک با فرمت جیسون
برون‌بری بلاک با فرمت جیسون

ایمپورت بلوک‌های گوتنبرگ روی سایت جدید

در این قسمت می‌خواهیم نحوه وارد کردن بلاک‌ها را آموزش دهیم. مثل مرحله قبل از پیشخوان > نوشته‌ها > نوشته جدید، از سمت چپ-بالا صفحه دکمه سه نقطه را انتخاب کنید. بعد از وارد شدن به صفحه بلوک‌های قابل استفاده مجدد، دکمه “وارد کردن از JSON” را انتخاب کنید. در نهایت با استفاده از دکمه “انتخاب فایل” بلاکی که در سیستم خود دارید را انتخاب و از طریق دکمه “درون‌ریزی” انتخاب کنید. پس از اتمام این کار شما می‌توانید بلاک‌های اضافه شده را در سایت خود استفاده کنید.

درون‌ریزی بلاک‌ها
درون‌ریزی بلاک‌ها

ایمپورت و Export بلوک‌های گوتنبرگ با استفاده از پلاگین

شما می‌توانید برای درون‌ریزی و برون‌بری بلاک‌ها از پلاگین استفاده کنید. اما استفاده از پلاگین برای این کار دارای یک مشکل است که بلاک‌های درون‌ریزی شده، نمی‌توانند به فهرست بلاک‌های قابل استفاده مجدد اضافه شوند و باید از طریق تنظیم دستی این کار را انجام دهید.
به وسیله افزونه Block Export Import می‌توانید به راحتی بلاک‌های گوتنبرگ را برون‌بری کنید. برای این کار باید از پیشخوان > افزونه‌ها > افزودن را انتخاب کنید.

افزودن پلاگین
افزودن پلاگین

افزونه Block Export Import را نصب و فعال کنید.

نصب پلاگین Block Export Import
نصب پلاگین Block Export Import

بعد از نصب افزونه به ویرایشگر گوتنبرگ بروید. در صفحه ویرایشگر گوتنبرگ از قسمت بالا-راست محتوای بلاک کلیک کنید و از منوی باز شده گزینه “برون‌ریزی از جیسون” را کلیک کنید. به وسیله این افزونه با این کار شما بلاک موردنظر خود را با فرمت جیسون در سیستم‌تان ذخیره می‌کنید و درون‌ریزی این بلاک نیز بدون نیاز به مدیریت بلاک‌ها انجام می‌شود.

گزینه Export as JSON

در مرحله بعد بلاکی برای آموزش رایگان وردپرس می‌سازیم و دکمه اضافه کردن را از سمت راست-بالا کلیک کنید. بخش “ابزارک‌ها” را انتخاب و از منوی باز شده گزینه Import Block From JSON و دکمه “بارگذاری” را کلیک کنید. حالا وارد پرونده‌های سیستم عامل خود می‌شوید. فایلی را که در مرحله قبلی برون‌بری کردید را انتخاب و تأیید کنید تا درون‌ریزی انجام شود و بلاک‌ها به راحتی در گوتنبرگ درج شوند.

گزینه Import Blocks From JSON

موفق باشید.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام میهن وردپرس عضو شوید.

[ad_2]

لینک منبع مطلب

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.