دیجی اسکریپت

تصویر امنیتی یا captcha با php | دیجی اسکریپت

تصویر امنیتی یا captcha با php
[ad_1]

سلام به همه ی دوستان گرامی. کد امنیتی کپچا که همه میدونید چیه؟ توی سیستم های کامپیوتری در حال حاضر یکی از راه هایی که میشه انسان و ربات رو از هم تشخیص داد استفاده از کپچا یا captcha هست! ما میتونیم یه متن رو روی یه عکس قرار بدیم و از کاربر بخوایم که متنی که درون عکس نوشته شده رو به ما بگه و این میشه معیار تشخیص انسان و ربات! البته انواع دیگه کپچا هم وجود داره که میتونید با یه جستجوی ساده پیدا کنید.

در اینجا میخوام کد یه کپچای ساده رو در اختیارتون قرار بدم که میتونید توی برنامه های خودتون ازش استفاده کنید. پیش نمایش این کپچا رو میتونید از اینجا (کلیک کنید) ببینید. پس زمینه ی تصویر تولید شده رو به صورت transparent یا بی رنگ قرار دادم تا بتونید همه جا ازش استفاده کنید 😀

سورس کد captcha رو میتونید از انتهای همین مطلب دانلود و استفاده کنید , اگه فایلی که دانلود کرده اید رو از حالت فشرده خارج کنید محتوای اون به صورت زیر است :

  • فایل captcha.php که کدهای تولید تصویر امنیتی درون اون قرار داره.
  • فایل example.php که توش یه مثال براتون نوشتم و اگه بازش کنید میتونید نحوه ی استفاده از تصویر امنیتی رو ببینید.
  • پوشه fonts حاوی ۴ تا فونت هست که برای تولید تصویر امنیتی ازشون استفاده کردیم. میتونید این فونت ها رو بنا به سلیقه خودتون تغییر بدید.

همه ی کدهایی که برای تولید تصویر امنیتی استفاده میشه درون فایل captcha.php قرار داده شده اگه این فایل رو باز کنید داخلش یک کلاس با نام CAPTCHA وجود داره که دارای دو متد randomString و show است.

متد randomString متن تصادفی تولید میکنه که این متن تصادفی درون تصویر امنیتی نمایش داده میشه , متد show نیز تصویر مورد نظر ما رو تولید میکنه. شما برای تولید تصویر امنیتی کافیه از متد show به صورت زیر استفاده کنید:

<?php
session_start();
include_once 'captcha.php';
$options=array('font'=>array(0=>'fonts/1.ttf',1=>'fonts/2.ttf',2=>'fonts/1.ttf',3=>'fonts/2.ttf',4=>'fonts/1.ttf',));
//generate and show captcha
$captcha_str=CAPTCHA::show($options);
//set captcha value into session
$_SESSION['captcha']=$captcha_str;
?>

همونطور که در مثال بالا میبینید ما ابتدا یه سشن session رو با دستور session_start شروع میکنیم و بعدش یه ارایه تعریف میکنیم که در اندیس font اون چهارتا فونت قرار میدیم بعدش متد show رو فرخوانی میکنیم. این متد تصویر امنیتی مورد نظر ما رو تولید میکنه و نمایش میده همچنین متنی که درون تصویر قرار داده شده رو در اختیار ما قرار میده که میتونیم این متن رو داخل سشن قرار بدیم و سمت سرور بررسی کنیم که درست هست یا نه! به همین سادگی یه کد امنیتی ساختیم 😀 پیش نمایش این کد امنیتی رو میتونید از اینجا(کلیک کنید) ببینید همچنین میتونید اون رو از انتهای همین مطلب دانلود و استفاده کنید.

دوستانی که سوال یا مشکل دارند از انتهای همین مطلب مطرح کنن تا پاسخ بگیرن. موفق باشید.

[ad_2]

لینک منبع مطلب

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.