دیجی اسکریپت

تغییر DNS دامنه IR در ایرنیک | دیجی اسکریپت

تغییر DNS دامنه IR در ایرنیک
[ad_1]

تغییر DNS دامنه IR در ایرنیک
تغییر DNS دامنه IR در ایرنیک

حتما با دامنه‌ها آشنا هستید. می‌دانیم که هر دامنه هویت یک وب‌سایت را در اینترنت مشخص می‌کند. دامنه‌های آی آر نیز به عنوان یک پسوند خاص از دامنه توسط کشور ایران ارائه می‌شوند. اما تغییر DNS دامنه IR کمی متفاوت از سایر دامنه‌های جهانی است. چرا که بهتر است این تغییر مستقیما از پنل سایت NIC یا IRNIC انجام شود. در این مقاله چگونگی انجام این‌کار را به شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

ایرنیک چیست

ایرنیک مرکز ملی ثبت دامنه‌های IR هست که در ایران با دامنه nic.ir فعالیت دارد. این مرکز بر فرایند ثبت دامنه‌های IR و .ایران و همچنین مشتقات دامنه ir نظیر co.ir یا ac.ir نظارت کامل دارد.

در واقع اگر شما وارد سایت خاصی می‌شوید و دامنه ir ثبت می‌کنید، این وبسایت درخواست خود را به ایرنیک ارسال می‌کند و ایرنیک این دامنه را به نام شما ثبت خواهد کرد. البته باید از قبل یک حساب irnic در این وب‌سایت ایجاد کرده باشید. فرایند ثبت دامنه IR در ایرنیک را قبلا در جلسه دوم آموزش رایگان وردپرس توضیح داده‌ایم.

تغییر DNS دامنه IR

اما به احتمال زیاد شما دامنه خود را خریداری کرده‌اید و حالا قصد دارید این دامنه را روی هاست خود تنظیم کنید. برای تنظیم کردن دامنه روی هاست طبیعتا به تغییر DNS یا Domain Name Server ها نیاز دارید. بیایید ببینیم چگونه می‌توان مستقیما DNS دامنه دات آی آر را از طریق ایرنیک تنظیم کرد.

مرحله اول: وارد سایت ایرنیک شوید

در مرحله اول باید وارد سایت ایرنیک شویم. می‌توانید با وارد کردن آدرس https://www.nic.ir/Login در مرورگر خود، صفحه ورود این وب‌سایت را مشاهده کنید.

ورود به ایرنیک
ورود به ایرنیک

حالا کافیست اطلاعات ورود به اکانت IRNIC خود را وارد کنید. روی ورود کلیک کنید تا وارد پنل کاربری نیک خود شوید.

در این‌جا لیست دامنه‌های خود را مشاهده خواهید کرد.

مرحله سوم: تغییر DNS دامنه

روبروی دامنه‌ای که می‌خواهید DNS آن را تغییر دهید. روی گزینه تغییر DNS کلیک کنید.

تغییر DNS دامنه آی آر
تغییر DNS دامنه آی آر

در این‌جا لیست DNS های دامنه مورد نظر خود مشاهده خواهید کرد. کافیست دی‌ان‌اس‌هایی که از هاست خود دریافت کرده‌اید را اینجا وارد کنید. فراموش نکنید مهم نیست که یک دی‌ان‌اس دارید یا ۴ عدد؛ تنها کافیست هر تعداد دی‌ان‌اس که شرکت به شما ارائه کرده را اینجا وارد کنید.

تنظیم DNS دامنه
تنظیم DNS دامنه

در نهایت Secret Answer یا سوال امنیتی که موقع ایجاد اکانت IRNIC مشخص کرده‌اید را وارد کنید.

اگر این پاسخ را ندارید کمی با دردسر مواجه خواهید شد. باید با ایرنیک تماس بگیرید و با ارائه مدارک، این سوال امنیتی را تغییر دهید.

سوال: آی‌پی کارگزار در ایرنیک چیست

اگر دامنه شما mihanwp.ir و دی‌ان‌اس‌های شما ns1.mihanwp.com و ns2.mihanwp.com هست، یعنی دی‌ان‌اس‌ها از دامنه خودتان استفاده می‌کنند، حتما باید در قسمت آی پی کارگزار، آی پی سرور خود را نیز وارد کنید. در غیر این‌صورت نیازی به وارد کردن IP نخواهید داشت و فقط کافیست دی‌ان‌اس‌ها را وارد کنید.

سوال: نام کارگزار در اینترانت ملی چیست

این گزینه سال‌هاست که در پنل ایرنیک قرار گرفته و ظاهرا برای استفاده از DNS در اینترانت ملی استفاده می‌شود. هنوز ایرنیک دستورالعمل خاصی برای استفاده از این بخش ارائه نکرده پس فعلا از آن استفاده نمی‌کنیم.

در نهایت روی اعمال کلیک می‌کنیم تا دی‌ان‌اس ذخیره شود.

مرحله چهارم: صبر می‌کنیم تا DNS اعمال شود.

حالا باید صبر کنیم تا DNS دامنه ما در تمام سرور‌های DNS دنیا ذخیره شوند. DNS Server ها سرورهایی هستند که مثل دفترچه تلفن‌های قدیمی عمل می‌کنند. هر DNS Server می‌داند که چه دامنه‌ای با چه DNS ای در دنیای وب فعال است. سرور‌های دی ان اس مختلفی در دنیا وجود دارد که چند مورد از آن‌ها در شرکت گوگل هست.

سوال: تغییر DNS دامنه IR چقدر طول می‌کشد

معمولا زمان تغییر DNS برای دامنه‌های بین‌المللی حداکثر ۶ الی ۱۲ ساعت است. اما این تغییر برای دامنه IR حدود ۱۲ الی ۲۴ ساعت طول می‌کشد. پس پیشنهاد می‌کنیم حسابی سرگرم کار دیگری شوید تا تغییر DNSها اتفاق بیفتد. 😀

این تغییرات را می‌توانیم از طریق سایت https://dnschecker.org بررسی کنیم.

بررسی تنظیم بودن DNS دامنه
بررسی تنظیم بودن DNS دامنه

این سایت دقیقا به ما نشان می‌دهد که سایت ما در کدام کشور با کدام آدرس IP شناخته می‌شود. باید صبر کنید تا حداقل ۹۰ درصد تیک‌ها سبز شوند و آی پی سرور جدید را به ما نشان دهند.

موفق و پیروز باشید.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام میهن وردپرس عضو شوید.

[ad_2]

لینک منبع مطلب

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.