دیجی اسکریپت

قیمت ماشین های ایران خودرو به کجا می رود؟ – باران وب | دیجی اسکریپت

قیمت ماشین های ایران خودرو به کجا می رود؟ – باران وب
[ad_1]

ابتدای سال ۹۹ بود که بازار خودرو ترمز برید و در یک شیب صعودی افزایش قیمت قرار گرفت. هر روز با یک قیمت جدیدی در این بازار مواجه بودیم و کسی نمی‌توانست پایانی برای قیمت خودروها متصور شود. در این میان دلالان و سودجویان نیز با هدف سودجویی بیشتر، قیمت‌ها را غیر واقعی اعلام می‌کردند. همین موضوع به روند افزایشی قیمت ماشین ایران خودرو کمک می‌کرد.

اما با شروع پاییز و مخصوصا آبانماه که نتایج انتخاباتی آمریکا اعلام شد، ترک‌هایی در حباب بازار خودرو مشاهده شد. این موضوع باعث شد که قیمت ماشین ایران خودرو یک روند نزولی را سیر کند. هم خودروهای داخلی و هم خارجی دچار ریزش قیمتی شدند. اکنون هم که در ابتدای زمستان به سر می‌بریم، ثبات قیمتها در این بازار مشاهده می‌شود. اما سوال اینجاست که آیا این شرایط پایدار ادامه دار خواهد بود یا اینکه همه‌ی این کاهش قیمت‌ها، یک آرامش قبل طوفان است؟ در این مقاله از همراه مکانیک قصد داریم به رویکردهای مختلفی که در این زمینه وجود دارد پرداخته و نظرات کارشناسان را مبنی بر ادامه‌ی روند قیمت‌ها تا پایان سال بیان کنیم.

قیمت‌گذاری خودروها چگونه انجام می‌شود؟

حدود نه سال پیش بود که وظیفه‌ی قیمت‌گذاری خودرو ، بر گردن شورای رقابت افتاد. این شورا قرار بود که قیمت گذاری ماشین‌های زیر ۴۵ میلیون تومان را بر عهده بگیرد. اما با لا رفتن قیمت‌ها و حداقل قیمت پنجاه میلیون تومان برای خودروهای داخلی، این شورا را عملا از دور خارج کرد. به همین دلیل منتقدان شورای رقابت، مثل ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف کنندگان، زمام امور را به دست گرفتند.

ناکارآمدی دو نهاد مزبور، دولت را مجبور کرد که بار دیگر این وظیفه بر دوش شورای رقابت قرار گیرد. اما شرایط حال حاضر این شورا، دیگر مثل قبل نبود. بازار خودرو شدیدا به هم ریخته بود و بی کیفیت ترین خودروها با قیمت بالای صد میلیون تومان معامله می‌شدند. همه‌ی این عوامل سبب شد که شورای رقابت به برای کنترل قیمت ماشین ایران خودرو چاره‌ای بیندیشد.

در ایتدا شورای رقابت طرح افزایش ۲۵ درصدی قیمت ماشین ایران خودرو را در هر سه ماه یک بار اعلام کرد. اما این راهکار مفید واقع نشد و مشکلات این بازار را بیشتر از گذشته کرد. به همین دلیل شواری رقابت در طرح جدید خود تصمیم گرفته است که قیمت ماشین ایران خودرو را بر اساس نرخ تورم بخشی و قیمت مواد اولیه مورداستفاده در ساخت خودرو تعیین کند. بدین صورت که زمانی که خودروسازان درخواست خود را مبنی بر افزایش قیمت روز ماشین به شورای رقابت ارسال می‌کنند، شورای رقابت با توجه به تورم صورت گرفته در نرخ ارز، فولاد و شیشه، با درخواست خودروسازان موافقت خواهد کرد.

نظر کارشناسان درباره نوسانات قیمت تا پایان سال ۹۹ چیست؟

با اینکه قیمت ماشین ایران خودرو در بازار یک ثبات نسبی را طی می‌کند، اما عقاید مختلفی از سوی کارشناسان برای آینده‌ی این بازار دیده می‌شود. گروهی از کارشناسان رویکرد خوش بینانه‌ای به این موضوع دارند و معتقدند که اگر پارکینگ‌ها از خودرو خالی شوند و ظرفیت تولید افزایش پیدا کند، عرضه و تقاضا متناسب شده  و روند نزولی قیمت‌ها ادامه دار خواهد بود. این گروه از کارشناسان محبوبیت بایدن و پیروزی او در انتخابات را امیدی برای بازگشت دوباره‌ی آمریکا به تعهد برجام می‌دانند. چرا که اگر چنین اتفاقی بیفتد، شرکت‌های خودروسازی خارجی وارد کشور می‌شوند و مشکل کمبود قطعات حل خواهد شد. همه‌ی این عوامل نهایتا کاهش قیمت ماشین ایران خودرو را در پی خواهد داشت و می‌توان در پایان سال ۹۹ ، منتظر بازگشت شرایط عادی به این بازار بود.

اکنون نظر دسته‌ی دوم از کارشناسان را بررسی می‌کنیم. این دسته از تحلیلگران، نظرات دسته‌ی اول را یک رویای محال می‌دانند. چرا که به عقیده‌ی آنان هر چقدر هم که ظرفیت تولید افزایش پیدا کند باز هم خودروسازان  حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دستگاه تعهد عقب افتاده دارند. به علاوه طرح‌های پیش فروش خودروسازان باعث بیشتر شدن این تعهدات شده و حداکثر توان تولید شرکت‌ها نمی‌تواند پاسخگوی نیاز بازار شود. مسلما چون پرداخت مطالبات مردم در اولویت قرار دارد، بسیاری از خودروهای تولیدی به این گروه از مردم اختصاص می‌یابد.

از نظر این گروه از کارشناسان، ثبات موجود در بازار این روزهای خودرو، تنها ناشی از بهبود جو روانی جامعه بوده و ناشی از خوش بینی‌های امیدوارانه به نتایج انتخابات آمریکا است. به عقیده‌ی آنها هیچ مدیریت صحیح یا طرح هوشمندانه‌ای از سوی نهادهای مسئول، پشت آن نیست. به همین دلیل پیش بینی آن‌ها این است که در پایان سال ۹۹ مجددا تعادل میان عرضه و تقاضا خارج شده و بازار وارد بحرانی دوباره می‌شود. به همین دلیل در پایان سال باید منتظر شتاب گیری مجدد قیمت خودرو، حتی بیشتر از گذشته باشید.  

[ad_2]

لینک منبع مطلب

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.