دیجی اسکریپت

مشاهده رفتار بازدید کننده سایت در دنیای دیجیتال امروزی | دیجی اسکریپت

مشاهده رفتار بازدید کننده سایت در دنیای دیجیتال امروزی
[ad_1]

مشاهده رفتار بازدید کننده سایت
مشاهده رفتار بازدید کننده سایت

شاید برای شما هم سوال باشد که چطور می‌توانیم اطلاعات کاملی از رفتار مشتری را دریافت کنیم. با مشاهده رفتار بازدید کننده سایت می‌توانیم فروش خود را افزایش دهیم. شاید هم رفتار مشتری را تغییر دادیم تا طبق میل ما از ما خرید کند. البته کاری شیطانی هست که بزرگترین شرکت‌های فناوری در حال انجام آن هستند. اما امتحانش جالب هست. 🙂

فهرست محتوای این مقاله

مشاهده رفتار بازدید کننده سایت

یکی از بهترین کارهایی که در دنیای بازاریابی دیجیتال می‌توان انجام داد و این دنیا را بسیار جالب کرده، این هست که به بسیاری از داده‌ها دسترسی داریم. پس آسان هست که بررسی کنیم که کاربر ما چه رفتاری دارد و چگونه با سایت ما تعامل می‌کند. یا حداقل ببینیم بودجه بازاریابی که صرف کرده‌ایم و فلان کاربر از طریق فلان سایت وارد سایت ما شده، آیا تاثیر مثبتی در فروش ما داشته یا خیر؟!

مشاهده رفتار بازدید کننده سایت
مشاهده رفتار بازدید کننده سایت

البته زیر نظر گرفتن تمام جوانب زندگی کاربر هم زیاد برای ما قابل استفاده نیست. مثلا اگر شما سایت فروش موبایل دارید، اصلا برای شما مهم نیست که کاربر برای صبحانه چه غذایی را انتخاب می‌کند. بلکه مهم است بدانید رنج سنی کاربر چیست یا آیا به تکنولوژی علاقه دارد یا خیر. این‌که شما چه تعداد بازدید کننده دارید (همان Acquisition) و در نهایت می‌خواهید چقدر درآمد از هر بازدیدکننده دریافت کنید بسیار مهم هست. پس ببینید روزانه چند نفر بازدید کننده دارید و چقدر فروش. فرض کنیم سایت شما روزانه هزار بازدید کننده و یک میلیون تومان فروش دارد، پس شما به ازای هر بازدیدکننده هزار تومان درآمد دارید.

ضمنا این قضیه هم مهم است که کاربر شما واقعا چقدر با محتوای شما درگیر خواهد شد. مثلا داشتن هزار بازدیدکننده که هر کدام در هر صفحه از سایت شما ۴ ثانیه می‌مانند اصلا جالب نیست! اما داشتن هزار بازدیدکننده که هر کدام در هر صفحه از سایت شما حداقل ۴ دقیقه می‌مانند و صفحات زیادی را مشاهده می‌کنند بسیار جالب توجه هست.

بازدیدکننده فعال خود را بشناس!

پس منظور از بازدیدکننده فعال، تعداد بازدیدکنندگانی هست که واقعا روی سایت شما تعامل ایجاد می‌کنند. این تعامل شامل بازدید از صفحات سایت شما به تعداد زیاد، ترک نکردن سریع سایت و صفحات سایت شما و Bounce Rate بسیار پایین هست. از مسائل دیگری مثل Share کردن یا Like کردن پست‌های شما در شبکه‌های اجتماعی بگذریم چون در ایران استفاده چندانی ندارد. 🙂

چگونه رفتار کاربر را مشاهده کنیم

این‌که چگونه بررسی کنیم که بازدید کننده سایت ما فعال است یا خیر داستان طولانی دارد. اما اگر در چند جمله بخواهم توضیح دهم. سرویس‌های زیادی برای بررسی رفتار کاربر شما وجود دارند. سرویس گوگل آنالیتیکس از نظر ما بهترین سرویس برای انجام این کار هست.

گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس

البته سرویس‌های دیگری را قبلا معرفی کرده‌ایم که استفاده از آن‌ها خالی از لطف نیست. مثلا آموزش ضبط صفحه نمایش بازدیدکننده را حتما ببینید.

بازدید کننده فعال ندارم. چه باید کرد؟

اگر رفتار بازدیدکننده را با این سرویس‌ها بررسی کردید و به این نتیجه رسیدید که بازدیدکننده فعال چندانی ندارید اصلا مهم نیست. البته مهم هست ولی نه نگران کننده. 🙂

واقعا این کاربر مناسب شماست؟

ابتدا باید بررسی کنید که واقعا پرسونای مورد نیاز شما وارد سایت‌تان شده‌اند؟ شاید واقعا هزینه تبلیغات خود را جای اشتباهی صرف می‌کنید. مثلا سایت فروش موبایل دارید و در یک سایت فروش مبلمان تبلیغات بنری خریداری کرده‌اید. طبیعتا افرادی که وارد سایت ما می‌شوند علاقه چندانی به خریدن موبایل نخواهند داشت. پس همین ابتدای کار بیایید اصل قضیه را تغییر دهیم. کاربری که وارد سایت شما می‌شود باید کاربر متفاوتی باشد.

صفحات کلیدی سایت خود را بهبود دهید

بعد از تغییر بازدیدکننده، باید صفحات اصلی سایت شما که اکثر افراد وارد آن‌ها می‌شوند را تغییر دهید. برای این‌که متوجه شوید کدام یک از صفحات سایت شما بیشترین ورودی را دارند، از همان گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.

بهبود صفحات کلیدی سایت
بهبود صفحات کلیدی سایت

اگر ویدیوهای مناسبی در این صفحات قرار بگیرند و توجه مشتری را جلب کنند، به راحتی می‌توانید محصول خود را بفروشید و رفتار کاربر را در این صفحات تغییر دهید.

مثلا کاربری وارد صفحه راهنمای خرید موبایل می‌شود و تنها با چند پارگراف متن ساده مواجه می‌شود. طبیعی است که به احتمال زیاد از صفحه خارج خواهد شد. حالا اگر یک ویدیوی آموزشی جامع و مفید (با کمی چاشنی طنز) به این صفحه اضافه شود، شانس اشتراک گذاری ویدیو و افزایش فروش شما را چند برابر خواهد کرد. طبیعتا فروش ۲ میلیون تومان در روز بسیار بهتر از فروش ۱ میلیون تومانی روزانه هست. 🙂

موفق باشید.

[ad_2]

لینک منبع مطلب

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.