دیجی اسکریپت

نحوه استفاده از کامپوزر در پروژه های php | دیجی اسکریپت

نحوه استفاده از کامپوزر در پروژه های php
[ad_1]

سلام به همه ی دوستان گرامی. اگه مدت زیادی هست که برنامه نویسی وب انجام میدید حتما باید بدونید کامپوزر (composer) چیه و چیکار میکنه! اگه تا حالا اسمشو نشنیدید و نمیدونید چیه پس در این اموزش همراه ما باشید تا شما رو با یکی از بهترین ابزارهای برنامه نویسی php اشنا کنیم. شک نکنید که در همه ی پروژه های خودتون ازش استفاده خواهید کرد.

یکی از مشکلاتی که در برنامه نویسی php باهاش روبه رو هستیم مدیریت وابستگی ها هست! این موضوع رو برای اینکه راحت متوجه بشید اینجوری بیان میکنم که فرض کنید پروژه ی شما تعدادی فایل داره , هرکدوم از این فایل ها رو ممکنه بخواید درون یک فایل دیگه استفاده کنید که در این هنگام از دستورات require یا include استفاده میکنید. حالا اگه تعداد فایل ها زیاد بشه میدیریت این اوضاع خیلی پیچیده میشه! شما میتونید این کار رو به composer بسپارید تا خودش اوضاع رو مدیریت کنه.

یکی از کارهای دیگه ای که composer براتون انجام میده , قابلیت افزودن پکیج هایی هست که افراد مختلف نوشتن و میتونید از اونا توی پروژه های خودتون استفاده کنید. این یعنی دیگه لازم نیست چرخ رو چندین بار از اول اختراع کنید! میتونید پروژه های خودتون رو با استفاده از پکیج های اماده ای که وجود داره با سرعت بیشتری ایجاد کنید. فرض کنید میخواید یه ماشین بسازید , برای این ماشین در و چرخ و خیلی لوازم دیگه قبلا اختراع شده! خب اونا رو به پروژه خودتون اظافه میکنید و مواردی رو میسازید که وجود نداره یا دلخواه شما نیست 😀 بدین صورت پروژه شما با سرعت بیشتری انجام میشه و اینکه در صورتی که پکیج ها اپدیت بشن شما میتونید اپدیت ها رو نیز نصب و مدیریت کنید!

برای کار با کامپوزر مراحل زیر رو باید انجام بدید :

  1. نصب کامپوزر
  2. پیدا کردن پکیج های مورد نیاز از پکیجیست
  3. نصب پکیج ها درون پروژه خودمون
  4. افزودن autoloader به منظور لود کردن اتوماتیک فایلها درون پروژه.

نصب کامپوزر در ویندوز : برای نصب کامپوزر روی ویندوز میتونید فایل نصبی اون رو از اینجا(کلیک کنید) دانلود کنید و نصب کنید.

بعد از اینکه کامپوزر را نصب کردید برای اینکه اطمینان حاصل کنید به درستی نصب شده کافیه تا خط فرمان (cmd) رو باز کنید و درون خط فرمان کلمه ی composer را تایپ کنید و اینتر بزنید.

اگه همه چیز به درستی انجام شده باشه تصویری شبیه تصویر بالا به شما نشون داده خواهد شد.

نصب پکیج های مورد نیاز از packagist : بعد از اینکه کامپوزر رو نصب کردید میتونید پکیج های مورد نیاز خودتون رو به پروژه ای که دارید اظافه کنید.

برای افزودن پکیج به پروژه باید به مخزن پکیج های کامپوزر برید. ادرس مخزن پکیج های کامپوزر https://packagist.org (کلیک کنید) است. به این ادرس برید و چیزی که نیاز دارید رو جستجو کنید تا لیستی از پکیج ها به شما نمایش داده بشه.

به عنوان مثال من دنبال پکیجی میگردم که باهاش بتونم عکس های سایتم رو تغییر سایز بدم! پس کلمه ی image رو جستجو میکنم . لیست پکیج ها به صورت تصویر زیر به من نشون داده میشه:

من از لیست پکیج هایی که در شکل بالا نمایش داده شده پکیجی که با نام imagine/imagine هست رو انتخاب میکنم (روی اون کلیک میکنم) تا به صفحه ی مربوط به پکیج بره. چیزی که میبینید مثل تصویر زیر هست:

همونطور که توی تصویر بالا میبینید در بالای تصویر یک دستور نوشته که با استفاده از اون میتونیم پکیج رو به پروژه خودمون اظافه کنیم. کافیه به پوشه ی پروژه خودتون برید و اون دستور رو اجرا کنید. و اینکه در قسمت required به مواردی که به صورت اجباری باید رعایت کنید (در اینجا ورژن php باید بالاتر از ۵٫۳٫۲ باشه) اشاره شده.

من برای نصب این پکیج در پروژه خودم , خط فرمان رو باز میکنم (منظور cmd است) , سپس با استفاده از دستور cd به مسیر پروژه ی خودم میرم:

cd C:xampphtdocscomposer-tutorial

پس از نوشتن دستور بالا اینتر رو میزنم تا به مسیر پروژه ی من بره. شما در جلوی دستور cd ادرس دقیق پوشه پروژه خودتون رو قرار بدید و اینتر بزنید. سپس با زدن دستور زیر پکیج imagine رو نصب میکنم:

composer require imagine/imagine

بعد از نوشتن دستور بالا اینتر بزنید و چند لحظه منتظر بمونید تا پکیج نصب بشه. در اخر تصویر cmd (خط فرمان) شما چیزی به شکل زیر خواهد بود:

خیلی خب نصب پکیج با موفقیت انجام شد. اگه دقت کنید یک فولدر با نام Vendor به پروژه ی شما اظافه شده. تمامی پکیج هایی که با کامپوزر نصب میکنید از این به بعد درون این فولدر قرار میگیره. برای استفاده از پکیج ها کافیه فایل autoload.php درون این فولدر رو به پروژه خودتون اظافه کنید (require یا include) و با توجه به مستندات پکیج (توی پکیجیست درون صفحه ی پکیج موردنظرتون اگه به پایین اسکرول کنید یه جایی به نام documention یه لینک یا ادرسی داده و توضیحات کامل پکیج و دستوراتش اونجا هست) ازش استفاده کنید. در مورد این پکیج اگه به صفحه ی مربوط اون درون packagist برگردید ادرسش درون لینکی هست که در تصویر زیر مشخص کردم:

برای استفاده از پکیج به پوشه پروژه خودم میرم و فایل autoload.php که در پوشه vendor قرار داره رو به پروژه خودم اظافه میکنم و سپس از دستورات پکیج استفاده میکنم. به عنوان مثال به صورت زیر :

<?php
include 'vendor/autoload.php';
use ImagineImageBox;
use ImagineImagePoint;
$imagine = new ImagineGdImagine();
$imagine->open('1.jpg')
->resize(new Box(150, 200))
->save('created.jpg');
echo 'your image is now: created.jpg';
?>

دستورات بالا عکس مورد نظر رو باز میکنه و تغییر سایز میده و با نام created ذخیره میکنه. به همین راحتی میتونیم تصاویر رو به هر سایزی که بخوایم تبدیل کنیم. همچنین میتونید خیلی کارهای دیگه روی عکس انجام بدید مثل عکس رو سیاه سفید کنید یا لوگو بچسبونید و خیلی چیزای دیگه! همه ی این کارا رو با یه پکیج که توسط کامپوزر به پروژه اظافه کردیم انجام میدیم 😀 کدی که در بالا استفاده کردیم رو میتونید به همراه پکیج نصب شده توسط کامپوزر از پایین همین اموزش دانلود کنید و اجرا کنید.

دوستان عزیز کامپوزر خیلی بدرد میخوره پس سعی کنید خوب یاد بگیریدش تا بتونید از پکیج های خوبی که داره استفاده کنید و خودتون رو درگیر کدنویسی بیش از حد نکنید.

دوستانی که سوال یا مشکلی دارند از انتهای همین پست مطرح کنن تا پاسخ بگیرن. موفق باشید.

برای دانلود کدهایی که در بالا استفاده کردیم(کدهای مثال) اینجا کلیک کنید.

[ad_2]

لینک منبع مطلب

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.