دیجی اسکریپت

وردپرس یا بلاگر؟ کدام یک بهتر است؟ | دیجی اسکریپت

وردپرس یا بلاگر؟ کدام یک بهتر است؟
[ad_1]

وردپرس یا بلاگر؟ کدام یک بهتر است؟
وردپرس یا بلاگر؟ کدام یک بهتر است؟

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که قصد راه‌اندازی یک وبلاگ را دارید ولی تا الآن نتوانستید در مورد پلتفرمی که قرار است استفاده کنید تصمیم قطعی بگیرید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً این مقاله را دنبال کنید. وردپرس یا بلاگر؟ کدام یک بهتر است؟

ما در این مقاله دو پلتفرم بسیار محبوب را برای شما موردبررسی قرار خواهیم داد و مزایا و معایب هریک از آن‌ها را برای شما خواهیم گفت. پس اگر بین انتخاب وردپرس و Blogger شک دارید بهتر است اطلاعاتی که در اینجا در اختیارتان قرار می‌دهیم را در تصمیم خود دخیل کنید و پس‌ازآن یکی از این پلتفرم‌ها را انتخاب کنید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

وردپرس یا بلاگر؟ کدام یک بهتر است؟

یک سری قابلیت‌ها و نکات وجود دارد که یک پلتفرم کاربردی و مناسب باید آن‌ها را داشته باشد؛ قبل از اینکه بریم سراغ مقایسه این دو پلتفرم می‌خواهیم برخی از مهم‌ترین مواردی که باید هنگام انتخاب یک بستر مناسب آن‌ها را در نظر داشته باشید را برای شما ذکر کنیم.

اولین موردی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید انعطاف‌پذیری بالا است، درواقع شما باید پلتفرمی را انتخاب کنید که به شما بستری برای اعمال هر نوع تغییری را بدهد و شما بتوانید به‌راحتی و بدون هیچ مشکلی ویژگی‌های جدید به وبلاگ خودتان اضافه کنید و یا برای توسعه و پیشرفت سایتتان از منابع دلخواه استفاده کنید.

ویژگی بسیار مهم دیگری که معمولاً یکی افراد با توجه به آن، پلتفرم موردنیاز خود را انتخاب می‌کنند، راحتی در استفاده است. سیستمی را انتخاب کنید که مانع رشد و پیشرفت شما نشود!

پشتیبانی را دست‌کم نگیرید! مسلماً شما هنگام ساخت سایت خودتان با مشکلاتی مواجه خواهید شد، ممکن است این مشکلات کوچک به نظر برسند، اما یک پشتیبانی عالی می‌تواند کار را برای شما راحت کند. پس قبل از انتخاب یک پلتفرم، مطمئن شوید که پشتیبانی درستی دریافت خواهید کرد.

البته موارد بسیار مهم دیگری نیز مانند سئو دوستانه، بهینه‌سازی موتورهای جستجو، گزینه‌های طراحی و قیمت را نیز باید در نظر بگیرید.

در این قسمت ما برخی از مهم‌‌ترین ویژگی‌‌ها را برای شما بررسی و مقایسه کرده‌‌ایم. پس با ما همراه باشید.

بررسی وردپرس و Blogger

به‌طور میانگین در حدود ۳۵ درصد از ۱ میلیون سایت برتر جهان از سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای راه‌اندازی سایت خود استفاده کرده‌اند و این در حالی است که تنها ۱ درصد از این یک میلیون، Blogger را به‌عنوان پلتفرم خود برگزیده‌اند.

وردپرس چیست؟

CMS یا سیستم مدیریت محتوا، یک سیستم منبع باز است که به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا هر نوع وب‌سایتی را اعم از فروشگاهی، خبری، وبلاگ و.. را راه‌اندازی کنند. قابلیت‌های بی‌نظیر این پلتفرم، آن را به یکی از محبوب‌ترین بسترهای موجود برای ساخت وب‌سایت تبدیل کند.

سایت وردپرس
سایت وردپرس

این پلتفرم کاملاً رایگان است و شما به‌راحتی و بدون پرداخت هیچ هزینه‌‌ای می‌‌توانید آن را از سایت WordPress.org دانلود کنید. البته در ابتدا برای اینکه بتوانید سایت بسازید به هاست و دامنه نیاز دارید که باید آن را خریداری کنید. برای اینکه اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید می‌‌‌‌توانید مقاله وردپرس چیست؟ چگونه سایت بسازیم؟ را مشاهده کنید.

شاید در ابتدا استفاده از وردپرس از نظر بسیاری از افراد سخت به نظر برسد، اما باید این نکته را بدانید که وب‌‌سایت‌‌های بسیار زیادی هستند که آموزش‌‌ قسمت‌‌های مختلف وردپرس را به صورت رایگان در اختیارتان قرار می‌‌دهند.

Blogger چیست؟

بلاگر یکی از سرویس‌های کاملاً رایگان گوگل است که برای ساخت وبلاگ می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

شما برای اینکه یک وبلاگ راه‌اندازی کنید به هاست و دامنه نیاز دارید که هر دو این موارد در بلاگر به‌صورت رایگان در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

Blogger
Blogger

درواقع بلاگر دارای قابلیت‌هاست رایگان است و شما بدون پرداخت هزینه می‌توانید از هاستینگ آن استفاده کنید. همچنین شما برای وبلاگ جدید خود یک زیر دامنه رایگان Blogspot دریافت می‌کنید.

البته این موضوع شما را محدود نمی‌کند و شما به‌راحتی می‌توانید از یک دامنه کاملاً سفارشی برای این کار استفاده کنید. برای اینکه یک دامنه دلخواه داشته باشید، کافی است دامنه دلخواه خودتان را از یک شرکت شخص ثالث خریداری کنید.

خب حالا که تا حدودی با کلیت هر دو آن‌ها آشنا شدید بریم سراغ مقایسه برخی از ویژگی‌های مهم که پلتفرم مورداستفاده شما باید از آن برخوردار باشد:

سهولت در استفاده

درصد بسیار بالایی از افرادی که قصد راه‌اندازی وبلاگ را دارند، توسعه‌دهنده وب و یا کد نویسان حرفه‌ای نیستند و تنها به دنبال این هستند که نوشته‌های خودشان را به اشتراک بگذارند.

به‌صورت کلی محتوای بیشتر وبلاگ‌ها غیر تکنولوژی هستند، از این‌رو انتخاب پلتفرمی که استفاده راحتی دارد برای آن‌ها بسیار حائز اهمیت است.

وردپرس

ساخت یک وبلاگ در ودرپرس بسیار ساده و راحت است و شما برای راه‌اندازی آن نیازی به هیچ‌گونه مهارتی در کد نویسی ندارید. البته شما باید یک سری نکات را در مورد نصب و راه‌اندازی وردپرس بدانید که می‌توانید این موارد را با چند کلیک ساده از سایت‌هایی که به آموزش در خصوص وردپرس پرداخته‌اند یاد بگیرید.

بعدازآن شما باید یک قالب مناسب برای وبلاگ انتخاب کنید و افزونه‌هایی را برای افزودن ویژگی‌های جدید به سایت خود انتخاب نمایید.

نوشتن و ارسال کردن محتوا نیز از طریق ویرایشگر جدید وردپرس یعنی گوتنبرگ بسیار ساده و راحت است و شما را با مشکل مواجه نمی‌سازد. این ویرایشگر به شما این امکان را می‌دهد تا با چند کلیک ساده، محتوای چندرسانه‌ای مانند ویدئو و تصویر را به وبلاگ خود اضافه کنید و آن‌ها را در صفحات وبلاگ خود منتشر کنید.

به بیان ساده وردپرس این قابلیت را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا با کشیدن و رها کردن تمامی اجزای وبلاگ را شخصی‌سازی کند و هیچ محدودیتی برای این موضوع ندارد.

Blogger

بلاگر یک بستر بسیار ساده و راحت را در اختیار شما قرار می‌دهد و تنها چیزی که برای ساخت وبلاگ در این پلتفرم به آن نیاز دارید، یک اکانت گوگل است.

می‌‌توانید به‌‌راحتی وارد سایت Blogger.com شوید و بر روی”Create Your Blog” کلیک کنید. سپس با یک صفحه مانند تصویر زیر مواجه می‌‌شوید:

اکانت گوگل
اکانت گوگل

اگر اکانت گوگل شما ذخیره باشد در این قسمت برای شما مانند قسمت ۱ که در بالا اشاره‌شده است نمایش داده می‌شود، اگر هم می‌خواهید از یک اکانت دیگر استفاده کنید بر روی قسمت دوم کلیک کنید.

در مرحله بعد شما باید عنوان وبلاگ، آدرس وبلاگ و طرح و قالب را انتخاب کنید. به همین راحتی! وبلاگ شما ساخته شد و تنها کاری که باید انجام دهید این است که تنظیمات را پیکربندی کنید و طرح آن را سفارشی‌سازی کنید.

البته این سفارشی‌سازی تا حدودی برای شما امکان‌پذیر است و برای اینکه بتوانید تغییرات عمده در آن اعمال کنید نیاز به آشنایی و مهارت در HTML دارید.

امکانات طراحی و نمایش سایت

طراحی سایت شما نقش بسیار زیادی را در میزان جذب کاربر از سایت شما ایفا می‌کند، پس اگر می‌خواهید ترافیک ورودی سایتتان را افزایش دهید باید از یک طراحی یونیک و جذاب استفاده کنید.

انتخاب یک پلتفرم مناسب که قابلیت‌های زیادی را برای طراحی در اختیارتان قرار می‌دهد جزء ضرورات کار، هر سایتی به‌حساب می‌آید.

گزینه‌‌های طراحی در بلاگر

بلاگر دارای قالب‌های از پیش طراحی‌شده‌ی محدودی است که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. البته شما باید این نکته را هم در نظر بگیرید که این قالب‌ها توسط هزاران سایت دیگر نیز مورداستفاده قرارگرفته است.

قالب‌‌های بلاگر
قالب‌‌های بلاگر

ابزارهای داخلی که در بالا به آن اشاره شد به شما این امکان را می‌دهند تا تغییرات کلی مانند رنگ و چیدمان را تغییر دهید اما به‌صورت کلی شما امکان تغییر در طرح را ندارید.

البته یک سری قالب‌های غیررسمی نیز وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید اما خب این قالب‌ها کیفیت بسیار پایینی دارند.

گزینه‌‌های طراحی در وردپرس

مهم نیست در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید، به‌هرحال در وردپرس تعداد بسیار زیادی قالب مطابق باسلیقه و نیاز سایت خودتان پیدا خواهید کرد. قالب‌های این سیستم به دو دسته حرفه‌ای و رایگان تقسیم می‌شوند و شما به‌راحتی می‌توانید هریک از آن‌ها را دانلود و نصب کنید.

قالب‌‌های وردپرس
قالب‌‌های وردپرس

همچنین شما می‌توانید بر روی این قالب‌ها هر نوع سفارشی‌سازی را اعمال کنید؛ نکته شگفت‌انگیز در این سفارشی‌سازی‌ها امکان طراحی سایت با کشیدن و رها کردن المان‌های مختلف است. یعنی شما نیازی به مهارت خیلی خاصی ندارید و کافی است طرح کلی را در ذهن خود بیاورید و سپس آن را پیاده‌سازی کنید.

انعطاف‌‌پذیری وردپرس و بلاگر

خب همان‌طور که در بالا هم به آن اشاره کردیم، کنترل و انعطاف‌پذیری جزء موارد بسیار مهم در انتخاب یک پلتفرم کاربردی است.

اینکه پلتفرم انتخابی شما انعطاف‌پذیر باشد و به شما امکان اضافه کردن قابلیت‌ها و امکانات جدید را بدهد بسیار مهم است. حالا سؤال اینجاست که آیا وردپرس و بلاگر انعطاف‌پذیر هستند؟ بیایید باهم بررسی کنیم:

وردپرس

بدون شک وردپرس یکی از منعطف‌ترین سیستم‌هایی است که ممکن است شما با آن مواجه شوید. همان‌طور که می‌دانید وردپرس منبع باز است و به کاربران خود قابلیت افزودن هرگونه ویژگی را می‌دهد.

وردپرس دارای افزونه‌های رایگان و حرفه‌ای است که هریک از آن‌ها می‌تواند قابلیت‌های زیادی را به سایت شما اضافه کند، تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که بر اساس نیاز خودتان یکی از این افزونه‌ها را انتخاب و بر روی سایت خود فعال کنید.

البته این سیستم برای افرادی که در کد نویسی نیز مهارت دارند نیز بسیار کاربردی است و این دسته از افراد به‌راحتی می‌توانند مطابق با نیاز خود و سایتشان یک افزونه کاملاً جدید را طراحی کنند.

بنابراین به‌صورت کلی می‌توان گفت هیچ غیرممکنی در وردپرس برای شما وجود ندارد.

Blogger

این سیستم دارای یک تنظیم دقیق با ابزارهای بسیار اندک است که به شما امکان افزودن قابلیت‌های زیادی را نمی‌دهد و شما تنها قادر هستید یک سری کارهای خاص را در سایت خود اعمال کنید.

ابزارهای بلاگر
ابزارهای بلاگر

شما هیچ راهی برای گسترش قابلیت‌های این سیستم ندارید و باید با قابلیت‌هایی که دارد کنار بیایید. البته این سیستم دارای یک سری ابزارهای داخلی است که به شما این امکان را می‌دهند تا امکاناتی مانند تبلیغات، پیوندهای اشتراک، فرم تماس را به سایت خود اضافه کنید، اما خب آن‌ها نیز قابلیت‌های محدودی دارند.

به‌صورت کلی می‌توان بیان کرد این سیستم بستر مناسبی برای سفارشی‌سازی ندارد.

قیمت پلتفرم‌‌ها را نیز در نظر بگیرید!

یکی از معیارهای اصلی برای انتخاب یک پلتفرم، قیمت آن است. نرم‌افزارهای بلاگر و وردپرس هر دو رایگان هستند و شما می‌توانید آن‌ها را رایگان دانلود کنید، با این تفاوت که شما برای راه‌اندازی سایت خود در وردپرس بایدهاست و دامنه خریداری کنید اما در بلاگر اوضاع کمی متفاوت است و شما نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای نخواهید داشت.

همچنین شما باید برای استفاده از افزونه‌‌ها و قالب‌‌های حرفه‌‌ای در وردپرس نیز هزینه پرداخت کنید، البته دامنه‌‌هایی که در بلاگر از شخص سوم خریداری می‌‌کنید هم هزینه در بر دارد.

مالکیت

یکی دیگر از جنبه‌های مهم انتخاب یک پلتفرم، مالکیت است. اینکه شما مالکیت ۱۰۰ درصد بر روی سایت خودتان داشته باشید به شما کمک زیادی خواهد کرد. درواقع مدیریت همه‌چیز بر عهده شما خواهد بود.

درواقع با داشتن مالکیت بر وبلاگ به شما در نحوه رسیدگی و کسب درآمد نیز کمک می‌کند و شما می‌توانید تمامی این موارد را مدیریت کنید.

مالکیت در بلاگر

درست است که Blogger یک سیستم مورد اعتماد است که برای وبلاگ نویسان امکانات زیادی را ارائه کرده است اما به‌صورت کلی در این سیستم، وبلاگ متعلق به شما نیست.

ازآنجاکه این سیستم در اختیار گوگل است، پس هر زمان که بخواهد می‌‌تواند اکانت شما را ببندد و یا آن را اجرا کند. درواقع گوگل دارای یک تاریخچه است که ممکن است پروژه‌‌ها را به‌‌راحتی غیرفعال کند.

مالکیت در وردپرس

برخلاف مورد بالا، در وردپرس این شما هستید که در مورد همه‌چیز تصمیم می‌گیرید، درواقع هر زمان که بخواهید می‌توانید وبلاگ خودتان را از دید، پنهان کنید و یا به افراد دیگر نمایش دهید.

تمامی داده‌های وبلاگتان در اختیار خودتان خواهد بود و شما آزاد هستید هر تصمیمی را بگیرید. تمامی داده‌ها در این سیستم تحت کنترل شما است و شما تعیین می‌کنید کدام‌یک از این داده‌ها با فرد شخص ثالث در میان گذاشته شود.

امنیت

اگر نمی‌خواهید منابع، زمان و هزینه خودتان را هدر بدهید باید به دنبال یک پلتفرم مطمئن برای ساخت وب‌سایت باشید.

شما باید دقت داشته باشید که پلتفرم انتخابی از امنیت کافی برخوردار باشد و از اطلاعات شما در برابر نفوذ گران و هکرها محافظت کند. در اینجا میزان امنیت وردپرس و بلاگر را برای شما بررسی خواهیم کرد اما در آخر این انتخاب شما است که کدام‌یک از این موارد را برای سایت خود در نظر بگیرید.

WordPress

ازلحاظ امنیتی می‌توان گفت درصد اطمینان به وردپرس بالا است و شما می‌توانید به‌راحتی اطلاعات سایت خود را در این سیستم قرار دهید.

همچنین یک سری افزونه امنیتی وجود دارد که به شما برای تامین و افزایش امنیت سایتتان کمک می‌‌کند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص افزونه‌‌های افزایش امنیت می‌‌توانید مقاله افزایش امنیت وردپرس با Wordfence Security را مطالعه نمایید.

Blogger

ازآنجاکه پایه و اساس این سیستم، گوگل است، پس نیازی نیست هیچ نگرانی‌ای در مورد مدیریت منابع و امنیت سایت خود در این سیستم داشته باشید.

البته در خصوص این سیستم باید از این مورد هم باخبر باشید که در صورت غیرفعال شدن سایتتان این امکان را نخواهید داشت که همان وبلاگ قبلی را از سر بگیرید و سایت خود را از دست خواهید داد.

آینده کاری شما در گرو وردپرس و بلاگر

مورد بسیار مهم دیگری که در خصوص انتخاب پلتفرم هر سایت این است که شما بتوانید آینده کاری خودتان را با استفاده از آن تأمین کنید. متأسفانه در این مورد بلاگر تا حدودی عملکرد بسیار ضعیفی داشته است؛ چراکه مدت‌زمان بسیار زیادی از آخرین ورژن آپدیت شده این سیستم می‌گذرد.

درواقع به بیان ساده در این سیستم، آینده کاری شما به گوگل بستگی دارد و شما نقشی در آن نخواهید داشت.

اما در مقابل، وردپرس به دلیل منبع باز بودنش کاربران خود را متکی به شخص و یا شرکت خاصی نمی‌کند. درواقع این سیستم توسط یک جامعه متشکل از توسعه‌دهندگان و کاربران اداره می‌شود.

به‌صورت کلی آینده کاری شما با وردپرس به‌هیچ‌عنوان با مشکل مواجه نخواهد شد و شما یک آینده اطمینان‌بخش خواهید داشت.

نتیجه گیری کلی

فکر می‌کنم تا الآن توانسته باشید پلتفرم خودتان را انتخاب کنید، اما به‌عنوان حرف آخر یک نتیجه‌گیری کلی داشته باشیم:

پیشنهاد ما به شما این است که اگر به دنبال یک پلتفرم برای درآمدزایی از طریق وبلاگ هستید، وردپرس را انتخاب کنید. اما اگر قصد شما تنها این است که یک وبلاگ ساده راه‌اندازی کنید، بلاگر می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

اما در آخر این شما هستید که تصمیم می‌گیرید، پس متناسب با نیاز سایت خودتان و نکاتی که در خصوص پلتفرم‌های وردپرس و بلاگر در اختیارتان گذاشتیم یکی از آن‌ها را انتخاب کنی.

امیدواریم این مقاله انتخاب یک پلتفرم مناسب را برای شما آسان‌‌تر کرده باشد. موفق و سربلند باشید. 🙂

راستی! برای دریافت مطالب وردپرسی در کانال تلگرام میهن وردپرس عضو شوید.

[ad_2]

لینک منبع مطلب

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.