YITH WooCommerce Sms Notifications نام افزون کاریردی که با استفاده از آن می توانید پیامک ها را با متن های سفارشی خود ارسال کنید و توجه کاربران را به وب سایت خود جلب نمایید.به منظورم ارسال پیامک متنی از چند دروازه مختلف استفاده می شود،مانند Twilio و clockworks. اغلب شرکت های بزرگ برای توسعه کار…
در این مقاله می خواهیم به شما انواع سیستم های مدیریت محتوا معرفی کنیم و شمارا با امکانات آن ها آشنا سازیم تا بتوانید انتخاب بهتری برای طراحی وب سایت خود داشته باشید.
سیستم مدیریت محتوا چیست؟
ابتدا به تعریفی از وب سایت ویکی پدیا می پردازیم سپس به زبان خودمان آن را توضیح می دهیم
سیستم مدیریت محتوای وب که با نام اختصاری WCMS شناخته میشود، یک سیستم نرم افزاری است که ابزارهای از پیش آمادهای برای نوشتن مطالب، درج تصاویر و پیوندها و بهطور کلی مدیریت یک یا چند وبسایت دارد و به کاربران اجازه میدهد حتی با دانشی اندک در زمینۀ زبانهای برنامهنویسی وب یا زبانهای نشانهگذاری، محتوای وبسایت خود را به سادگی ایجاد و مدیریت کنند.
در کل سیستم مدیریت محتوا نرم افزاری می باشد که شما می توانید از طریق آن وب سایت خود را طراحی و پیاده سازی کنید.اکثر آن ها با زبان PHP برنامه نویسی شده اند و دارای دیتابیس می باشند.کار با سیستم های مدیریت محتوا بسیار ساده تر از نرم افزار های دیگر طراحی سایت می باشد.
قبل از پیدایش این سیستم ها اکثر وب سایت ها به صورت استاتیک بودند و پایگاه داده ای نداشتند.برای تغییرات در وب سایت نیازمند دانش لازم و کافی کد نویسی بود همچنین برای تغییر یک قسمت باید تمامی قسمت ها تغییر پیدا می کردند به همین دلیل کار با استفاده از آن ها بسیار ساده تر شد.
سیستمهای مدیریت محتوای معروف:
بعضی سیستمهای مدیریت محتوای مشهور و پر کاربرد به شرح زیر هستند
wordpress محبوبترین سیستم مدیریت محتوا است، که به عنوان یک CMS وبلاگنویسی شروع به کار کرد، اما بعداً به یک CMS بالغ تبدیل شد.
Joomla متداولترین سیستم مدیریت محتوا برای ساختن سایتهایی با امکانات گسترده است که میتواند برای ایجاد و ویرایش آسان صفحات وب به کار رود، اما از WordPress پیچیدهتر است.
Drupal سومین CMS پرکاربرد است که قبل از WordPress و Joomla ایجاد شده است. یادگیری و فهمیدن آن از دو CMS قبلی سختتر، اما از آنها ایمنتر است. در سایت کاخ سفید هم از همین CMS استفاده میشود.
پس از آشنایی مختصر با سیستم مدیریت محتوا به بررسی محبوب ترین آن ها می پردازیم.وردپرس در حال حاظر محبوبیت بیشتری نسبت به سیستم های مدیریت محتوای دیگر دارد.یکی از دلایل آن راحتی کار و سادگی وردپرس می باشد که کار با آن را به نسبت سیستم های دیگر راحت تر می باشد.
از طرفی دیگر بخش بهینه سازی و SEO هست که در سیستم مدیریت محتوا وردپرس و همچنین قالب وردپرس فاکتور های بهینه سازی در بین کد ها درنظر گرفته شده است.به همین دلیل وب سایت های وردپرسی طرفداران بیشتری نسبت به وب سایت های دیگر پیدا نموده اند.
جوملا و دروپال هم سیستم های مدیریت محتوای خوبی هستند ولی خب با توجه به برخی دلایل محبوبیت آن ها به نسبت وردپرس کمتر می باشد.ولی در برخی جاها کاربردی تر می باشند.ما به شما توصیه می کنیم متناسب با فعالیت خود سیستم مدیریت محتوا مدنظر را نصب و پیاده سازی کنید.
در بسیاری از فروشگاه های اینترنتی امکانی به نام افزودن به لیست مورد علاقه وجود دارد که کاربر با کلیک بر روی آیکونی که عموما به شکل قلب است می تواند محصول یا در واقع مطلب را به لیست مطالب مورد علاقه و محبوب یا برگزیده خود اضافه کند اگر می خواهید در وردپرس نیز چنین قابلیتی را داشته باشید می توان با استفاده از افزونه های کاربردی وردپرس در طراحی قالب وردپرس جهت ایجاد قابلیت افزودن مطالب به لیست مورد علاقه وردپرس استفاده کرد نام این افزونه WP Favorite Posts می باشد جهت مطالعه قابلیتها و آموزش نحوه استفاده از افزونه با ما همراه باشید.
لیست مورد علاقه وردپرس با افزونه WP Favorite Posts
این افزونه با استفاده از کوکی ها مطالبی را که با کلیک بر روی دکمه ای در مطالب وردپرس به لیست نوشته های مورد علاقه افزوده اید در برگه و یا ابزارک قالب وردپرس نمایش می دهد ، برخی از قابلیتهای افزونه عبارتند از :
امکان ایجاد لیست مورد علاقه نوشته فقط برای کاربران وارد شده به وردپرس
امکان انتخاب تصویر و ایکون از بین تصاویر قلب ، ستاره و یا اپلود عکس مورد نظر
امکان نمایش لیست مورد علاقه در ابزارک وردپرس
قابلیت شمارش تعداد مطالب افزوده شده به لیست
نمایش نوشته های مورد علاقه در ابزارک به صورت ajax
قابلیت تعیین پیام های افزودن مطلب ، حذف مطلب، خالی بودن لیست و …
امکان انتخاب بارگذاری فایلهای css و js افزونه
و …
با استفاده از کد زیر می توانید دکمه فزودن نوشته ها به لیست مورد علاقه وردپرس را در قالب وردپرس تان نمایش دهید و با کپی کردن کد میانبر {{wp-favorite-posts}} در برگه ای که برای نمایش لیست مطالب ساخته اید لینک مطالب را به نمایش بگذارید.
<?php if (function_exists('wpfp_link')) { wpfp_link(); } ?>
وردپرس این سیستم مدیریت محتوای محبوب، امکانات بسیاری را برای طراحی و گسترش سایت در اختیار شما قرار می دهد که یکی از این امکانات فریم ورک ردوکس است.
در وردپرس می توانید با کمک پوسته های رایگان و تجاری، طراحی زیبایی را ایجاد کنید بدون اینکه حتی یک خط کدنویسی بلد باشید . همچنین با کمک افزودنی های وردپرس می توانید امکانات بیشتری را به سایتتان اضافه کنید؛ اما اگر بیش از این نیاز داشته باشید چه؟
شما با کمک فریم ورک ها می توانید تنظیمات حرفه ای تری را در پیشخوان وردپرس خود تجربه کنید. در ادامه این آموزش از بیست اسکریپت یکی از محبوب ترین فریم ورک های وردپرس یعنی فریم ورک ردوکس را معرفی خواهم کرد.
فریم ورک ردوکس چیست؟
این فریم ورک گزینه ساده و انعطاف پذیر برای افزونه ها و پوسته های وردپرسی است. ردوکس از زمینه های سفارشی، انواع پست تایپ ها، قابلیت خطاهای سفارشی و قابلیت درون ریزی و برون بری پشتیبانی می کند. این افزونه تا کنون با بیش از ۹۰۰٫۰۰۰ نصب فعال توانسته است امتیاز ۴٫۶ را از کاربران خود به دست بیاورد.
برای نصب و فعال سازی فریم ورک ردوکس در وب سایت خود، با کلیک روی دکمه زیر می توانید این افزونه را از مخزن وردپرس دانلود کرده و سپس به کمک آموزش نحوه نصب افزونه ها در وردپرس اقدام به نصب و فعال سازی آن در وب سایت خود نمایید.
پس از نصب و فعال سازی افزونه منویی با عنوان Sample Options در پیشخوان وب سایت شما ظاهر می شود که با کلیک روی آن به صفحه ای مانند تصویر زیر هدایت می شوید.
در ادامه در مورد ویژگی های کلیدی این فریم ورک برای وردپرس صحبت خواهم کرد.
ویژگی های کلیدی Redux
پشتیبانی از پیش پردازنده: تعداد زیادی پوسته در مخزن وردپرس وجود دارند که این قالب ها موضوعات مختلفی از جمله رنگ، تصویر پس زمینه و سایر جزئیات مربوط به کدنویسی CSS را تغییر می دهند.
اما مشکل از آنجایی شروع می شود که گاهی برخی از این پوسته ها کدهای CSS را در هدر سایت قرار می دهند و این روش درستی برای فراخوانی این کدها نیست.
فریم ورک ردوکس از پیش پردازنده پشتیبانی می کند، این به این معنی است که می توانید یک فایل CSS منحصر بفرد برای کل سایت ایجاد کند و این کار به سرعت سایت کمک خواهد کرد.
با کمک افزونه Redux Framework هر زمان که در پوسته خود تغییری ایجاد کنید، این تغییر در کل سایت نیز اعمال می شود و با کمک پیش پردازنده این فریم ورک، می توانید با استفاده از LESS و SASS بخش زیادی از طراحی را بدون بارگذاری زیاد وردپرس انجام دهید.
رایگان: فریم ورک ردوکس کاملا رایگان است و با کمک آن شما کاملا به پروژه خود مسلط خواهید بود. همچنین این افزونه در مورد بهبود کدها به شما پیشنهاد ارائه می دهد و با استفاده از آن می توانید به سرعت یک اشکال را برطرف کنید.
مدیریت آسان: با استفاده از فریم ورک ردوکس می توانید به راحتی تب و افزونه ها و گزینه ها ی مختلفی را اضافه کنید. Redux زمینه های داخلی زیادی را در اختیار شما قرار می دهد. شما می توانید تمام این گزینه ها را از قالب و افزونه ها به پایگاه داده خود نیز منتقل کنید. همه گزینه ها در جدول wp.option در پایگاه داده وردپرس شما قرار می گیرند.
انعطاف پذیری: اگر نخواهید گزینه ای در افزونه Redux Framework در دسترس باشد، به راحتی می توانید این گزینه را از دسترس خارج کنید. ردوکس این امکان را به شما می دهد تا تمام گزینه ها را سفارشی سازی کنید.
گزینه های در دسترس بی شمار:گزینه های مختلفی در دسترس هستند که تغییر رنگ، تصاویر پس زمینه، حاشیه، انتخاب گزینه تصویر، جعبه متن قابل مرتب سازی و موارد دیگر را تغییر می دهد. با استفاده از تمام این گزینه ها توسعه دهنده ها می توانند به راحتی وب سایت های خود را مدیریت کنند.
اکنون که با فریم ورک ردوکس و ویژگی های کلیدی آن آشنا شدید، می توانید کار کردن با آن را شروع کنید. شما همچنین می توانید از مستندات افزونه و پشتیبانی آن کمک بگیرید.
تست ریسپانسیو بودن سایت با استفاده از کامپیوتر یا لپ تاپ
خب همه شما این رو میدونید که رسپانسیو بودن سایت توی دستگاههای مختلف یکی از مزیتهایی هست که میتونه به سایت شما برای جذب بیشتر کاربر کمک کنه. شما بهعنوان مدیر یک سایت وردپرسی که میخواهید وبسایت خودتون رو توسعه بدید باید سعی کنید که سایتتون، توی موبایل هم نمایش درستی داشته باشه. اما بعد از ریسپانسیو کردن سایتتان، باید یک تست ریسپانسیو بودن سایت اجرا کنید تا از کیفیت نمایش سایت خود در دستگاههای موبایل و تبلت مطمئن شوید.
خب شاید با خودتون فکر کنید که از طریق یک تلفن همراه این مورد رو خیلی سریع بررسی کنید؛ درسته شما میتونید از طریق تلفن همراه خودتون ببینید که سایت رسپانسیو هست یا مه ولی این امکان رو ندارید که تغییری ایجاد کنید.
امروز قصد داریم توی این مقاله از دو روش مختلف بهتون نشون بدیم که چطور میتونید نسخه موبایلی وردپرس خودتون رو از طریق دسکتاپ بررسی و آزمایش کنید، تا در صورت نیاز و اگه یک بخشی از سایتتون توی موبایل نمایش درستی نداشت بتونید اون رو برطرف کنید. پس با ما همراه باشید.:)
آنچه در این مطلب میخوانید:
اهمیت ریسپانسیو بودن سایت در موبایل
خب مسلماً شما از آمار بالای بازدید وبسایت با استفاده از موبایل خبر دارید و این رو میدونید که تقریباً بیشتر از نصف افراد با استفاده از تلفن همراه به سایت مراجعه میکنند؛ استفاده از تلفن همراه این امکان رو در اختیار افراد قرار میده که بتونند توی هر زمان و مکانی وارد سایت دلخواه خودشون شوند.
معمولاً افراد دسترسی راحتتری به سایت از طریق موبایل دارند و ترجیح میدهند که از موبایل برای جستجو توی وبسایتهای مختلف استفاده کنند؛ بهصورت کلی خیلی از افراد هستند که توی محیط کاری و یا بیرون، به دسکتاپ دسترسی ندارند و به ناچار مجبور هستند که از موبایل برای دیدن یک سری وبسایت استفاده کنند.
همین موضوع باعث میشه که شما اهمیت رسپانسیو بودن سایتتون رو توی موبایل رو نباید دست کم بگیرید و باید مطمئن بشید که سایتتون توی همهی دستگاههای هوشمند، نمایش درستی داره. از طرف دیگه، رسپانسیو بودن سایت توی تلفنهای همراه برای گوگل هم از اهمیت زیادی برخوردار هست تا جایی که این موضوع به یکی از مهمترین الگوریتمهای گوگل برای رتبهبندی تبدیل شده؛ پس اگه رتبه سئو براتون مهمِ و میخواید رتبه سئو سایت خودتون رو بهبود ببخشید، باید به واکنشگرا بودن سایتتون اهمیت زیادی بدید چون رتبه سئو شما میتونه با توجه به میزان رسپانسیو بودن زیاد و یا به همان میزان کم بشه.
یک سری از افراد هستند که فکر میکنند فقط استفاده از یک قالب رسپانسیو کافیه، اما شما باید این رو بدونید که سایت شما باید حتماً بررسی بشه؛ چون برخی مواقع حتی اگه از پوسته رسپانسیو هم استفاده کنید ممکنه یک سری مشکلات برای نمایش به وجود بیاد.
درنتیجه بررسی رسپانسیو بودن سایت باید جزء یکی از اولویتهای همه مدیران سایتهای وردپرس باشه، به همین جهت میخوایم امروز بهتون دو تا روش برای مشاهده نسخه موبایلی سایت خودتون از طریق دسکتاپ آموزش بدیم.
تست ریسپانسیو بودن سایت از بخش سفارشی سازی
روش اولی که میخوام براتون بگم، از طریق بخش سفارشیسازی قالب سایتتون هست. برای استفاده از این روش شما باید به پیشخوان وردپرس دسترسی داشته باشید، وارد پیشخوان» نمایش» سفارشیسازی بشید؛ وقتی روی این گزینه کلیک کردید به صفحهای برده میشید که همه قالبهایی که دانلود کردید توی اون قرار داره.
روی قالب فعال سایتتون میتونید گزینه “سفارشیسازی” رو ببینید، روی این گزینه کلیک کنید. حالا توی این صفحه جدید میتونید یک داشبورد در سمت راست صفحهنمایش ببینید؛ البته این نکته رو هم بدونید که بخشهای این داشبورد ممکنه به نسبت قالبی که استفاده میکنید متفاوت باشه.
توی قسمتی که براتون مشخص کردیم ۳ تا گزینه میبینید، روی هر کدوم از این موارد که کلیک کنید، نمایش سایتتون رو میتونید ببینید، مثلاً اگه از سمت چپ، آیکون اولی رو انتخاب کنید، پیشنمایش سایتتون توی موبایل براتون نمایش داده میشه.
توی این بخش میتونید ببینید که نمایش سایتتون مشکلی داره یا نه و اگه یک بخش از سایت بهدرستی نشان داده نمیشه، خیلی راحت اون رو برطرف کنید.
تست ریسپانسیو بودن سایت با گوگل کروم
یکی دیگه از روشهایی که شما میتونید از اون برای آزمایش و بررسی واکنش گرا یا همان رسپانسیو بودن سایت خودتون استفاده کنید، “Devtools Device Mode” هست. گوگل کروم این امکان رو براتون به وجود آورده که با استفاده از این ابزار از نمایش درست سایت خودتون مطمئن بشید.
توی این روش تست ریسپانسیو بودن سایت شما باید صفحه سایت موردنظر خودتون رو با استفاده از مرورگر کروم باز کنید، شما میتونید هر صفحه دلخواهی رو انتخاب کنید، حتی ممکنه بخواهید رسپانسیو بودن یک سایت بهجز سایت خودتون رو بررسی کنید که میتونید از این روش استفاده کنید.
خب حالا روی صفحه موردنظر خودتون کلیک راست کنید و گزینه “Inspect” رو انتخاب کنید.
وقتی این گزینه رو انتخاب کردید، سمت راست صفحه نمایشتون یک صفحه جدید باز خواهد شد، مانند تصویر زیر:
خب حالا شما باید روی آیکون مستطیلی شکلی که بالای صفحه قرار داره کلیک کنید، این آیکون گزینه Toggle Device Toolbar هست که شما وقتی روی اون کلیک میکنید، میتونید پیشنمایش سایت رو توی موبایل ببینید.
گزینههای اضافی دیگر
خب همانطور که توی تصویر بالا میبینید، در سمت چپ، نمایش موبایلی سایت براتون نمایش داده شده. مثلاً میتونید ببینید که صفحه اول میهن وردپرس بدون هیچ مشکلی توی موبایل نمایش داده میشه، شما میتونید این کار رو برای تمامی صفحات سایت خودتون انجام بدید و درصورتیکه مشکلی پیدا کردید، اون رو برطرف کنید.
میتونید ببینید که اندازه و جایگذاری اجزای سایت تغییر پیدا کرده و نمایش سایت بهصورتی هست که توی موبایل کاملاً رسپانسیو باشه.
وقتی روی پیشنمایش سایت موس خودتون رو حرکت بدید، یک دایره خاکستری رنگ رو میبینید که اگه اون رو روی موقعیت موردنظر خودتون ببرید و کلیک کنید توی یک تب جدید صفحه مورد نظرتون رو باز میکنه. مانند تصویر زیر:
همچنین اگه دکمه “Shift” رو از صفحه کیبورد خودتون بگیرید، میتونید با استفاده از موس خودتون، روی صفحه زوم کنید.
بالای صفحه پیشنمایش موبایل میتونید یک سری گزینه و اعداد دیگه رو هم ببینید که این موارد میتونه به شما برای مشاهده رسپانسیو بودن سایت توی دستگاههای با اندازه صفحهنمایش مختلف کمک کنه.
گزینه سمت راست برای چرخش صفحهنمایش هست و وقتی روی اون کلیک کنید میبینید که نمایش سایت تغییر پیدا میکنه؛ از بخش رسپانسیو هم میتونید نحوه نمایش توی موبایلهای مختلفی مثل آیفون، گلکسی و غیره و انتخاب کنید؛ همچنین میتونید درصد زوم رو با استفاده از این گزینهها تغییر بدید.
دقت داشته باشید که تمامی دستگاههای هوشمند یا همون موبایلها، اندازه صفحهنمایش یکسانی ندارند و ممکنه سایت شما توی موبایلهای مختلف، نمایش متفاوتی داشته باشه؛ شما هم نمیتونید بهصورت کلی کاری کنید که سایتتون توی همهی موبایلها رسپانسیو باشه و بههرحال ممکنه یک سری مشکلات توی برخی از موبایلها وجود داشته باشه؛ پس یک اندازه رو مدنظر خودتون قرار بدید و نمایش سایتتون رو بر اساس اون برنامهریزی کنید.
محتوایی برای موبایلیها تولید کنید…
بدون شک داشتن یک وبسایت واکنش گرا که بتونه نمایش درستی توی دستگاههای مختلف داشته باشه یکی از ضرورات هر کسبوکار اینترنتی هست؛ اما اگه نظر من رو بخواهید نباید به همین موضوع اکتفا کنید؛ درسته که شما با رسپانسیو کردن سایتتون میتونید کاربرهای بیشتری رو به سایت خودتون جذب کنید ولی میتونید با چند تا کار خیلی ساده؛ باعث پیشرفت بیشتر سایت خودتون بشید.
مثلاً شما میتونید برای کاربران موبایلی خودتون یک صفحات و یا نمایش کاملاً متفاوتی رو در نظر بگیرید؛ بهعنوانمثال میتونید صفحات فرود مختلفی برای کاربرهایی که از موبایل استفاده میکنند در نظر بگیرید؛ برای این کار هم میتونید از افزونههای کاربردی مثل Beaver Builder استفاده کنید و به کاربرهای موبایلی خودتون یک سری صفحات کاملاً متفاوت و درعینحال جذاب نشون بدید.
همچنین شما میتونید یک سری پاپ آپ توی سایت خودتون قرار بدید، البته دقت داشته باشید که این پنجرههای پاپ آپی که توی سایت خودتون قرار میدید باید بهصورتی باشه که کاربر بتونه خیلی راحت اونها رو ببنده و موجب اذیت کاربر نشه. برای این کار هم میتونید از پلاگینهای مختلفی مانند OptinMonster که برای این کار طراحی شدند، استفاده کنید.
امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. موفق و پیروز باشید. 🙂
محدود کردن تعداد برچسب ها در ابزارک ابر برچسب وردپرس
ابزارک “ابر برچسب” (که البته در ترجمه وردپرس فارسی ابرچسب ترجمه شده!) یکی از ابزارک های مفید و پیش فرض وردپرس است. این ابزارک بسیار کاربردی است و به شما برای ایندکس شدن هرچه بهتر مطالب وبسایتتان و به کاربرانتان، جهت دستیابی آسان تر به مطالب موجود کمک خواهد کرد. اما این ابزارک یک ایراد کوچک دارد. ایراد کوچک این ابزارک دوست داشتنی این است که شما نمیتوانید تعداد برچسب هایی را که به نمایش میگذارد تعیین کنید. بنابراین نتیجه این میشود که با بزرگتر شدن وبسایت شما و زیادتر شدن برچسب هایتان، منظره ی زیبایی از این ابزارک نصیبتان نخواهد شد. از این گذشته در صورتی که مایل باشید اندازه ی ابزارک ها در برخی نواحی قالبتان از حد خاصی بیشتر نشود، باز هم ابزارک ابربرچسب برایتان دردسر ساز خواهد بود.
برای حل این مشکل و تعیین تعداد دلخواه برچسب ها جهت نمایش در ابزارک “ابر برچسب” کافی است کد زیر را در فایل Functions.php پوسته ی سایتتان قرار دهید:
//Register tag cloud filter callback
add_filter('widget_tag_cloud_args', 'tag_widget_limit');
//Limit number of tags inside widget
function tag_widget_limit($args){
//Check if taxonomy option inside widget is set to tags
if(isset($args['taxonomy']) && $args['taxonomy'] == 'post_tag'){
$args['number'] = 10; //Limit number of tags
}
return $args;
}
حالا میتوانید مقدار موجود در خط ۹ را به مقدار دلخواه خود تغییر دهید تا به همان تعداد برچسب در محل ابزارک در وبسایت شما به نمایش در بیاید.
البته برای تعیین این مقدار روش های دیگری نیز وجود دارد ولی استفاده از روش بالا به سه دلیل بهترین روش موجود در این زمینه خواهد بود. اول اینکه با به روز رسانی هسته ی وردپرس، تغییرات در وبسایت شما پایدار میماند. دوم اینکه این تغییرات را میتوان با توجه به نیازهای هر پوسته به صورت جداگانه در آن اعمال کرد، بدون اینکه پوسته های دیگر تحت شعاع قرار بگیرند و در نهایت سوم اینکه برای انجام این کار نیازی نیست چیزی را جایگزین ابزارک پیشفرض وردپرس کنید.
آموزش لیست کردن و نمایش نوشته های هفته گذشته در وردپرس
تقریبا همه ی سیستم های مدیریت محتوا قابلیت نمایش ارسالها بر اساس یک بازه ی زمانی خاص را دارند. وردپرس هم همینطور. در وردپرس بدون هیچ دردسری شما میتوانید آرشیو ماهانه، آرشیو دسته بندی، آرشیو نویسنده و … داشته باشید و بدون هیچ مشکلی این آرشیو ها را در سایت خود نمایش دهید. حالا سوال اینجاست که اگر نیاز به یک آرشیو هفتگی داشته باشید باید چه کار کنید؟ مثلا اگر بخواهید همه ی نوشته های مربوط به این هفته یا هفته ی گذشته را نمایش دهید راه حل چیست؟ فری اسکریپت در آموزش امروز دقیقا راه حل انجام همین کار، یعنی نمایش نوشته های این هفته و یا هفته ی گذشته، را به شما آموزش خواهد داد.
پیاده سازی این کد ساده است و در آن پیچیدگی خاصی وجود ندارد. برای انجام این کار از WP_Query استفاده خواهیم کرد. کافی است کد زیر را در فایل functions.php قالبتان قرار دهید:
function mrcode_this_week() {
$week = date('W');
$year = date('Y');
$the_query = new WP_Query( 'year=' . $year . '&w=' . $week );
if ( $the_query->have_posts() ) :
while ( $the_query->have_posts() ) : $the_query->the_post(); ?>
<h2><a href="<?php the_permalink(); ?>" title="Permanent link to <?php the_title(); ?> "><?php the_title(); ?></a></h2>
<?php the_excerpt(); ?>
<?php endwhile; ?>
<?php wp_reset_postdata(); ?>
<?php else: ?>
<p><?php _e( 'Sorry, no posts matched your criteria.' ); ?></p>
<?php endif;
}
کاری که در کد بالا انجام داده ایم این است که ابتدا هفته و سال فعلی را به دست آورده ایم و سپس همین مقادیر را در WP_Query مورد استفاده قرار داده ایم تا بتوانیم نوشته های این هفته را به نمایش در بیاوریم. حالا برای استفاده از تابعی ای که همین الان نوشتیم، تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که در هر جای قالبتان که مایل هستید این نوشته ها به نمایش در بیایند، کد زیر را قرار دهید:
کاری که در کد بالا انجام داده ایم این است که ابتدا بررسی میکنیم که هفته ی فعلی، اولین هفته ی سال نباشد و اگر هفته ی اول سال نبود، بنابراین یکی از مقدار هفته ی فعلی کم میکنیم تا هفته ی قبل بدست بیاید. در غیر این صورت مقدار ۵۲ که هفته ی آخر سال است را به عنوان هفته ی گذشته برمیگزینیم و مقدار سال را نیز بر همین اساس در ادامه تنظیم میکنیم. همانطور که میبینید، مشکلمان به سادگی حل شد. حالا برای نمایش نوشته های هفته ی گذشته، در محل مورد نظر، کد زیر را قرار میدهیم:
<?php mrcode_last_week_posts(); ?>
کار ما تمام شده است، همانطور که دیدید کار ساده ای بود و به راحتی ما را به هدفمان رساند. البته حتما خودتان به خوبی میدانید که میتوانید با تعریف CSS دلخواه خود، نمای خروجی این کد را به شکل مورد نظر خود در بیاورید تا با قالبتان سازگاری کامل داشته باشد.
وقتی که تصمیم داشته باشید از محتوای سایت وردپرسی خود یک بکاپ تهیه کنید، سیستم برون ریزی وردپرس همیشه به خوبی کار میکند. کافی است همه ی محتویات وردپرس را برون ریزی کرده و سپس در زمان نیاز، در محل مورد نظر درون ریزی کنید. دقیقا از همین روش میتوانید برای ایجاد یک کپی مشابه یک سایت در هر آدرس دیگر نیز استفاده کنید. اما مشکل همیشه این است که در این میان ابزارک های شما به سایت مقصد کپی نخواهند شد. حال اگر فقط چند ابزارک محدود در سایت خود به کار برده باشید، این مسئله چندان مهم نیست ولی اگر قالب شما چندین محل سایدبار داشته باشد و شما در هر یک از آنها چندین ابزارک قرار داده باشید، عدم انتقال ابزارکها به سایت جدید، کاملا آزار دهنده خواهد بود. در آموزش امروز، به همراه ما می آموزید که چگونه میتوان ابزارکهای یک سایت وردپرسی را برون ریزی (Export) کرده و سپس آنها را در سایتی دیگر درون ریزی (Import) نمود.
قدم اول : برون ریزی ابزارک ها
قدم اول ما این است که ابزارک ها را از وبسایت مورد نظرمان برون ریزی کنیم. برای انجام این کار، ابتدا با استفاده از آموزش نصب افزونه در وردپرس، افزونه ی Widget Importer & Exporter را بر روی وبسایت مبدا نصب نموده و سپس آن را فعال نمایید.
حال از منوی ابزار ها به زیر منوی Widget Importer & Exporter مراجعه نمایید. سپس در بخش Export Widgets مانند تصویر زیر بر روی دکمه ی Export Widgets کلیک نمایید.
فایلی با فرمت wie برای شما ایجاد میشود. این فایل را در محلی امن بر روی کامپیوتر خود نگهداری کنید. این فایل شامل تنظیمات و محتوای ابزارکهای فعال وبسایت شماست که میتوانید بعدا آن را بر روی سایت فعلی خود یا بر روی هر سایت دیگری که مورد نظر شماست ایمپورت کنید تا ابزارک ها دقیقا مطابق تنظیماتی که در حال حاضر بر روی ابزارکهای سایت خود اعمال کرده اید، در سایت مورد نظر درون ریزی شوند.
قدم دوم : درون ریزی ابزارک ها
خوب، پس از اینکه فایل برون ریزی خود را ایجاد کردید، حالا میتوانید آن را در هر وبسایتی که مد نظرتان است درون ریزی کنید. احتمالا بدون اینکه گفته شود برایتان واضح است که منطقا قالب و محل ابزارکها در سایت مقصد باید با فایل برون ریزی شما مطابقت داشته باشد.
جهت درون ریزی فایلی که در مرحله قبل ایجاد کرده اید، باید افزونه ی Widget Importer & Exporter را در سایت مقصد نصب کنید و سپس با انتخاب منوی ابزارها و رفتن به زیر منوی Widget Importer & Exporter مطابق تصویر زیر، فایل wie را که قبلا برای شما تولید شده است، آپلود کرده و درون ریزی نمایید.
حال در اینجا تنها یک نکته وجود دارد. در صورتی که در ابزارکهای خود از فهرستها نیز استفاده کرده باشید، ممکن است لازم باشد که در سایت جدید، پس از درون ریزی ابزارکها، تنظیمات مربوط به فهرست های انتخاب شده در ابزارکهایی که از این امکان استفاده میکنند را مجددا اعمال نمایید. این امر معمولا بخاطر عدم تطابق فهرست ها در دو سایت پیش می آید و برطرف کردن آن احتمالا فقط ۱ یا ۲ دقیقه از زمان شما را خواهد گرفت. بنابراین هرطوری هم که حساب کنید، این شیوه، شیوه ای بسیار کار آمد و عالی برای برون ریزی و درون ریزی ابزارکها و تنظیمات آنها در وبسایت های وردپرسی خواهد بود.
آموزش قرار دادن فرم ورود به حساب کاربری در سایدبار وردپرس
در صورتی که در وبسایتتان امکان عضویت را فعال کرده باشید یا وبسایت شما دارای چندین نویسنده باشد، یکی از بهترین کارهایی که میتوانید انجام بدهید این است که امکان ورود به وبسایت را از محلی در دسترس، مثل سایدبار سایتتان برای کاربران فراهم آورید. در آموزش امروز، فری اسکریپت تصمیم دارد نحوه ی قرار دادن فرم ورود به حساب کاربری در سایدبار سایت را به شما همراهان همیشگی آموزش دهد. با ما همراه باشید.
برای اینکه بتوانیم فرم ورود به حساب کاربری را در سایدبار سایت به نمایش در بیاوریم نیاز به یک افزونه ی کوچک و کاربردی با نام Sidebar Login داریم. بنابراین پیش از انجام هر کاری، افزونه ی Sidebar Login را روی وبسایت وردپرسی خود نصب کرده و فعال کنید.
در مرحله ی بعد در پنل مدیریت وردپرس، از منوی نمایش به زیرمنوی ابزارک ها مراجعه نمایید. خواهید دید که به لیست ابزارکهای در دسترس شما، ابزارکی با نام Sidebar Login اضافه شده است. کاری که باید بکنید این است که این ابزارک را در سایدبار دلخواهتان قرار دهید. طبعا قالب های مختلف وردپرسی، هر یک محل های مختلفی را برای قرار دادن ابزارک ها در اختیار شما قرار میدهند. بنابراین لازم است بر اساس طراحی قالب خود و بر اساس نیازتان، محلی را انتخاب کنید که با آنچه در ذهن دارید تطابق داشته باشد و مناسب استفاده ی کاربران نیز باشد. پس از قرار دادن ابزارک در سایدبار با تنظیماتی مشابه تصویر زیر روبرو خواهید شد.
همانطور که مشاهده میکنید این ابزارک تنظیمات متعددی را در اختیار شما میگذارد. هرچند عملا نیازی نیست هیچ یک از آنها را سفارشی کنید اما بد نیست که با تنظیمات آن کمی بیشتر آشنا شویم.
عنوان خروج : عبارتی که در اینجا وارد می کنید، در زمانی که کاربر به حساب کاربری اش وارد نشده باشد در محل عنوان ابزارک به نمایش در خواهد آمد.
پیوند ها : لینکی که در این قسمت قرار دهید، زمانی که کاربر هنوز وارد حساب کاربری اش نشده باشد، در زیر فرم ورود به نمایش در خواهد آمد. کافی است عنوان لینک را در یک سمت وارد کرده، سپس یک فاصله و یک پایپ (|) و سپس یک فاصله ی دیگر قرار دهید و سپس لینک مورد نطرتان را وارد کنید (دقیقا مطابق تصویر) در اینجا محدودیتی هم در تعداد پیوند ها وجود ندارد و در صورت تمایل میتوانید چندین لینک به این بخش اضافه کنید.
نمایش لینک بازیابی رمز : در صورتی که کاربر رمز عبورش را فراموش کرده باشد، میتوانید با قرار دادن لینک بازیابی رمز عبور، به وی اجازه دهید رمز خود را بازنشانی کند.
نمایش لینک عضویت : فعال بودن این گزینه باعث میشود که به کسانی که به اکانت خود وارد نشده اند، لینکی جهت عضویت در سایت نمایش داده شود. توجه داشته باشید که برای استفاده از این گزینه لازم است که از پیش امکان عضویت را در وردپرس فعال کرده باشید.
Show Remember me Checkbox : فعال بودن این گزینه باعث میشود که چک باکس به خاطر سپردن کاربر در حال ورود به زیر فرم ورود سایت شما افزوده شود. به
این شکل دیگر لازم نیست کاربر هر بار رمز عبور و نام کاربری را در باکس ها تایپ کند. آدرس انتقال پس از ورود : در اینجا باید آدرسی را وارد کنید که مایلید کاربر پس از وارد شدن به اکانت به آن هدایت شود. معمولا در اینجا بهتر است آدرس صفحه ی اصلی سایت وارد شود.
عنوان ورود : این عنوان در زمانی که کاربر به اکانت خود وارد شده، در بالای ابزارک برای وی به نمایش در خواهد آمد. اگر به تصویر توجه کنید، به کاربر خوش آمد گفته ایم.
پیوند ها : در اینجا میتوانید لیستی از لینک هایی که مایلید در هنگامی که کاربر به حساب کاربری اش وارد شده برای وی به نمایش در بیاید را وارد کنید. همچنین در این بخش این امکان وجود دارد که بر اساس سطح دسترسی کاربر به وی لینک خاصی را نمایش دهید.
نمایش تصویر پروفایل کاربر : در صورت فعال بودن گزینه، تصویر گراواتار مرتبط با ایمیل کاربر در بالای ابزارک به نمایش گذاشته میشود.
آدرس انتقال پس از خروج : در اینجا میتوانید تعیین کنید که کاربر پس از خروج از حساب کاربری اش به چه مسیری هدایت شود
در پایان فراموش نکنید که تنظیمات را ذخیره کنید.
خوب حالا اگر سایتتان را باز کنید، باید بتوانید فرم ورود به حساب کاربر را در سایدبار سایت (هر محلی که آن را قرار داده اید) مشاهده کنید. توجه داشته باشید که چون شما به عنوان ادمین در سیستم حضور دارید (قبلا وارد شده اید) امکاناتی که مشاهده خواهید کرد مربوط به کاربر وارد شده است. بنابراین اگر میخواهید دقیقا فرم ورود را مشاهده کنید، یا باید سایتتان را در مرورگری که در آن به مدیریت وردپرس وارد نشده باشید، باز کنید و یا اینکه از حساب کاربری مدیر خارج شوید تا بتوانید نمای اصلی فرم ورود را مشاهده کنید.
و در اینجاست که کار ما با موفقیت به پایان میرسد. امیدوارم که از این آموزش لذت برده باشید.
تغییر عبارت دسته بندی نشده یا Uncategorized در وردپرس
اگر تا امروز برایتان پیش آمده که بخواهید عبارت “دسته بندی نشده” یا “Uncategorized” را در دسته بندی های وردپرس به عبارت دیگری تغییر داده و یا آن را به طور کامل از دسته بندی هایتان حذف کنید، آموزش امروز ما مخصوص شماست. در این آموزش ابتدا با هدف وجود دسته ای با عنوان دسته بندی نشده آشنا میشویم و سپس با هم ابتدا نام این دسته بندی را تغییر میدهیم و در ادامه سعی میکنیم که آن را به طور کلی از وردپرس حذف کنیم. از شما دعوت میکنیم که در این آموزش ساده و نسبتا کوتاه با ما همراه شوید.
چرا دسته ای با عنوان دسته بندی نشده یا Uncategorized در وردپرس وجود دارد؟
هر نوشته ای که در وردپرس ارسال میشود میبایست حتما و الزاما دارای یک دسته بندی باشد. ارسال نوشته ای که دارای دسته بندی نیست، در وردپرس میسر نخواهد بود. حال گاهی پیش می آید که شما هیچ دسته ای برای نوشته ی خود انتخاب نمیکنید، در چنین زمانی وردپرس، نوشته ی شما را تحت یک دسته بندی اصلی و پیشفرض طبقه بندی و منتشر خواهد کرد. این دسته بندی پیشفرض چیزی نیست جز دسته ی “دسته بندی نشده” یا Uncategorized. بنابراین هدف وجود دسته بندی پیشفرضی با این عنوان در وردپرس این است که هر نوشته ای حتما حداقل تحت یک دسته بندی طبقه بندی شود.
دسته ی “دسته بندی نشده” در وردپرس دسته بندی پیشفرض شماست و دقیقا به همین دلیل امکان حذف آن وجود ندارد. اما عجله نکنید. در همین آموزش با هم می آموزیم که چطور میتوان این دسته بندی را با یک دسته بندی دلخواه جایگزین کرده و دسته ی “دسته بندی نشده” را به طور کامل از وردپرس حذف کرد.
چگونه عبارت دسته بندی نشده را در وردپرس تغییر دهیم؟
در واقع انجام این کار بسیار ساده است. برای تغییر دسته ی دسته بندی نشده یا Uncategorized کافی است ابتدا در ناحیه مدیریت وردپرس از منوی نوشته ها به زیرمنوی دسته ها مراجعه کرده و دسته بندی مورد نظر را پیدا کنید. وقتی ماوس را روی این دسته بندی قرار دهید میتوانید لینک “ویرایش سریع” را مشاهده کنید. روی ویرایش سریع کلیک کنید تا تنظیمات مورد نیاز برای تغییر نام این دسته بندی در وردپرس در اختیار شما قرار بگیرید.
در فیلد اول میتوانید نام دسته بندی را تعیین کنید و در فیلد دوم نامک دسته بندی که همان چیزی است که در آدرس دسته بندی مورد استفاده قرار میگیرد.
در اینجا دو انتخاب پیش رو دارید. اول اینکه هم نام و هم نامک دسته بندی را به دلخواه خود به عبارت مورد نظر تغییر دهید. در این حالت آدرس نمایش دسته نیز تغییر خواهد کرد و بعدا لازم است که جهت سر درگم نشدن افرادی که از موتور های جستجو وارد سایت شما میشوند، آدرس قبلی این دسته را به آدرس جدید ریدایرکت کنید تا این افراد با خطای ۴۰۴ روبرو نشوند. اما انتخاب دوم شما این است که تنها نام دسته را تغییر دهید و نامک آن را بدون تغییر باقی بگذارید. در این حالت عنوان دسته بندی به هر چیزی که شما انتخاب کرده باشید تغییر میکند در حالی که آدرس دسته بندی مانند قبل بوده و ثابت میماند. در چنین شرایطی هرچند عنوان دسته و چیزی که کاربران به طور عمومی در سایت شما مشاهده میکنند تغییر خواهد کرد ولی با توجه به عدم تغییر آدرس این دسته، کاربرانی که آدرس قدیمی را مورد دسترسی قرار میدهند با خطای ۴۰۴ روبرو نمیشوند و شما هم نیازی به اعمال ریدایرکت نخواهید داشت. طبعا تصمیم گیری در رابطه با اینکه کدام حالت برای شما ایده آل است با خود شما خواهد بود.
پس از اینکه تغییرات مورد نظرتان را اعمال کردید، جهت ذخیره سازی تغییرات روی دکمه ی “به روز رسانی دسته” کلیک کنید. توجه داشته باشید که نامی که برای این دسته انتخاب میکنید باید کاملا منحصر به فرد باشد و قبلا در دسته بندی ها یا در برچسب های سایت شما به کار نرفته باشد.
چطور دسته ی دسته بندی نشده را حذف کنیم؟
چگونه دسته بندی پیشفرض وردپرس را تغییر دهیم؟
اما گفتیم که به موضوع حذف دسته ی دسته بندی نشده نیز میپردازیم. مادامی که “دسته بندی نشده” دسته ی پیشفرض وردپرس شماست، شما نمیتوانید آن را حذف کنید. برای حذف این دسته لازم است که ابتدا دسته بندی پیشفرض وردپرستان را تغییر دهید. برای تغییر دسته بندی پیشفرض در پنل مدیریت وردپرس از منوی تنظیمات به زیر منوی تنظیمات نوشتن مراجعه کنید.
سپس در بخش “دسته ی پیش فرض نوشته ها” دسته ی انتخاب شده را از “دسته بندی نشده” به دسته ی دلخواه خود تغییر داده و تنظیمات را ذخیره کنید. حالا اگر از منوی نوشته ها به زیر منوی دسته ها مراجعه کنید میتوانید به سادگی با کلیک بر روی لینک “پاک کردن” برای دسته بندی “دسته بندی نشده” آن را به طور کامل از سایت خود حذف کنید. پس از حذف دسته ی “دسته بندی نشده” نوشته هایی که قبلا در این دسته منتشر شده بودند، به دسته ی جدیدی که به عنوان دسته بندی پیشفرض تعیین کرده اید تعلق خواهند گرفت. البته به هر حال توصیه میکنیم قبل از انجام چنین عملاتی حتما از وبسایت خود نسخه ی پشتیبان تهیه کنید تا محتوایی را از دست ندهید و برای وبسایتتان نیز مشکلی پیش نیاید.
به همین راحتی، حالا هم میتوانید عنوان عبارت دسته بندی نشده را در وردپرس تغییر دهید و هم دسته ی دیگری را به عنوان دسته بندی پشفرضتان برگزینید.