دیجی اسکریپت

تجارت الکترونیک چیست؟ منظور از ecommerce در دنیای وب و اینترنت | دیجی اسکریپت

تجارت الکترونیک چیست؟ منظور از ecommerce در دنیای وب و اینترنت
[ad_1]

تجارت الکترونیک چیست؟

شاید این روز‌ها زیاد نام تجارت الکترونیک را شنیده باشید. تجارت الکترونیک در ایران یک پدیده تقریبا نو ظهور هست و با استفاده از آن افراد زیادی به درآمد‌های میلیونی و زندگی‌های بسیار آسوده‌تر رسیده‌اند. اما واقعا منظور از تجارت الکترونیک چیست؟

برای شروع یک تجارت الکترونیکی قبل از شروع در نظر داشته باشید که هرچند هنوز هم بد‌گمانی‌هایی در مورد تجارت الکترونیک را می‌شنوید اما با وجود شرکت‌های بزرگی مثل دیجی‌کالا و تپ‌سی، موجی از آشنایی و فرهنگ‌سازی عمومی با دنیای تجارت الکترونیک در ایران شروع شده و این موضوع مسیر شما را برای شروع یک کسب‌و‌کار اینترنتی هموار خواهد کرد.

در این مطلب می‌خوانید:

تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک یا ecommerce پدیده‌ای است که به‌سرعت در حال رشد است. گاهی شما از این شلوغی و ترافیک خسته شده و یا اجناس موردنظر خود را در فروشگاه‌ها پیدا نمی‌کنید اینجاست که با استفاده از تجارت الکترونیک می‌توانید به‌راحتی در منزل طی چند دقیقه خرید خود را به‌آسانی انجام داده و دیگر نگرانی از این بابت نداشته باشید.

با استفاده از تجارت الکترونیک می‌توانید کلیه خریدوفروش و دادوستدهای خود را از طریق اینترنت انجام دهید. با توجه به رشد قابل‌ملاحظه خریدوفروش‌های اینترنتی و از طرف دیگر رشد روزافزون فضای مجازی و اینترنت پیش‌بینی می‌شود تجارت الکترونیک در رأس تجارت‌ها قرار گیرد.

با ورود گوشی‌های هوشمند و به دنبال آن رشد اینترنت عرصه برای این تجارت گسترش‌یافته است. گوشی‌های هوشمند جز وسایل محبوب مردم قرارگرفته و دائما به همراه آن‌ها است که این خود امکان گسترش تجارت را فراهم کرده و می‌تواند زمینه‌ای برای بازاریابی و تبلیغ محصولات باشد.

این تجارت روز‌به‌روز در حال گسترش است. این نکته را همواره به یاد داشته باشید که توسط این تجارت می‌توانید تا حد بسیار زیادی به کسب‌وکار خود رونق دهید. توجه داشته باشید که مصرف‌کننده به‌عنوان رکن اصلی و پایه در این تجارت شمرده می‌شود همواره بیشترین توجه باید روی مصرف‌کننده و نیاز او باشد.

انواع تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک دارای انواع مختلفی می‌باشد یکی از انواع آن “تجارت به تجارت” است شامل عمده‌فروشی‌هایی که با خرده‌فروشی‌ها مبادله کرده و اجناس خود را به آن‌ها می‌فروشند. نوع دیگر این تجارت “تجارت به مصرف‌کننده” است تجارتی است که از طریق آن مصرف‌کننده می‌تواند بدون مراجعه حضوری کالای موردنظر خود را از طریق فروشکاهای اینترنتی تهیه کند. نوع دیگر “مصرف‌کننده به تجارت” بوده که در آن مصرف‌کننده برای انجام پروژه‌ای مشخص مبلغی مشخص تعیین کرده و آن را برای یک شرکت ارسال می‌کند و آن شرکت‌ها در مقابل مبلغی را پیشنهاد می‌کنند. نوع دیگر این تجارت “مصرف‌کننده به مصرف‌کننده” است. این نوع تجارت مانند بازاریابی‌ها است که افراد مختلف می‌توانند باهم به خریدوفروش بپردازند.

انواع تجارت الکترونیک

مزایای تجارت الکترونیک برای مصرف کننده

دنیای تجارت الکترونیک نامحدود است و شما می‌توانید با جستجو کردن نام کالای موردنیاز خود در موتور جستجو بدون محدودیت آن را به‌راحتی بررسی کرده و از بین تمامی اجناس موجود تصمیم به خرید یک کالا بگیرید. همچنین توسط این تجارت می‌توانید قیمت تمام کالاها را از بین فروشگاه‌های مختلف نیز بررسی کنید همچنین فروشگاه‌ها به دلیل رقابت با سایر فروشگاه‌ها گاه تخفیفات بسیار خوبی برای مشتریان در نظر می‌گیرند که این فرصت بسیار خوبی برای شما است.

شما می‌توانید با در نظر گرفتن تمام جوانب و از بین گزینه‌های مختلف در بین تمام فروشگاه‌ها تصمیم بگیرید، حتی می‌توانید به نظرات دیگر خریداران فروشگاه نیز دسترسی داشته و در صورت رضایت خرید خود را با خیال راحت انجام دهید. همه این‌ها فرصتی برای مصرف‌کننده به شمار می‌رود که بتواند بین رقابت فروشگاه‌ها کالای خود را با قیمتی مناسب خریداری کند.

درواقع با این کار در زمان خود نیز صرفه‌جویی می‌کنید و دیگر نیازی نیست چند ساعت از وقت خود را بیهوده در خیابان‌ها تلف کنید، از شلوغی و ترافیک خسته شده و دست‌آخر نتیجه مطلوب خود را نگیرید و کالای موردنیاز خود را پیدا نکنید. شما در عرض چند دقیقه با چند کلیک ساده می‌توانید کالای موردنیاز خود را تهیه کنید و درب منزلتان آن را تحویل بگیرید.

معایب Ecommerce برای مصرف کننده

امروزه امنیت فضای مجازی زیاد مورد تأیید نیست و یکی از مواردی که در خریدهای اینترنتی باید بسیار موردتوجه قرا گیرد امنیت است بنابراین در هنگام خریدهای اینترنتی حتماً امنیت سایتی که قصد دارید از آن خرید کنید را در نظر بگیرید.

از طرف دیگر شما باید انتظار این را داشته باشید که به هر دلیلی ممکن است کالای شما دیر و یا هرگز به‌دستتان نرسد شما باید امکان گم‌شدن یا ناقص بودن کالایتان را نیز در نظر بگیرید. همچنین اگر بخواهید کالای ناقصی که به‌دستتان رسیده را پس بفرستید برای شما هزینه‌بر است. یکی دیگر از معایب این تجارت این است که شما تنها بعد از رسیدن کالای موردنظر خود به دستتان می‌توانید آن را مشاهده کرده و کیفیت آن را بررسی کنید.

دقت کنید در این نوع خرید هزینه ارسال کالا، مالیات و… را نیز در نظر داشته باشید.

مزایای تجارت الکترونیک برای کسب‌وکار

با استفاده از کسب‌وکار اینترنتی شما می‌توانید به‌راحتی محصولات خود را به فروش برسانید. با استفاده از این تجارت مردم جهان می‌توانند کالاهای شما را بازدید کنند و از شما خرید کنند درواقع شما به فروش محصولات خود به‌صورت جهانی می‌پردازید و دیگر نیاز به نگرانی بابت نداشتن مشتری و مصرف‌کننده ندارید. این تجارت نیازی به گرفتن فروشگاه ندارد و در هزینه‌های شما نیز صرفه‌جویی می‌کند. با استفاده از این تجارت سریع در همان زمان می‌توانید وجه خود را از مشتری دریافت کرده و دیگر نیازی به چک و منتظر ماندن نیست.

همچنین با استفاده از تجارت الکترونیک می‌توانید دست واسطه‌ها را کوتاه کرده و سود بیشتری ببرید.

معایب Ecommerce برای کسب‌وکار

شما باید راهکارهایی در نظر بگیرید تا از نفوذ هکرها و افراد سودجو به سایت خود جلوگیری کنید و همواره امنیت سایت خود و کاربرانتان را موردتوجه قرار دهید. بدین ترتیب می‌توانید اعتماد مشتریان را جلب کرده و خوش‌نام باشید که این خود سبب بالا رفتن آمار فروش و رونق کسب‌وکار شما می‌گردد.

این را در نظر داشته باشید که باید به‌طور مستمر از مشتریان خود پشتیبانی کنید و به ارائه خدمات پس از فروش بپردازید تا مشتری‌های شما راضی بوده و در خریدهای بعدی حتماً به شما مراجعه کنند به‌این‌ترتیب شما مشتریان دائمی برای محصولات خود پیدا می‌کنید که بسیار حائز اهمیت است.

حتماً از اصالت کالا و بی‌عیب و نقص بودن آن اطمینان حاصل کنید چون مشتریانی هستند که بسیار ریزبین بوده و اصالت کالا برای آن‌ها مهم است و ممکن است کالای شما را مرجوع کنند، از این طریق شما اعتماد مشتری خود را نیز از دست می‌دهید.

شما می‌توانید با در نظر گرفتن تمامی جوانب و مدیریت صحیح معایب را کاهش و مزایا را افزایش داده و رضایت و اعتماد مشتریان را جلب کنید.

راستی! برای دریافت مطالب وردپرسی در کانال تلگرام میهن وردپرس عضو شوید.

[ad_2]

لینک منبع مطلب

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.