دیجی اسکریپت

تولید محتوای صوتی و پادکست | دیجی اسکریپت

تولید محتوای صوتی و پادکست
[ad_1]

تولید محتوای صوتی و پادکست
تولید محتوای صوتی و پادکست

در این مقاله ما به شما چگونگی تولید محتوای صوتی خوب را آموزش می‌‌دهیم و ابزارهای مورد نیازتان را به شما معرفی می‌کنیم. مطالب این مقاله می‌تواند در تولید محتوای ویدیویی نیز به شما کمک کند چراکه صدای مناسب و باکیفیت از ویژگی‌های یک ویدیوی خوب است.

چرا باید پادکست ضبط کنیم

یکی از راحت‌ترین روش‌ها برای تولید محتوا، ساخت پادکست است. شما با کمترین امکانات می‌توانید یک پادکست درست کنید و آن را در اختیار کاربران قرار دهید. برای ساخت یک پادکست، کافی است رکوردر یا تلفن‌ همراه خود را بردارید و شروع به ضبط کردن صدا کنید. پادکست بهترین انتخاب برای افرادی است که امکانات کافی مثل نور یا محیط مناسب برای ضبط ویدیو را ندارند. این افراد به سادگی می‌توانند صدای خود را ضبط کنند و در صورت لزوم آن را روی اسلایدها یا تصاویر مورد نظر قرار دهند و یک محتوای تصویری با‌کیفیت تولید کنند.

پادکست‌ها علاوه‌بر اینکه به سادگی تولید می‌شوند و نیاز به امکانات کمی دارند، کاربران نیز به راحتی و در هر زمان مثل رانندگی یا پیاده‌روی می‌توانند از آنها استفاده کنند. بسیاری از تولیدکنندگان محتوا خودشان را با پادکست معرفی می‌کنند و تمام محتوای خود را به صورت پادکست در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

تولید محتوای صوتی با بهترین کیفیت ممکن

در وضعیت کنونی ایران مهم ترین مسئله برای ضبط یک پادکست، هزینه‌ای است که، شما برای خرید ابزار و وسایل مورد نیاز صرف می‌کنید. در این شرایط با توجه به قیمت بسیار بالای دلار، برای داشتن یک ضبط کننده خوب شما باید بودجه چند میلیون تومانی داشته باشید. لازم به ذکر است که اگر شما فکر می‌کنید فقط با داشتن یک میکروفون استودیویی باکیفیت و گران قیمت می‌توانید محتوا تولید کنید و بدون آن نمی‌توان محتوای صوتی تولید کرد، سخت در اشتباه هستید. شما برای ضبط یک پادکست باکیفیت، به فن بیان خوب و ایده مناسب و جذاب برای مخاطبانتان نیاز دارید.

اگر همین الان یکی از ویدیوها یا پادکست‌های قدیمی میهن وردپرس را ببینید متوجه می‌شوید زمانی که ما شروع به تولید محتوا کردیم، علاوه بر نبود امکانات بالا، فن بیان خوبی هم نداشتیم و با یک تلفن همراه معمولی ضبط صداها را انجام می‌دادیم. هدف از مطرح کردن این موضوع، این بود که شما حتی اگر توانایی خرید یک تلفن همراه آخرین مدل یا یک میکروفون استودیویی گران قیمت را ندارید. می‌توانید با آنچه در دسترس شما هست مثل یک تلفن همراه معمولی، شروع به ضبط کنید. طبیعتاً زمانی که به درآمد مناسب رسیدید، برای برخورداری از کیفیت بالاتر می‌توانید یک میکروفون یا یک ریکوردر بهتر تهیه کنید.

فن بیان بهتر!

با شروع کار، علاوه بر اینکه مخاطبین خود را جذب خواهید کرد، به مرور زمان تجربه شما بیشتر می‌شود. فن بیان شما بهتر خواهد شد و صدای رساتر و بهتری خواهید داشت و به نسبت، محتوای تولید شده باکیفیت‌تر خواهد بود. قطعا اگر امروز شما یک ویدیو با کیفیت نسبتا خوب مثلا در سایت میهن وردپرس می‌بینید، سال آینده ویدیوهایی با کیفیت بالاتر و فن بیان بهتر مشاهده خواهید کرد. این تمرین و تلاش برای بهتر شدن است که به کیفیت کار شما کمک می‌کند.

شما درحال حاضر می‌توانید با تلفن همراه خود شروع به ضبط پادکست کنید و آن را منتشر کنید. شاید صدای ضبط شده کیفیت جالب یا خوبی را دارا نباشد، اما خواهید دید که اگر کمی هم کیفیت پایین باشد، اتفاق خاصی نمی‌افتد.

ابزارهای مناسب برای تولید محتوای صوتی

اولین ابزاری که شما می‌توانید با استفاده از آن کار خود را شروع کنید، موبایل تان است. فرقی نمی‌کند که موبایل شما چه نوع موبایلی است؛ اما طبیعتاً هرچه جدیدتر و بروزتر باشد کیفیت کار شما بالاتر خواهد بود. پس از موبایل، زمانی که شما تصمیم گرفتید برای کار خود هزینه کنید و کیفیت محتوای خود را بالا ببرید، می‌توانید از میکروفون‌های یقه‌ای استفاده کنید. پیشنهاد ما این است که از خریدن میکروفون‌های ارزان قیمت چینی که از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند، خودداری کنید. 

در میان میکروفون‌های یقه‌ای موجود در بازار، میکروفون‌های Boya کیفیت خوب و مناسبی دارند. شما با هزینه‌ای حدود پانصد هزار تومان می‌توانید یکی از آن‌ها را تهیه کنید. این میکروفون‌ها دارای خروجی AUX هستند و به راحتی به موبایل، دوربین یا لپ‌تاپ متصل می‌شوند. اگر تصمیم دارید بیشتر از این‌ها هزینه کنید، میکروفون‌های یقه‌ای Sennheiser از کیفیت صدای بالاتری برخوردارند و قیمت بالای ده میلیون تومان دارند. 

میکروفون یقه‌ای بویا M1
میکروفون یقه‌ای بویا M1

در مرحله بعد اگر بخواهید صدای خودتان را به صورت مجزا و بدون استفاده از دوربین فیلم برداری یا موبایل ضبط کنید، می‌توانید از ریکوردرها استفاده کنید. با ریکوردرها به سادگی می‌توانید شروع به ضبط صدا کنید و پس از اتمام کار با استفاده از خروجی usb به راحتی فایل را به لپ‌تاپ یا کامپیوتر خود انتقال دهید و از آن استفاده کنید.

ضبط کننده صدا سونی UX560F
ضبط کننده صدا سونی UX560F

شما می‌توانید نحوه تنظیمات دوربین، ریکوردر یا میکروفون‌ها و این مسائل را در دوره شاه کلید تولید محتوا مشاهده کنید. میکروفون کنونی موجود در استودیوی میهن وردپرس Beyerdynamic مدل FOX است. که یکی از بهترین میکروفون‌های موجود در بازار است و برای ضبط نیمه حرفه‌ای استفاده می‌شود. نحوه نویزگیری این میکروفون را هم در دوره شاه کلید تولید محتوا به صورت کامل توضیح داده‌ایم.

میکروفون استودیویی Beyerdynamic FOX

حذف نویز صدا

یکی از مهم‌ترین موضوع‌ها در تولید محتوای صوتی، نویزگیری صدا است. که حتی اگر شما با بهترین میکروفون‌های موجود در بازار هم صدای خود را ضبط کنید، باز هم مقدار اندکی از صدای محیط در آن شنیده می‌شود. برای حذف نویز محیط می‌توانید از نرم‌افزارهای نویزگیری مانند camtasia،adobe audition  یا audacity استفاده کنید. برای مثال ما در میهن وردپرس از نرم‌افزار adobe audition استفاده می‌کنیم. روند استفاده از این نرم‌افزار هم، در دوره شاه کلید تولید محتوا موجود است. با استفاده از ادوبی اودیشن به راحتی می‌توانیم قسمتی از صدای خود را انتخاب کنیم و نویز آن را حذف کنیم.

ساخت محیط آکوستیک

برای ساخت محیط مناسبِ ضبط صدا می‌توانید از فوم‌های آکوستیک استفاده کنید. این فوم‌ها نوعی فوم ابری هستند که روی دیوار یا سقف اتاق نصب می‌شوند و از اکو شدن صدا جلوگیری می‌کنند. این فوم‌ها قیمت بالایی ندارند و تقریبا هزینه هر متر از آنها حدود پنجاه هزار تومان می‌شود و نهایتاً دومتر از آنها برای هر دیوار کافی است.

امیدواریم پس از مطالعه این مقاله اولین پادکست خود را منتشر کنید و متوجه شوید که هیچ کس شما را بخاطر کیفیت صدای پایین بازخواست نخواهد کرد. هرچند که امروزه میکروفون موبایل‌های معمولی هم، کیفیت خوبی دارند. شما با شروع به کار ایرادات خود را متوجه می‌شوید و به مرور زمان، فن بیان قوی‌تری پیدا خواهید کرد.

موفق باشید.

راستی! برای دریافت مطالب جدید در کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام میهن وردپرس عضو شوید.

[ad_2]

لینک منبع مطلب

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.