دیجی اسکریپت

خطای DNS PROBE FINISHED NXDOMAIN و نحوه حل آن | دیجی اسکریپت

خطای DNS PROBE FINISHED NXDOMAIN و نحوه حل آن

همان‌طور که می‌دانید، گوگل کروم (Google Chrome) یکی از محبوب‌ترین مرورگرهایی است که کاربران برای جستجو در اینترنت از آن استفاده می‌کنند. اما یکی از خطاهای بسیار رایجی که در این مرورگر رخ می‌دهد، خطای DNS PROBE FINISHED NXDOMAIN است. این خطا زمانی رخ می‌دهد که شما نمی‌توانید به یک وب‌سایت متصل شوید. در این مقاله قصد داریم به شما آموزش دهیم که چطور می‌توانید این خطا را رفع کنید و از وقوع آن جلوگیری کنید. (البته متن این خطا در مرورگرهای مختلف، متفاوت است.)

 

خطای DNS PROBE FINISHED NXDOMAIN

خطای DNS PROBE FINISHED NXDOMAIN و نحوه حل آن

این خطا در واقع زمانی به شما نمایش داده می‌شود که DNS نتواند آدرس IP وب‌سایت مورد نظر شما را پیدا کند و به آن متصل شود. سپس زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد مرورگر شما فکر می‌کند، نام این دامنه وجود ندارد. بخش NXDOMAIN این خطا مخفف non-existent domain است. برخی از مدیران سایت، زمانی که نمی‌توانند به وب‌سایت خود دسترسی داشته باشند و با این خطا مواجه می‌شوند. فکر می‌کنند که مشکل از سایت است، اما اینطور نیست. در واقع زمانی که این خطا نمایش داده می‌شود. مشکل از سیستم شما است که نمی‌تواند به وب‌سایت مورد نظر دسترسی پیدا کند.

 

رفع خطای DNS PROBE FINISHED NXDOMAIN

روش‌های مختلفی برای حل این خطا وجود دارد. اما قبل از آن شما باید مطمئن شوید که پیام DNS PROBE FINISHED NXDOMAIN یک خطا است. چرا که اگر شما نام دامنه سایت مورد نظر را به درستی وارد نکرده باشید، با این خطا مواجه می‌شوید. حتی ممکن است روی یک لینک، کلیک کرده باشید و با این خطا مواجه شده باشید. به همین دلیل بهتر است که قبل از انجام هرکاری، ابتدا مطمئن شوید که آدرس لینک وارد شده، صحیح است.

 

اگر به آدرس URL مورد نظر خود مطمئن هستید که اشتباه وارد نکرده‌اید، صفحه را مجددا Reload کنید. اگر بازهم با این خطا مواجه شدید، بهتر است با استفاده از موبایل به اینترنت ۴G متصل شوید. سپس آدرس مورد نظر خود را در مرورگر وارد کنید. اگر با استفاده از موبایل و اینترنت نسل ۴ هم نتوانستید به آدرس وب‌سایت مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید، مشکل از سایت است. اما اگر با استفاده از موبایل و اینترنت ۴G توانستید به سایت متصل شوید، مشکل از سیستم یا اتصال شما به WiFi است و باید این مشکل را حل کنید. در ادامه برای حل این مشکلات با ما همراه باشید

 

در مرحله اول، سیستم رایانه خود را مجددا راه‌اندازی (Restart) کنید. اگر این کار تاثیری نداشت، دستگاه WiFi خود را یک بار خاموش و روشن کنید. مراحل گفته شده، معمولا به‌صورت خودکار DNS و مشکلات مربوط به شبکه را پاکسازی می‌کند. اما اگر پس از انجام مراحل گفته شده همچنان با این خطا روبرو می‌شوید، راه‌های زیر را طی کنید تا بتوانید این مشکل را حل کنید.

 

خالی کردن حافظه کش مرورگر

اولین کاری که برای رفع این خطا باید انجام دهید، پاک کردن حافظه کش مرورگر است. برای این کار از صفحه کلید خود کلیک ترکیبی CTRL + H را فشار دهید. با این کار شما وارد تاریخچه (History) مرورگر خود می‌شوید. سپس از قسمت سمت چپ روی گزینه “Clear Browsing Data” کلیک کنید.

خطای DNS PROBE FINISHED NXDOMAIN و نحوه حل آن

در پنجره باز شده و زبانه “Basic”، قسمت “Time Range” را روی حالت “All Time” قرار دهید. از بین سه گزینه‌ای که زیر این قسمت مشاهده می‌کنید، کافی است تیک گزینه “Cached Images And Files” را فعال کنید. سپس در نهایت روی دکمه “Clear Data” کلیک کنید.

خطای DNS PROBE FINISHED NXDOMAIN و نحوه حل آن

پس از انجام کارهای گفته شده دوباره آدرس سایت مورد نظر خود را در مرورگر وارد کنید. اگر بازهم مشکل شما رفع نشد، راه‌حل بعدی را امتحان کنید.

فلش کردن کش DNS رایانه

معمولا رایانه‌ها آدرس IP سایت‌هایی را که مشاهده می‌کنید، ذخیره می‌کنند. به همین دلیل اگر آدرس IP وب‌سایت مورد نظر شما هم تغییر کند. با این خطا مواجه می‌شوید و نمی‌توانید به آن سایت دسترسی پیدا کنید. برای فلش کردن کش DNS رایانه خود کلید ترکیبی Win + R را از صفحه کلید فشار دهید. در پنجره باز شده CMD را تایپ کنید و کلید Enter را از صفحه کلید فشار دهید. حالا وارد یک محیط سیاه رنگ می‌شوید. در این قسمت دستور زیر را وارد کنید و در پایان کلید Enter را فشار دهید.
ipconfig/flushdns

خطای DNS PROBE FINISHED NXDOMAIN و نحوه حل آن

پس از انجام این کار و نمایش پیام Successfully flushed the DNS Resolver Cache دوباره وارد وب‌سایت مورد نظر خود شوید. اگر باز هم با خطای DNS PROBE FINISHED NXDOMAIN مواجه شدید راه‌حل بعدی را امتحان کنید.

استفاده از DNS گوگل

به‌صورت پیش‌فرض سیستم شما از DNS سرور شرکتی که اینترنت خریداری کرده‌اید (ISP) استفاده می‌کند. شما می‌توانید DNS سیستم خود را تغییر دهید و از سرورهای مختلفی استفاده کنید. البته پیشنهاد ما استفاده از DNS سرور عمومی گوگل است. برای تغییر DNS رایانه خود در قسمت جستجو (Search) ویندوز ۱۰ عبارت View Network Connections را وارد کنید و کلید Enter را فشار دهید.

در پنجره باز شده روی WiFi کلیک راست کنید و سپس روی گزینه Properties کلیک کنید. حالا روی گزینه Internet Protocol Version 4 دوبار کلیک کنید تا وارد پنجره جدیدی شوید. حالا برای تغییر DNS خود، مشابه تصویر زیر تغییرات را اعمال کنید.

خطای DNS PROBE FINISHED NXDOMAIN و نحوه حل آن

در پایان روی دکمه OK کلیک کنید تا تنظیمات انجام شده ذخیره شوند. به همین راحتی توانستید DNS رایانه خود را تغییر دهید. حالا کافی است مجددا وارد وب‌سایت مورد نظر شوید.

پس از انجام این کار، شما دیگر با این خطا مواجه نخواهید شد. در صورتی که این مشکل با موارد بالا رفع نشد، از شرکت هاستینگ خود بخواهید DNS های هاست و دامنه شما را بررسی کنند.

امیدواریم در این مقاله آموزشی به شما نحوه برطرف کردن خطای DNS PROBE FINISHED NXDOMAIN را به خوبی آموزش داده باشیم.

موفق باشید.

۵
/
۵
(
۱

امتیاز

)

نوشته خطای DNS PROBE FINISHED NXDOMAIN و نحوه حل آن اولین بار در بیست اسکریپت. پدیدار شد.



لینک منبع مطلب

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.