دیجی اسکریپت

سئو چیست؟ بررسی سئوی داخلی و خارجی | دیجی اسکریپت

سئو چیست؟ بررسی سئوی داخلی و خارجی

سئو چیست؟ سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو، فرایند بازاریابی برای افزایش نمایش در نتایج جستجوی طبیعی گوگل است. این کار به‌منظور دست آوردن ترافیک بیشتر برای یک وب‌سایت انجام می‌شود. در واقع سئو یک دریای بی‌انتهاست که نمی‌توان از آن غافل شد یا اینکه تصور کرد پایانی دارد. هر چقدر در آن وارد شوید، بیشتر باید بیاموزید. در این مقاله سعی کردیم بصورت جامع به اینکه سئو چیست؟ و سئوی داخلی و خارجی بپردازیم. به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید وبسایت موفقی داشته باشید حتما این مقاله را بخوانید.

 

سئو چیست؟

هر زمان که شما گزینه‌ای را در نوار جستجو وارد کرده و بر روی دکمه جستجو یا search کلیک می‌کنید، مطمئنا با نتایجی رو‌به‌رو خواهید شد. به‌طور معمول وبسایت‌هایی را که جزء نتایج اولیه صفحه جستجو هستند را مشاهده می‌کنید و کم‌تر پیش می‌آید که به صفحات بعدی در گوگل مراجعه کنید. اما این وبسایت‌ها چگونه به صدر جدول رسیده‌اند و از بقیه سبقت گرفته‌اند؟

 

وبسایت‌های مذکور دارای رنک بهتری نسبت به بقیه هستند و این رنک را مدیون استفاده از تکنیک‌های اصولی و قدرتمندی هستند که به آن بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا (Search Engine Optimization (SEO می‌گویند. سئو چیست؟

 

سئو تکنیکی است که به موتورهای جستجو برای یافتن و رنک دادن به وبسایت شما از بین میلیون‌ها وبسایت دیگر کمک می‌کند و ترافیک بیشتری را برای وبسایت به ارمغان می‌آورد.

 

گوگل چگونه سایت‌ها را رتبه‌بندی می‌کند؟

گوگل از ربات‌های خودکار که به‌عنوان خزنده وب یا عنکبوت نیز شناخته می‌شود، برای اسکن و فهرست صفحات وب، فایل‌های PDF، فایل‌های تصویری و … استفاده می‌کند. هر صفحه وب و فایل توسط برنامه‌هایی به نام الگوریتم‌ها ارزیابی می‌شود که تعیین می‌کند آیا این فایل یا محتوای صفحه منحصربه‌فرد ارائه می‌شود یا خیر. اگر این محتوا یکتا باشد، در فهرست نتایج گوگل قرار می‌گیرد. به همین دلیل است که می گویند “محتوا پادشاه است”. از این رو در مبحث سئو چیست؟ محتوا بسیار دخیل است.

 

فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل

الگوریتم‌هایی که گوگل (و سایر موتورهای جستجو) استفاده می‌کنند، بسیار پیچیده است. این الگوریتم‌ها سالانه بین ۵۰۰ الی ۶۰۰ بار به‌روزرسانی می‌شوند تا بتوانند جلوی دست‌کاری جعلی نتایج را بگیرند.

 

در اینجا ما فاکتورهای مهم سئو که بر عملکرد یک وب‌سایت در SERPs تأثیر می‌گذارد را ارائه می‌کنیم. دو عامل مهم و تأثیرگذار روی سئو وجود دارد که گوگل به آن‌ها توجه می‌کند: سئوی داخلی (On-Page Seo) و سئوی خارجی (Off-Page Seo). برای اینکه مفهوم سئو چیست؟ را بهتر بدانیم و یک سایت در نتایج گوگل رتبه بهتری را کسب کند بیش از ۲۰۰ فاکتور را نیاز دارد. در اینجا ما به برخی از مهم‌ترین عوامل آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

سئو داخلی

سئو چیست؟ بررسی سئوی داخلی و خارجی

منظور از سئوی داخلی، بهبود طراحی، کدنویسی تمیز، عملکرد ساده سایت و از همه مهم‌تر محتوای مناسب است. همه‌ی این کارها برای تجربه کاربری بهتر از وب‌سایت شما است. در زیر به برخی از مهم‌ترین فاکتورهای سئوی داخلی می‌پردازیم.

 

کلمات کلیدی در سئوی داخلی

کلمات کلیدی اولین چیزی است که شما حتی قبل از شروع توسعه وب‌سایت خود باید بدانید. هنگامی‌که کلمه کلیدی را انتخاب کردید، می‌توانید به‌راحتی از آن در عنوان سرتیترها و محتوا در وب‌سایت خود استفاده کنید. شما باید با توجه به کلمات کلیدی، مطالب خودتان را بنویسید و عنوان‌ها را ایجاد کنید؛ بنابراین، کلمات کلیدی اولین چیزی است که شما از مرحله اولیه در مبحث سئو چیست؟ و توسعه وب‌سایت خود باید بشناسید.

 

محتوا

برای هر وب‌سایت محتوا همیشه پادشاه است و شما باید از محتوای باکیفیت بالا و منحصربه‌فرد در وب‌سایت خود استفاده کنید. اگر محتوای شما بسیار جذاب باشد، شانس بیشتری دارد که وب‌سایت شما را در موقعیت ۱ در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل نمایش دهد. مطمئن شوید که از محتوای باکیفیت بالا و واقعی در وب‌سایت خود استفاده می‌کنید. بهترین کلمات کلیدی خود را به طرز عاقلانه در محتوای خود قرار دهید و ارتباط کلمات کلیدی در وب‌سایت را بهبود ببخشید.

 

عنوان‌های صفحه

عناوین صفحه از دیدگاه موتورهای جستجو و کاربران بسیار مهم هستند. عنوان مربوطه باعث می‌شود که موتورهای جستجوگر و بازدیدکنندگان درک کنند که چه نوع اطلاعاتی در صفحه وب شما وجود دارد. همیشه از کلمات کلیدی مرتبط و کارآمد برای ایجاد یک صفحه جذاب استفاده کنید.

 

توضیحات متا

توضیحات متا نیز عامل مهمی است و متن توضیح به‌عنوان یک محتوای تبلیغاتی عمل می‌کند تا کاربران درک کنند که چه اطلاعاتی در صفحه شما وجود دارد. بعد از اینکه موضوع شما در گوگل نمایش داده شد این سومین چیزی است که گوگل در نتایج نمایش می‌دهد. مطمئن شوید که یک توضیح تعاملی با استفاده از کلمات کلیدی بالقوه و CTA ایجاد کنید. این به بازدیدکنندگان شما کمک می‌کند تا به‌راحتی با شما ارتباط برقرار کنند.

سئو چیست؟ بررسی سئوی داخلی و خارجی

برچسب‌های متا

برچسب‌های متا، کدهای HTML هستند که برای هر وب‌سایتی بسیار مهم است تا آن را کارآمدتر کند. متا تگ‌ها به گوگل کمک می‌کنند تا درک بهتری از سایت شما داشته باشد تا شما را در نتایج گوگل در جایگاهی بهتری قرار دهند.

برخی از متا تگ‌های محبوب SEO عبارت‌اند از:

  • توضیحات
  • کلمات کلیدی
  • Robots
  • نویسنده
  • زبان و مکان سایت
  • تأیید سایت

و بسیاری دیگر…

ساختار URL

URLها آدرس صفحات شما هستند. همیشه URLهای کاربرپسند ایجاد کنید تا برای کاربران و موتورهای جستجو قابل‌درک باشد. URLهایی که به‌خوبی نوشته‌شده باشند توسط گوگل قدردانی شده و در رتبه‌بندی، رتبه بهتری را دریافت می‌کنند؛ بنابراین، سعی کنید به‌جای استفاده از شماره‌ها و نمادها در URL ها، از کلمات کلیدی خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید از خط زیر (_) و یا خط تیره (-) برای جدا کردن کلمات در URL خود استفاده کنید.

 

سرتیترها

سرتیترها یک بخش مفید از یک وب‌سایت هستند. از سرتیترها با دقت استفاده کنید تا وب‌سایت خود را به شیوه‌ای مناسب توضیح دهید. از کلمات کلیدی اصلی و دیگر کلیدهای خود در سرتیترها استفاده کنید و سعی کنید سلسله‌ مراتب تگ‌های سرتیتر را دنبال کنید. از برچسب‌های H1 و H2 بیش‌ازحد در سلسله‌ مراتب خود استفاده نکنید. در هر صفحه فقط ۱ بار از H1 و ۲ یا ۳ بار از H2 استفاده کنید. معمولاً عنوان مقالات و صفحات سایت تگ H1 هستند و شما نیازی به تعریف مجدد آن‌ها ندارید. سرتیترها برای جلب‌توجه کاربر عالی هستند و گوگل نیز به برچسب‌های سرتیتر (H1 تا H6) بسیار توجه می‌کند.

 

بهینه‌سازی تصویر

برای نمایش محصولات و خدمات خود و برای ایجاد تعامل با خوانندگان و بازدیدکنندگان، از تصاویر جذاب استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که از تصاویر مربوطه با اندازه و نام مناسب استفاده کنید. فراموش نکنید که از یک برچسب مناسب و متن زیر برای تصویر خود استفاده کنید، برچسب‌های ALT مهم‌ترین عامل سئو برای بهینه‌سازی تصویر هستند.

 

تغییر مسیر (ریدایرکت)

انواع مختلفی از کدهای تغییر مسیر در سئوی داخلی وجود دارد و شما می‌توانید آن‌ها را به‌طور مؤثر برای افزایش نمره سئو در وب‌سایت خود استفاده کنید. شما نیاز دارید که صفحات ۳۰۱، ۳۰۲، ۴۰۴ را تغییر مسیر دهید. بدترین صفحه در میان این صفحات ۴۰۴ است که بسیار تأثیر منفی رو سایت شما می‌گذارد، پس سعی کنید حتماً این صفحات را ریدایرکت کنید. با استفاده از افزونه Yoast SEO پرمیوم می‌توانید این کار را به‌راحتی انجام دهید.

 

سرعت سایت

سرعت وب‌سایت یک عامل مهم است که می‌تواند عملکرد سئو را تحت تأثیر قرار دهد. بسیار طبیعی است که هیچ‌کس دوست ندارد از وب‌سایت‌هایی که سرعت بارگذاری بسیار کندی دارند، بازدید کند. همه ترجیح می‌دهند از سایت‌هایی که بارگذاری سریعی دارند، بازدید کنند؛ بنابراین، مطمئن شوید که زمان بارگذاری وب‌سایت شما بهینه‌سازی شده است و سعی کنید آن را کمتر از ۵ ثانیه نگه‌دارید.

 

امنیت HTTPS

گوگل در تلاش برای ایجاد یک تجربه وبگردی امن و مطمئن برای کاربران خود است به همین دلیل وبمسترها را برای تأمین امنیت وب‌سایت‌های خود تحت‌فشار قرار داده است. تجربه‌ی وبگردی ایمن برای موتور جستجوی گوگل بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل سایت‌هایی که دارای امنیت بیشتری هستند بالاتر از بقیه سایت‌ها نمایش می‌دهد. سعی کنید از گواهینامه SSLدر سایت خود استفاده کنید تا هم اطمینان کاربر و هم اطمینان گوگل را جلب کنید.

 

طراحی واکنشگرا

بیش از ۶۰٪ از تمام جستجوهایی که در گوگل انجام می‌شود با استفاده دستگاه تلفن همراه انجام می‌شود. گوگل در تلاش است تا بهترین تجربه جستجوی ممکن را ایجاد کند؛ بنابراین، اولویت را به وب‌سایت‌هایی که با موبایل سازگار هستند، می‌دهد. در واقع وب‌سایت‌هایی که واکنش گرا نیستند در جستجوی موبایل به‌صورت کامل نادیده گرفته می‌شوند. در حال حاضر اغلب قالب‌های وردپرسی قابلیت واکنشگرایی را دارند.

 

نام دامنه

سعی کنید در نام دامنه خود از کلمه کلیدی کسب‌وکار خود استفاده کنید. البته این‌یک امر ضروری نیست ولی می‌تواند یک امتیاز مثبت برای شما باشد.

 

لینک سازی

لینک سازی یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئوی داخلی است. شما باید در صفحات خود از لینک سازی استفاده کنید. به این صورت که شما باید به دیگر نوشته‌ها یا صفحات سایت خودتان لینک دهید. به این لینک سازی داخلی در مبحث سئو چیست؟ می گویند. البته باید توجه کنید استفاده بیش‌ازحد از لینک سازی داخلی ممکن است باعث شود گوگل سایت شما را اسپم کند.

 

نوع دیگر لینک سازی، لینک سازی خارجی است به این معنی که شما باید در نوشته‌های خودتان به سایت‌هایی که مطالب را از آنجا دریافت کرده‌اید، لینک دهید و یا به سایت‌هایی که در زمینه کسب‌وکار شما فعالیت می‌کنند و رتبه‌خوبی دارند، لینک بدهید. در اینجا هم دقت کنید که بیش‌ازحد از لینک ندهید.

 

سئوی خارجی

سئو چیست؟ بررسی سئوی داخلی و خارجی

سئوی خارجی یا Off-Page Seo به استراتژی‌های بهینه‌سازی که در خارج از وب‌سایت شما انجام می‌شود، اشاره می‌کند. این نوع سئو بسیار بر رتبه‌بندی در صفحات نتایج موتور جستجو تأثیر می‌گذارد.

 

بخش بزرگی از الگوریتم گوگل بر روی چگونگی ارتباط دنیای بیرونی (وب) با وب‌سایت شما متمرکز است. اگر وب‌سایت شما دارای بهترین محتوا هم باشد، اگر روی سئوی خارجی کار نکنید نمی‌توانید در نتایج گوگل رتبه بالایی به دست آورید.

 

ازآنجاکه الگوریتم گوگل غیرانسانی است، به‌شدت بر روی سیگنال‌های بیرونی مانند لینک‌های دیگر وب‌سایت‌ها، مقاله‌ها، لینک‌های رسانه‌های اجتماعی و … به‌منظور تعیین ارزش اطلاعات در وب‌سایت شما متکی است.

در زیر برخی از فعالیت‌هایی که شما باید در نظر داشته باشید:

  • فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و توییتر
  • فعالیت در انجمن‌ها
  • وبلاگ نویسی در مورد سایت
  • دریافت لینک از سایت‌های معتبر
  • فعالیت در رسانه‌های ویدئویی مانند آپارات
  • فعالیت در رسانه‌های تصویری مانند پینترست و اینستاگرام
  • فعالیت در سایت‌های آگهی رایگان
  • و بسیاری از موارد دیگر…

سخن پایانی

برای اینکه وب‌سایت خودتان را در نتایج گوگل به رتبه بالاتری برسانید باید در قدم اول بدانید سئو چیست؟ و سپس هم روی سئوی داخلی و هم روی سئوی خارجی کار کنید. این دو مبحث باید باهم و پا به پای هم انجام شوند و بدون هم نتیجه‌ی خوبی را دریافت نمی‌کنید.

نوشته سئو چیست؟ بررسی سئوی داخلی و خارجی اولین بار در بیست اسکریپت. پدیدار شد.



لینک منبع مطلب

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.