دیجی اسکریپت

سئو یا تبلیغات کلیکی؟ کدام یک بهتر است | دیجی اسکریپت

سئو یا تبلیغات کلیکی؟ کدام یک بهتر است
[ad_1]

سئو یا تبلیغات کلیکی؟ کدام یک بهتر است

اگر کمی با فضای وب و سئو (بهینه‌سازی سایت‌ها برای موتورهای جستجو به ویژه گوگل) آشنایی داشته باشید قطعاً می‌دانید که سئو وب‌سایت و تبلیغات کلیکی یا Pay Per Click که به اختصار به آن PPC نیز گفته می‌شود، بهترین روش‌ها برای افزایش فروش سایت شما هستند. در این میان نکته حائز اهمیت این است که اگر بخواهیم یکی از این دو نوع بازاریابی را انتخاب کنیم، کدام یک بهترین گزینه برای ما است؟ آیا می‌توان به تنهایی با استفاده از تکنیک‌های سئو و یا صرف هزینه‌های هنگفتی برای تبلیغات کلیکی (PPC) به موفقیت رسید؟ سئو یا تبلیغات کلیکی؟ کدام یک را انتخاب کنیم.

ما قصد داریم در این مقاله بدون هیچ تعصبی و به صورت کاملاً تخصصی معایب و مزایای هر کدام را بیان کنیم؛ شما در انتهای این مطلب می توانید به راحتی از میان دو روش های سئو و PPC یکی را انتخاب کنید. پس با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

در یک کلام: سئو چیست

منظور از سئو در حقیقت یک فرآیندی است که در طی آن وب‌سایت شما برای موتورهای جستجو خصوصاً گوگل کاملاً بهینه می‌شود و در صورت انجام و رعایت اصول سئو موتورهای جستجو به صفحات وب سایت شما رنک مناسبی خواهند داد و در نتیجه تعداد انبوهی از کسانی که به دنبال محصول و خدمات شما هستند با سرچ کردن در گوگل، به وب سایت شما خواهند رسید و از خدمات و یا کالای شما استفاده می‌کنند .

نکته حائز اهمیت در مورد سئو این است که شما به هیچ عنوان نمی‌توانید در قبال پرداخت پولی به صورت مداوم در رتبه‌های برتر نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرید. مگر اینکه از تبلیغات کلیکی گوگل استفاده کنید که دیگر نامش سئو نیست.

در واقع سئو در مقایسه با دیگر روش‌های بازاریابی دیجیتال زمان بیشتری لازم دارد اما مزیتی که نسبت به دیگر روش‌ها دارد این است که اگر موتورهای جستجو (به ویژه گوگل) تشخیص دهند که وب‌سایت شما از لحاظ محتوایی و طبق الگوریتم پیچیده خود، برای کاربران مفید و کاربردی است، آن را در مدت زمان طولانی در صدر نتایج گوگل قرار می‌دهد و طبیعتاً مشتریان و مخاطبانتان بیش‌تری با شما آشنا می‌شوند و در نتیجه فروش شما افزایش پیدا می‌کند.

در حقیقت مهم‌ترین کاری که باید افراد سئوکار هر روزه باید انجام دهند این است که، الگوریتم‌های پیچیده گوگل را شناسایی کرده و سعی کنند با رعایت‌کردن آن اصول و تعیین استراتژی‌های خود، کاری کنند که صفحات مورد هدفشان از دید گوگل مفید به نظر برسد و موجب شود که وب‌سایت آنها در لینک‌های برتر گوگل نمایش داده شود. به همین خوشمزگی. 😉

مزایای سئو وب‌سایت

ممکن است برای شما هم جای سوال باشد که دقیقا چرا باید از سئو برای بازاریابی وب سایت خود استفاده کنیم؟ یا اینکه چرا واقعاً سئو، آنقدر درمیان وبمستران و صاحبان کسب‌و‌کارهای اینترنتی رایج شده است؟ ما در این قسمت از مقاله قصد داریم که چند نمونه از مزایای سئو را (SEO) شرح دهیم.

افزایش ترافیک کاملاً طبیعی 

شاید مهم‌ترین مزیتی که سئو وب‌سایت برای صاحبان کسب‌و‌کار و مدیران وب‌سایت‌ها دارد، افزایش میزان ترافیک و ورودی طبیعی باشد. جالب است بدانید که این امر قطعا در مقایسه با دیگر راهکارهای بازاریابی آنلاین مثل بازاریابی ایمیلی، بازاریابی کلیکی، تبلیغات گوگل ادز و… هزینه بسیار کم‌تری را خرج می‌کند؛ به همین دلیل بیشتر افرادی که در فضای وب به صورت حرفه‌ای در حال فعالیت هستند و از وب‌سایت خود کسب درآمد عالی دارند، همیشه به دنبال متخصصان سئو و بازاریابان محتوا می‌باشند.

در صورتی که تبلیغات کلیکی یا اصطلاحاً Pay Per Click به هیچ عنوان این‌گونه نیست؛ این نوع بازاریابی دیجیتال ( تبلیغات کلیکی) تنها در زمانی می‌تواند موجب سوددهی و بازدهی بسیار عالی برای وبسایت شود که هزینه زیادی صرف آن کنید. PPC دقیقا مانند یک شیر آب عمل می کند؛ فقط تا زمانی که شیر آب را باز نگه دارید، می‌توانید از آن آب بنوشید و به محض اینکه که شیر بسته شود دیگر نمی توانید از نوشیدن آب لذت ببرید.

مقرون به صرفه بودن

اگر بخواهیم از لحاظ درآمدی سایت‌هایی که در رتبه های ۱ تا ۳ گوگل به صورت طبیعی و با استفاده از اصول و تکنیک‌های سئو در نتایج گوگل نمایش داده می شوند را، بررسی کنیم؛ متوجه خواهیم شد که این وب‌سایت‌ها ماهانه درآمد‌های چند صد میلیونی کسب می‌کنند.

اغلب این وب‌سایت‌های بزرگ در بیش از چندین هزار کلمه کلیدی رتبه‌های خوبی را نزد گوگل کسب کردند؛ حال فرض کنید که مدیران این وب‌سایت‌ها بخواهند برای گرفتن همین نتایج، هزینه‌ای را پرداخت کنند؛ در این صورت باید چندین برابر درآمد ماهانه خودشان را صرف تبلیغات کلیکی کنند. این امر به نظر شما ممکن است؟

همانطور که شما نیز حدس زدید طبیعتاً چنین هزینه‌هایی برای یک کسب‌و‌کار، چندان معقول و به صرفه نیست چرا که این وب سایت‌ها می‌توانند با استخدام افراد متخصص در حوزه سئو و بهینه‌سازی وب سایت و با صرف هزینه بسیار پایین‌تر چنین نتایجی را در گوگل کسب کنند. 

معایب سئو وب‌سایت

سئو (SEO) با وجود مزایای فوق العاده‌ای که برای وبمستران و صاحبان کسب‌و‌کارهای اینترنتی به ارمغان می آورد، معایبی نیز هم دارد که عبارتند از:

باید صبر داشته باشید

یکی از از معایب که بهینه سازی وب‌سایت‌ها برای موتورهای جستجو به ویژه گوگل (SEO) دارند، زمان‌بر بودن آن می‌باشد. طبق تجربیات ما برای رتبه گرفتن یک کلمه کلیدی با سختی متوسط باید مدت زمانی بین یک تا شش ماه صرف کنید. البته ممکن است است کلمه کلیدی را انتخاب کنید که پس از یک سال نیز در ۱۰ رتبه برتر نتایج جستجو گوگل نمایش داده نشود. به طور متوسط یک سال پس از انتشار یک مقاله، فقط ۶ درصد از صفحات وب‌سایت‌هایی که برای یک کلمه کلیدی خاص تولید‌ محتوای مستمر کرده‌اند، می‌توانند در صفحه اول نتایج گوگل دیده شوند.

نکته حائز اهمیت درباره سئو این است که نباید انتظار داشته باشید پس از یک هفته یا چند ماه تولید محتوای غیرمنظم نتایج خوبی در گوگل برسید و در نتیجه اگر زمان کافی برای کسب رتبه عالی در نتایج جستجو گوگل ندارید، استفاده از سئو گزینه مناسبی برای شما نمی‌باشد، زیرا همانطور که بیان شد پس از این که که تمامی تکنیک‌ها و ترفند‌های سئو را بر روی وبسایت خود اعمال کردید باید زمان زیادی را برای گرفتن نتیجه و عملکرد مناسب منتظر بمانید.

تولید‌محتوای مستمر و خاص

اغلب کسانی که در موتورهای جستجو به دنبال مطلبی هستند، تمایل دارند وارد بر سایتی شوند که دارای محتوای ارزشمند و منحصر به فرد است. این افراد بیشتر ترجیح می‌دهند که پاسخ سوال‌های خودشان را از کارشناسان و متخصصان خبره دریافت کنند و گوگل نیز این موضوع را به صورت کاملا هوشمندانه درک می‌کند و اگر محتوای که توسط شما نوشته می‌شود، خاص و با ارزش نباشد به هیچ عنوان آن را به کاربران مورد هدف شما نشان نمی‌دهد.

در نتیجه اگر مدیر وب‌سایت و یا صاحب یک کسب‌و‌کار اینترنتی هستید، پیشنهاد می‌کنیم در گام اول خودتان به عنوان شخص متخصص تولید‌محتوای حرفه ای را آموزش ببینید و شروع به تولید محتوای مستمر در وب‌سایت خود کنید؛ اما اگر زمان کافی برای این پروسه ندارید، حتماً فردی را که در حوزه مد‌نظرتان متخصص است را استخدام کنید.

اگر به تازگی کسب‌و‌کار اینترنتی خودتان را راه‌اندازی کرده اید ممکن است در شروع کار نتوانید هزینه‌های تولید محتوا را پرداخت کنید؛ ما پیشنهاد می‌کنیم که در ابتدا تولید محتوا را، خودتان انجام دهید و پس از اینکه به درآمد رسیدید فرد یا افرادی را به صورت تمام وقت یا پاره وقت استخدام کنید.

منظور از PPC چیست

PPC (تبلیغات کلیکی ) مخفف شده‌ی عبارت انگلیسی Pay Per Click می‌باشد. در این روش شما در قبال پرداخت هزینه‌ای می‌توانید میزان کلیک‌های بیشتری را برای وب‌سایتتان دریافت کنید و این امر موجب افزایش ترافیک سایت و در نتیجه باعث افزایش فروش کالا یا خدماتتان می‌شود و یا برندتان را قوی‌تر می‌کند.

یکی از از معتبرترین و مشهورترین پلتفرم‌های این امکان را به شما می‌دهند که تبلیغات کلیکی وب سایت خودتان را  انجام دهید، Google Ads است؛ پرداخت‌ها در این پلتفرم به صورت دلاری می‌باشد و با توجه به هر یک کلیک، مقداری از از بودجه شما کسر خواهد شد.

مزایای تبلیغات کلیکی (PPC)

پس از اینکه با مفهوم و ماهیت اصلی تبلیغات گرانیتی یا اصطلاحاً PPC آشنا شدید، در این قسمت قصد داریم که چند مورد از مزایای این مدل از بازاریابی دیجیتال را بیان کنیم.

خیلی سریع نتیجه نهایی را، مشاهده می‌کنید

همانطور که در در ابتدای مقاله ذکر کردیم، برای این که از سئو نتیجه بگیرید، نیاز به گذشت مدت زمان طولانی دارید و به صورت کلی SEO یک مدل از بازاریابی دیجیتالی است که زمان‌بر است و ممکن است برای رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل، نیاز باشد که ماه‌ها یا شاید یک سال منتظر بمانید؛ اما برخلاف سئو، در تبلیغات کلیکی در کمتر از یک روز شما می‌توانید وب‌سایت خودتان را در نتایج برتر گوگل مشاهده نمایید از همان ابتدا فروشتان را آغاز کنید.

می‌توانید به صورت سفارشی‌سازی شده، تبلیغ کنید

تبلیغات کلیکی(PPC) این امکان را به شما می دهد که به صورت کاملا سفارشی سازی شده و جداگانه هدف گذاری کنید؛ به عنوان مثال شما می‌توانید با انجام برخی تنظیمات ساده، کاری کنید که تبلیغات شما تنها به مردان در رنج سنی ۲۵ الی ۳۵ ساله ساکن شهر شیراز هستند، نمایش داده شود. در واقع این امر موجب می‌شود که هزینه‌های شما مدیریت شود و بازدهی بهتری از تبلیغات خود بگیرید.

معایب تبلیغات کلیکی (PPC)

این نوع از تبلیغات با وجود داشتن نقاط مثبت، دارای معایب و نقصان‌هایی نیز می‌باشد که برخی از این معایب عبارتند از: 

بسیار گران‌قیمت است

اگر به تازگی کسب‌و‌کار اینترنتی خودتان را راه‌اندازی کرده‌اید و یا صاحب یک وب‌سایتی هستید که رقبای سرسختی دارید، تبلیغات کلیکی می‌تواند یک روش بازاریابی هزینه‌بر و یا حتی گران قیمت برای شما باشد؛ فرض کنید مدیر یک سایتی هستید که در زمینه “آموزش سئو” یا “طراحی سایت” فعالیت می‌کند و قصد دارید برای گرفتن ورودی‌های بیشتر و افزایش ترافیک وب سایت خود تبلیغات کلیکی را (PPC) آغاز کنید.

در این میان جالب است بدانید که برای گرفتن یک رنکینگ مناسب نزد گوگل باید برای هر کلیدی از طرف مخاطبان هدف شما دریافت می کنید، باید مبلغی معادل ۴۰ دلار بپردازید. با کمی محاسبه متوجه خواهید شد که بودجه‌ای که برای تبلیغات کلیکی خود باید کنار بگذارید، چندین برابر سرمایه اولیه کسب‌و‌کارتان خواهد بود که این مورد می‌تواند در آینده موجب ورشکستگی شما شود.

مستمر نیست

همانطور که گفته شد تبلیغات کلیکی می‌تواند خیلی سریع موجب افزایش ترافیک وب سایت شود و فروش کسب‌و‌کار اینترنتی شما را به صورت انفجاری افزایش دهد، از طرفی یکی از ایراداتی که می‌توان از این مدل از بازاریابی دیجیتال گرفت این است که اثر آن در طول زمان از بین خواهد رفت و پس از تمام شدن بودجه شما، ورودی وب‌سایتتان به صورت چشمگیری افت خواهند کرد و مجدداً برای برگشت به روال قبلی ترافیک، باید هزینه‌ای را پرداخت کنید و همین امر موجب شده است که برای شروع یک کمپین تبلیغاتی کلیکی شما نیازمند به سرمایه بسیار زیادی باشید.

بالاخره سئو یا تبلیغات کلیکی

سئو یا تبلیغات کلیکی؟
سئو یا تبلیغات کلیکی؟

با توجه به مزایا و معایب سئو و تبلیغات کلیکی (PPC)که در این مقاله بیان کردیم، ممکن است هنوز برای بسیاری از افراد این سوال پیش بیاید که برای افزایش ورودی‌های وب‌سایت‌مان کدام روش می‌تواند مفیدتر باشد؟ سئو یا تبلیغات کلیکی؟ در پاسخ به این پرسش باید بگویم که کاملاً بستگی به شرایط و موقعیت فعلی شما دارد. ممکن است شما در حال حاضر سرمایه نسبتاً زیادی داشته باشید و قصد دارید سریع به درآمد برسید؛ در نتیجه می‌توانید از تبلیغات کلیکی استفاده کنید.

ولی اگر فردی هستید که با سرمایه اولیه بسیار کم کسب‌و‌کار اینترنتی خود را آغاز کرده‌اید و نمی‌توانید هزینه‌های هنگفتی را بابت تبلیغات کلیکی (PPC) پرداخت کنید، سئو می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

آنچه آموختیم

در این مقاله سعی کردیم که تمامی نقاط مثبت و منفی دو روش بازاریابی سئو و تبلیغات کلیکی که امروزه توسط بسیاری از سایت‌های بزرگ و کوچکی داخلی و خارجی مورد استفاده قرار میگیرند را، بیان کنیم. اگر بخواهیم یک جمع‌بندی کلی داشته باشیم و به این سوال پاسخ دهیم که سئو (SEO) بهتر است یا تبلیغات کلیکی، باید بگویم که هیچ قانون نوشته شده برای این امر وجود ندارد و کاملاً بستگی به موقعیت کسب‌و‌کار اینترنتی شما دارد.

 موفق و پیروز باشید 🙂

راستی! برای دریافت مطالب جدید در کانال تلگرام یا پیج اینستاگرام میهن وردپرس عضو شوید.

[ad_2]

لینک منبع مطلب

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

1 نظر ارسال شده
  1. After I originally commented I appear to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and now each time a comment is added I recieve four emails with the same comment. Is there a way you can remove me from that service? Thank you!

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.