دیجی اسکریپت

ساخت تیم و مدیریت کارمندان در کسب و کار اینترنتی بصورت اصولی | دیجی اسکریپت

ساخت تیم و مدیریت کارمندان در کسب و کار اینترنتی بصورت اصولی

ساخت تیم و مدیریت کارمندان در کسب و کار اینترنتی
ساخت تیم و مدیریت کارمندان در کسب و کار اینترنتی

زمانی که ما یک کسب‌وکار اینترنتی را راه‌اندازی می‌کنیم ممکن است در وهله‌ی اول بتوانیم به‌تنهایی از عهده کارها بربیایم؛ اما اگر ما قصد این را داشته باشیم که کسب‌وکار خود را توسعه دهیم نیاز به یک سری افراد داریم تا به ما در این راستا کمک کنند. اما در ساخت تیم باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

ساخت یک تیم حرفه‌ای کار راحتی نیست، شما باید در انتخاب تک‌تک اعضای تیم کاری خود نهایت دقت را به خرج دهید؛ چراکه این تیم کاری شما هستند که می‌توانند به پیشرفت کسب‌وکارتان کمک شایانی کنند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

ساخت تیم و مدیریت کارمندان

از این موضوع غافل نشوید که یک تیم کاری غیرحرفه‌ای می‌تواند به فعالیت شما لطمه وارد کند، درواقع شما باید افرادی را برای تیم کاری خود در نظر بگیرید که ضمن داشتن خلاقیت، از پشتکار بالایی هم برخوردار باشند. این خلاقیت نه‌تنها به تسریع کار شما کمک می‌کند بلکه درراه حرفه‌ای‌تر شدن به شمت کمک زیادی می‌کند.

متخصص بودن افراد تیم یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه ویژه داشت. تخصص افراد تیم باید مکمل یکدیگر باشد و هر یک از آن‌ها باید بتوانند در یک زمینه‌ی خاص، کسب‌وکار ما را همراهی کنند. برخی مواقع ممکن است شما در تمامی زمینه‌ها زمان کافی برای نظارت و یا انجام کار نداشته باشید، که در این صورت این متخصص بودن کار شما را بسیار راحت خواهد کرد.

داشتن یک تیم بهتر و منسجم‌تر

یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که شما در حیطه کاری خود می‌گیرید، انتخاب افراد تیم کاریتان است این افراد در آینده‌ی شغلی شما تأثیر بسزایی دارند، پس اگر به دنبال پیشرفت هستید و می‌خواهید کسب‌وکارتان تا حد زیادی توسعه پیدا کند، یک تیم حرفه‌ای برای خودتان انتخاب کنید.

پس سعی کنید قبل از انتخاب تیم کاری خود یک سری نکات را حتماً در نظر بگیرید و یا اگر خودتان از این مسائل آگاهی کامل ندارید از یک فرد متخصص کمک بگیرید و یا حتی از یک آموزش مفید در این زمینه بهره ببرید. برای بهتر شدن محیط کاری خود می‌توانید به موارد زیر نیز توجه کنید.

سیستم مدیریت وظایف برای کارمندان

ساخت یک تیم حرفه‌ای برای پیشرفت کسب‌وکار
ساخت یک تیم حرفه‌ای برای پیشرفت کسب‌وکار

همیشه تمامی کارمندان به نحو احسن از عهده کاری که به آن‌ها واگذار می‌شود برنمی‌آیند. برخی مواقع ممکن است کارمندانی در تیم کاری ما وجود داشته باشند که کار خودشان را به‌درستی انجام نمی‌دهند. ازاین‌رو ما باید یک سری راهکار را در پیش بگیریم تا میزان کارکرد مفید هر کارمند را مشخص کنیم.

جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی هم‌تیمی‌ها

مورد دیگری که ممکن است شما در کسب‌وکار خود با آن روبه‌رو شوید سوءاستفاده احتمالی هم‌تیمی‌های خود است. به‌هرحال تمامی کسب‌وکارها دارای یک سری منابع و امکانات هستند، که باید از آن‌ها محافظت شود.

برخی مواقع افراد تیم ما ممکن است بخواهند از این منابع و امکاناتی که در اختیار آن‌ها قرار داده‌شده است سوءاستفاده کند؛ ازاین‌رو ما باید از سوءاستفاده این افراد جلوگیری کنیم.

آنقدر‌‌ها هم که فکر می‌‌کنید دوست‌‌داشتنی نیستید!

خب همیشه، همه موارد به تیم استخدامی شما برنمی‌گردد و شما نیز باید در مقابل تیم خود عملکرد مناسبی داشته باشید. یکی از عواملی که ممکن است روی عملکرد تیم شما تأثیر مثبت و منفی داشته باشد، عملکرد مدیر کسب‌وکار است. هرچه شما به‌عنوان یک مدیر محبوبیت بیشتری داشته باشید، به‌تبع کارمندان شما نیز کارایی بیشتری خواهند داشت.

به‌بیان‌دیگر هرچه شما از دید تیم خود دوست‌داشتنی‌تر باشید کارمندان شما ارزش بیشتری برای شما قائل می‌شوند که این موضوع نتیجه‌ی بسیار مثبتی بر روی عملکرد کسب‌وکار شما خواهد داشت.

اکثر مدیرها این تفکر را دارند که ازنظر هم‌تیمی‌های خودشان همیشه عالی و دوست‌داشتنی به نظر می‌رسند. اما برخی مواقع این مورد صحیح نیست و شما باید برای اطمینان از میزان محبوبیت خودتان یک سری تست انجام دهید و میزان دوست‌داشتنی بودن خودتان را در نظر کارمندان خودتان را بسنجید؛ و متوجه شوید که همیشه هم آن‌طور که شما فکر می‌کنید نیست و ممکن است میزان محبوبیتتان از تصور شما کمتر باشد.

واگذاری سهام به اعضای تیم

شما این امکان را دارید که قسمتی از سهام را به هم‌تیمی خودتان واگذار کنید. واگذاری سهام به اعضای تیم دارای یک سری قوانین خاص است که شما باید آن‌ها را رعایت کنید. به‌طورکلی این واگذاری سهام دارای معایب و مزایایی است که شما باید هر دو این موارد را بسنجید و بعدازاینکه اطلاعات دقیقی از این موارد کسب کردید اقدام به واگذاری کنید.

ممکن است شما تجربه کافی در واگذاری سهام و یا قوانین مربوط به آن را نداشته باشید، درنتیجه نیاز دارید آموزشی در خصوص واگذاری سهام به اعضای تیم ببینید؛ ازاین‌رو ما به شما پیشنهاد می‌کنیم دوره آموزشی اصول کسب‌و‌کار اینترنتی را که در آن اطلاعات جامعی در خصوص معایب و مزایای واگذاری سهام کسب‌وکارتان به اعضای تیم است را حتماً دنبال کنید. به‌این‌ترتیب می‌توانید بدون هیچ دردسری این واگذاری را انجام دهید.

دلایل ناکامی و استعفاء کارمندان

رضایت کارمندان شما یکی دیگر از مواردی است که شما باید دقت فراوانی در آن داشته باشید. همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم هر چه میزان رضایت کارمند بیشتر باشد، کسب‌وکار شما نیز رونق بهتری پیدا می‌کند.

دقت داشته باشید که بالا بودن این میزان رضایت با‌عث می‌شود خود شما هم جو کاری بهتری را تجربه کنید.

برای اینکه بتوانید رضایت کارمندان خودتان را جلب کنید باید یک سری موارد را رعایت و از انجام برخی کارها خودداری کنید. شما باید بر روی تمامی مواردی که در جلب رضایت کارمندان تأثیر دارد احاطه داشته باشید؛ و بتوانید با درایت و پیشگیری یک سری موارد از نارضایتی تیم خود جلوگیری کنید. پس رضایت کارمندان خود را از یاد نبرید.

قراردادهای کاری

قراردادهای کاری برای ساخت تیم در تمامی کسب‌وکارها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ازاین‌رو اگر شما بخواهید یک مدیر تمام‌عیار باشید باید تمامی نکات ریز قوانین مربوط به قراردادهای کاری را بدانید و از آن‌ها آگاهی کامل داشته باشید.

در نظر داشته باشید یک سری نکات مرتبط با قراردادهای کاری وجود دارد که شما ملزم به رعایت آن‌ها می‌باشید؛ در غیر این صورت ممکن است مشکلات متعددی در این خصوص برای شما به وجود بیاید. که این موضوع از اعتبار کسب‌وکار شما می‌کاهد و باعث کاهش مشتریان شما نیز می‌شود.

حقوق و مزایای افراد فعال در کسب‌وکارهای اینترنتی

تمامی افرادی که به یک صورتی در کسب‌وکار شما فعالیت دارند دارای یک سری حقوق هستند که شما ملزم به رعایت همه آن‌ها هستید. شما باید به مزایایی که به کارمندانتان تعلق می‌گیرد نیز توجه جدی داشته باشید.

درجه‌‌های سازمانی در شرکت‌‌های استارتاپی

ممکن است شما از این موضوع که شرکت‌های استارتاپی دارای درجه‌بندی هستند اطلاع دقیقی نداشته باشید. در این مورد باید بیان کرد که شرکت‌های استارتاپی دقیقاً مانند سازمان‌های نظامی یا آموزشی دارای درجه‌های مختلف برای افراد هستند.

اگر شما صاحب یک شرکت استارتاپی هستید باید در ساخت تیم این نکته را بدانید که تمامی کارمندانتان دارای یک درجه مشخص می‌باشند.

این درجه‌ها با توجه به نیاز کسب‌و‌کار شما می‌توانند تغییر کنند. می‌توانید درجات مختلفی را برای سازمان خود ایجاد کنید. مثلا در بحث برنامه‌نویسی با عبارات Junior Software Developer یا Senior Developer مواجه می‌شویم که میزان مهارت فرد در حوزه برنامه‌نویسی را نشان می‌دهد.

موفق و پیروز باشید. 🙂

راستی! برای دریافت مطالب وردپرسی در کانال تلگرام میهن وردپرس عضو شوید.



لینک منبع مطلب

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.