دیجی اسکریپت

معرفی ۱۰ افزونه وردپرس برای آنالیز و نمایش آمار سایت شما - ناجیان وب | دانلود اسکریپتناجیان وب | دیجی اسکریپت

معرفی ۱۰ افزونه وردپرس برای آنالیز و نمایش آمار سایت شما – ناجیان وب | دانلود اسکریپتناجیان وب
[ad_1]

معرفی 10 افزونه وردپرس برای آنالیز و نمایش آمار سایت شما

مسترکد امروز قصد دارد ۱۰ افزونه خوب و درست حسابی برای آنالیز و نمایش آمار وبسایتتان به شما معرفی کند. افزونه هایی که امروز به شما معرفی میکنیم از تنوع بالایی برخوردار هستند، بعضی از آنها خودشان آمار بازدیدکنندگان وبسایت شما را محاسبه و ذخیره کرده و هم در بخش مدیریت و هم در سمت کاربر به زیبایی به نمایش میگذارند. بعضی از آنها صرفا برای نمایش آمار در کنترل پنل مدیریتی شما هستند. و بعضی ها کارشان این است که آمار را از یک منبع آماری دیگر مثل گوگل آنالیتیکز جمع کنند و در اختیار شما بگذارند. تمامی افزونه هایی که امروز به شما معرفی میکنیم افزونه های محبوب و قدرتمندی هستند اما تصمیم گیرنده نهایی شما هستید که از میان آنها، یکی را که با نیازهای شما سازگاری بیشتری دارد انتخاب کنید.

معرفی را از افزونه ای که شاید کمتر با آن آشنا باشید شروع میکنیم و در آخر هم یک افزونه ی قدیمی، آپدیت نشده، فراموش شده ولی در نهایت دوست داشتنی را به شما معرفی میکنم و چند شیوه را هم برای کار کردن با این افزونه برایتان بازگو خواهم کرد. با مسترکد همراه باشید.

۱٫ افزونه Jetpack by WordPress.com

Jetpack by WordPress.com

اول ببینیم جت پک اصلا چه کاره است؟ جت پک به خودی خود و به طور کلی، افزونه آمارگیر نیست. کار جت پک این است که به شما اجازه دهد بر روی وبسایت وردپرسی خود که بر روی هاست شخصی شما راه اندازی شده، از قدرت سیستم ابری WordPress.com بهره ببرید. امکانات جت پک آنقدر وسیع است که اگر بخواهیم راجع به آنها صحبت کنیم، باید کل مقاله را به همین افزونه اختصاصی دهیم. اما تمرکز ما، در اینجا، روی چیز دیگری است. هدف معرفی افزونه WordPress.com Stats بوده که قبلا یک افزونه مستقل بود و به تازگی به خانواده جت پک پیوسته. البته این افزونه به صورت جداگانه نیز بر روی وردپرس قابل نصب است ولی آپدیت جدیدی برای آن ارائه نخواهد شد. پس بدیهی است که باید برای استفاده از آن جت پک را نصب کنیم تا تمام بخش های وردپرسمان همیشه به روز باشد.

بدیهی است برای استفاده از جت پک نیاز به یک اکانت WordPress.com دارید. خوب حالا کمی درباره امکانات WordPress.com Stats حرف بزنیم. این افزونه میتواند در بخش مدیریت به شما آمار کاملی از بازدید کننده ها و تعداد نمایش صفحات، تعداد نمایش بر حسب کشور، ارجاع دهنده ها، برترین ارسالها و برگه ها، کلیک های انجام شده بر روی لینک ها، تعداد دنبال کننده ها و به اشتراک گذاری ها و بسیاری از موارد دیگر را به شما ارائه دهد. در عین حال میتوانید با کمک ابزارک بسیار جمع و جور Blog Stats Widget نیز آمار بازدید را به بازدیدکنندگان وبسایت خود هم نمایش دهید. (وقتی میگویم جمع و جور، واقعا منظورم جمع و جور است !)

۲٫ افزونه Google Analyticator

Google Analyticator

خوب اول یکمی تلفظش را تمرین کنید. حالا یکی دو تا نفس عمیق بکشید تا حالتان جا بیاید و با هم به سراغ ادامه کار برویم. این افزونه، به طور همزمان در واقع دو کار مهم انجام میدهد. اول اینکه بی نیاز از ویرایش قالب، کد آنالیتیکز را به سایت شما اضافه میکند. (مقاله ای را که درباره دلیل اضافه نکردن کد های دنبال کننده به قالب وبسایت نوشته بودیم را که یادتان هست؟) و در قدم بعدی به شما اجازه میدهد امار گوگل آنالیتیکز خود را به طور کامل از طریق بخش مدیریت در وبسایت خود مشاهده نمایید و طبعا این برای ما ایرانی ها خیلی خوشمزه خواهد بود. (نه؟) در نهایت هم یک ابزارک فسقلی در اختیار شما میگذارد که میتوانید به وسیله ی آن، تعداد بازدیدکنندگان یکتای خود را در یک بازه زمانی دلخواه، برای بازدیدکنندگان وبسایتتان به نمایش در بیاورید.

۳٫ افزونه Slimstat Analytics

WP SlimStat

اسلیم استت یک افزونه آمار گیر واقعا خوب و تر و تمیز است. این افزونه به شکل زیبایی میتواند کلیه ی اطلاعات بازدید ها را بر اساس مرورگر، کد کشور، آی پی، زبان، سیستم عامل، کلمات جستجو شده، ارجاع دهنده، نویسنده ارسال و بسیاری از موارد دیگر و در قالب چارت های بسیار زیبا و مرتب برای شما به نمایش بگذارد. اسلیم استت برای بخش تشخیص موقعیت IP، نوع مرورگر و پلتفرم مورد استفاده از داده های بسیار دقیق MaxMind و Browscap استفاده میکند. جالب است بدانید که این افزونه به نحوی طراحی شده که نمای آن به شکل زیبایی حتی بر روی موبایل شما نیز بدون نقص اجرا خواهد شد. یک نکته ی مهم دیگر در باره SlimStat این است که با افزونه هایی همچون W3 Total Cache, WP SuperCache, HyperCache و سایر افزونه های از این دست، هماهنگی کامل دارد و بدون مشکل در کنار آنها کار میکند.

و اما SlimStat دو بخش جالب و مهم دارد که هر یک به صورت پلاگینی جداگانه به کاربران ارائه میشوند. اولین قسمت ابزارک های مخصوص داشبورد مدیریت است که اطلاعات آماری اسلیم استت را در قالب چارت هایی با طراحی زیبا در داشبورد مدیریت در اختیار شما قرار میدهد. و قسمت دوم که باعث میشود ما این افزونه را خیلی دوست داشته باشیم، منبع عظیمی از کد های میانبر یا Shortcode هایی است که به وسیله ی آنها میتوانید به شکل دلخواه خود و به صورت کاملا سفارشی شده آمار کاملی از بازدید های وبسایت خود را در اختیار بازدیدکنندگان وبسایتتان قرار دهید.

برای نصب و مشاهده راهنمای استفاده از این کد های میانبر روی اینجا کلیک کنید. توجه داشته باشید که دو بخشی که در انتها معرفی کردیم، هریک به صورت یک پلاگین جداگانه ارائه شده اند و در صورتی که میخواهید آنها را استفاده کنید میبایست حتما آنها را به همراه SlimStat بر روی وردپرس نصب نمایید.

این پلاگین یکی از بهترین جایگزین ها برای کسانی است که به دلیل سادگی استفاده و امکانات Cystats، هنوز هم مشغول استفاده از این پلاگین بر روی وبسایت خود هستند. دست به کار شوید و عملیات جایگزینی را آغاز کنید.

۴٫ افزونه WP Statistics

افزونه WP Statistics برای وردپرس

افزونه WP Statistics داده های آماری سایت شما را به صورت کاملا گرافیکی و در قالب نمودار های مختلف در اختیار شما قرار میدهد. برای کار کردن نیاز به تنظیمات پیچیده ای ندارد و دارای ابزارک های متنوعی برای بخش پیشخوان سایت شماست. این افزونه میتواند کلیه اطلاعات کاربران اعم از افراد آنلاین، بازدید کنندگان، تعداد بازدیدها، user agent، کشور بازدیدکننده، IP و … را جمع آوری کرده و در اختیار شما قرار دهد.

از طرف دیگر این افزونه امکان مشخص کردن ورودی های موتورهای جستجو از قبیل گوگل، یاهو، بینگ، داک داک گو و یندکس و همچنین نمایش وبسایت هایی که برای شما ترافیک ارسال کرده اند را نیز به صورت مجزا دارا میباشد. برای نمایش کشور بازدیدکنندگان، افزونه wp statistics از دیتابیس GeoLite2 متعلق به سایت MaxMind استفاده میکند. بنابراین در این زمینه میتوانید انتظار دقت بالایی را از آن داشته باشید.

برخی دیگر از امکانات این افزونه عبارتند از امکان ارسال ایمیل های شامل داده های آماری، پشتیبانی از نقش های کاربری وردپرس، امکان تنظیم معیار برای شامل شدن یا نشدن کاربران در داده های آماری، امکان برون ریزی داده ها، امکان هش کردن IP کاربران و …

۵٫ افزونه Visitors Traffic Real Time Statistics

افزونه Visitors Traffic Real Time Statistics برای وردپرس

در اولین نگاه آنچه در مورد این افزونه قابل توجه است، نوع طراحی پنل کاربری و نمایش نمودار های آن است. این افزونه از طراحی زیبایی برخوردار است که آن را تا حدی از دیگر افزونه های هم رده اش متمایز میکند. با استفاده از این افزونه میتوانید مواردی همچون آمار بازدیدکنندگان، مرورگر آنها، سیستم عامل، بازدید ها و سایر موارد را به طور کامل جمع آوری کرده و مشاهده کنید.

علاوه بر نسخه رایگان، این افزونه یک نسخه حرفه ای هم دارد که با قیمت ۴۹ دلار به فروش رسیده و امکانات متنوع بیشتری همچون امکان مشاهده افراد آنلاین، ابزارک نمایش داده های آماری، آپدیت اتوماتیک دیتابیس GeoIP و … را در اختیار شما قرار خواهد داد.

۶٫ افزونه WassUp Real Time Analytics

WassUp Real Time Analytics

و حالا نوبت WassUp است (کلمه ی What’s Up را سریع تلفظ کنید به شکلی که t اش بیافتد) این پلاگین طرفدارهای خاص خودش را دارد و اگرچه هنوز در صفحه اش هشدار زرد رنگ وردپرس (که میگویند فلان پلاگین بیش از ۲ سال است که آپدیت نشده) به چشم نمیخورد ولی با این قضیه خیلی هم فاصله ندارد.

WassUp در داشبورد مدیریت، در هر لحظه جزئیات بازدیدکنندگان را به خوبی برای شما به نمایش در می آورد. میتوانید ببنید همین الان چه کسانی در سایت شما هستند و همچنین میتوانید این پلاگین را برای تطابق با نیازهای خود تنظیم نمایید. این پلاگین تنظیماتی خوبی هم برای جلوگیری از رشد بیجای دیتابیس در اختیار شما قرار میدهد. البته خودم در هنگام استفاده متوجه شدم که به نظر میرسد مشکلی در بخش سلکتور تب های ناحیه تنظیمات وجود دارد ولی شاید شما مشکل خاصی در این زمینه نداشته باشید.

این پلاگین به شما یک ابزارک ارائه میدهد که با استفاده از آن میتوانید اطلاعات افراد آنلاین، تعداد کاربران آنلاین (اعضای ثبت نام کرده)، آخرین ورودی های جستجو، آخرین ارجاع دهنده ها و سیستم عامل بازدیدکنندگان را در وبسایت خود به نمایش بگذارید. در عین حال اگر قالب شما از ابزارک ها پشتیبانی نمیکند (چی فرمودید؟!) میتوانید با قرار دادن کد wassup_sidebar() در ناحیه سایدبار قالب خود، این اطلاعات را به نمایش بگذارید.

۷٫ افزونه Google Analytics Dashboard for WP

Google Analytics Dashboard for WP (GADWP)

این هم یک عضو دیگر از خانواده افزونه های گوگل آنالیتیکزی ( عجب کلمه ی زیبایی شد) است. با توضیحاتی که قبلا درباره این دسته از افزونه ها دادیم، عملا به توضیح خاصی درباره این یکی نیاز نیست. این افزونه اینترفیس زیبایی را برای شما در نظر گرفته و یکی از امتیازاتش این است که میتواند اطلاعات بخش Real Time گوگل انالیتیکز را نیز برای شما به نمایش بگذارد.

۸٫ افزونه WP Live Statistics

افزونه WP Live Statistics

افزونه WP Live Statistics نیز تقریبا مانند دیگر افزونه های همین گروه است. با استفاده از این افزونه میتوانید اطلاعاتی از قبیل مرورگر کاربران، اندازه صفحه نمایش، سیستم عامل، عبارات محبوب، کشور ها، شهر ها، برترین ارجاع دهندگان و صفحات محبوب سایتتان را به صورت گرافیکی مشاهده کنید.

این افزونه همچنین امکان نمایش افراد آنلاین، لیست بازدیدکنندگان، فیلتر داده های برتر (مثلا ۱۰ آدرس برتر و …) یا امکان تنظیم معیارهایی برای شامل نشدن مرورگر ها یا کاربر ها بر اساس شناسه (ID) را نیز در اختیار شما قرار میدهد.

 

۹٫ افزونه Blog Stats by W3Counter

افزونه Blog Stats by W3Counter

W3Counter در واقع خودش یک سایت ارائه خدمات بررسی آماری سایت است. خوشبختانه بخش بزرگی از خدمات این سایت کاملا رایگان است و شما میتوانید در صورتی که مایل باشید اکانت خود را به اکانت غیر رایگان تبدیل کنید. W3Counter کار را برای وردپرسی ها آسان کرده و وردپرسی ها میتوانند پس از ثبت نام در این سایت، به سادگی افزونه ی مخصوص W3Counter را روی وردپرس خود نصب کنند و آمار وبسایتشان را کاملا از طریق پنل مدیریت وبسایت خود زیر نظر بگیرند. مزیت استفاده از W3Counter این است که در عین حال که داده های آماری به شما ارائه میشود، شما برای ذخیره و پردازش این داده ها هیچ ریسورسی مصرف نخواهید کرد و همه چیز بر روی خوب سایت W3Counter بارگذاری خواهد شد. شاید این یکی هم به تست کردنش بیارزد.

۱۰٫ افزونه Cystats

گفته بودم که یک دوست کوچولوی آپدیت نشده را برای این آخر نگه میداریم. Cystats از سال ۲۰۰۸ تا امروز دیگر آپدیت نشده ولی جالب است که هنوز بسیاری از وبسایت های تفریحی ایرانی از همین افزونه برای نمایش آمار وبسایت وردپرسی خود استفاده میکنند. شاید این مسئله دو دلیل داشته باشد، اول به کار گیری ساده ی این پلاگین و دوم اینکه بعد از این همه اپدیتی که برای وردپرس ارائه شده، این یکی هنوز بدون مشکل روی وردپرس کار میکند (یا دست کم تا همین یکی دو ورژن پیش که خودم تست کردم، کار میکرد).

اگر به دنبال افزونه های خوب آمارگیر میگردید و هنوز چیزی نصب نکرده اید، به هیچ وجه توصیه نمیکنم سراغ این افزونه بروید ولی برای آنهای که Cystats رفیق همیشگیشان شده و دست از سرش هم بر نمیدارند، در اینجا چند کد برای استفاده ی بهتر از Cystats معرفی میکنم که شاید تجربه استفاده ازاین پلاگین را بهبود ببخشد.

اینجا باید یک سوال بپرسید. اگر بخواهید این کد ها را در قالب خود بگذارید که مشکلی نیست، اما اگرخواستید آنها را در ابزارکها قرار دهید چطور باید این کار انجام شود؟ ابزارک ها که PHP نمیپذیرند. این کار را قبلا در مستر کد به شما آموزش داده ایم. کافی است روی اینجا کلیک کنید تا این آموزش را هم بخوانید و کارتان را به سادگی راه بیاندازید.

این هم از ۱۰ پلاگین درست و حسابی برای ذخیره، مشاهده، آنالیز و نمایش اطلاعات آماری برای وبسایت وردپرسی شما. افزونه ی خوبی میشناسید که از قلم انداخته باشیم؟ حتما در بخش نظرات آن را با ما به اشتراک بگذارید.

و اما در پایان، همه ی این افزونه ها را به شما معرفی کردیم ولی واقعیت این است که ذخیره آمار درون سایت وردپرسی شما اصلا منطقی نیست. بنابراین بهترین کار استفاده از یک سرویس قدرتمند و با دسترسی آسان است که آمار وبسایت شما را به صورت کاملا زنده و به طور کامل در اختیار شما قرار دهد. به عنوان مثال ما توصیه میکنیم از سرویس قدرتمند و گسترده ی گوگل آنالیتیکز استفاده کرده و از امکانات بسیار جالب آن بهره مند شوید.

[ad_2]

لینک منبع مطلب

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.