دیجی اسکریپت

گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز چیست؟ چرا استفاده از آن ضروری است | دیجی اسکریپت

گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز چیست؟ چرا استفاده از آن ضروری است
[ad_1]

گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز چیست؟
گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز چیست؟

شاید نام Google Analytics را شنیده باشید. افراد به‌ظاهر متخصص معمولا به آن گوگل آنالیز هم می‌گویند. اما گوگل آنالیتیکس چیست؟ چرا برترین وب‌سایت‌های دنیا از آن استفاده می‌کنند؟ چرا همه ما باید از این سرویس استفاده کنیم؟

فرض کنید مغازه‌ای دارید که روزانه تعدادی مشتری مراجعه کننده دارد. یک نفر را مسئول این مغازه کرده‌اید و خودتان اطلاعی از آمار افرادی که وارد مغازه می‌شوند ندارید. نمی‌دانید کدام بخش از مغازه بیشتر بازدید می‌شود. نمی‌دانید مشتری با دیدن کدام محصول از مغازه شما خارج می‌شود. اطلاعی درباره این‌که یک شخص چند دقیقه در مغازه شما می‌ماند ندارید! چرا که خودتان همیشه در آن مغازه حضور ندارید.

وب‌سایت شما دقیقا همان مغازه هست. شما دقیقا نمی‌دانید چند نفر روزانه وارد و خارج می‌شوند و در کل آمار دقیقی از رفتار کاربر در مغازه خود ندارید. اگر وب‌سایتی دارید که از آن کسب درآمد می‌کنید، حتما تعداد افرادی که روزانه از سایت شما بازدید می‌کنند برای‌تان اهمیت زیادی دارد.

البته اگر بخواهید مثل همان مغازه از شاگرد یا فروشنده خود بپرسید امروز چند نفر وارد مغازه شدند ممکن است به شما آمار تقریبا اشتباهی بر اساس آمادگی ذهنی خود بدهد. فروشنده هم به‌جای اینکه به فکر فروش محصولات شما باشد، روز بعد را تا عصر درگیر این موضوع خواهد بود که افراد وارد شده به مغازه را شمارش کند. 🙂 چرا که این موضوع را از او می‌پرسید و باید بتواند اطلاعات دقیقی به شما بدهد تا اخراج نشود!

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

استفاده از افزونه آمارگیر یا Google Analytics

برای آمارگیری از سایت می‌توانید از افزونه‌های آمارگیر استفاده کنید. اما افزونه‌های آمارگیر معمولا مشکلات زیادی از جمله افزایش حجم دیتابیس سایت شما، مشکلات امنیتی و یا عدم شمارش دقیق تعداد بازدید‌های سایت دارند. پس راه دوم ما استفاده از سرویس‌های آمارگیر سایت است. استفاده از افزونه‌های آمارگیر دقیقا همان پرسش از فروشنده مغازه هست. آماری تقریبا اشتباه که کلی هم ذهن سایت شما را مشغول می‌کند.

گوگل آنالیتیکس چیست؟

سرویس‌های آمارگیر مختلفی برای آمارگیری از سایت و بررسی رفتار بازدیدکننده وجود دارند. بسیاری از این سرویس‌ها رایگان هستند اما گوگل آنالیتیکس یک مورد خاص رایگان است. سرویسی که توسط گوگل ارائه شده و مثل تمام سرویس‌های دیگر گوگل، دقت بسیار بالایی دارد.

گوگل آنالیتیکس چیست؟
گوگل آنالیتیکس چیست؟

دقت این سرویس از آن‌جا زیاد است که گوگل دسترسی به اکانت جیمیل اکثر افرادی که از سایت شما بازدید می‌کنند دارد. این یعنی سن، جنسیت، علاقه‌مندی‌ها، شهر، استان، کشور و … خلاصه هر چیزی که مورد نیاز شماست در دیتابیس گوگل قرار دارد. پس گوگل آنالیتیکس با اتصال به حساب کاربری جیمیل افراد می‌تواند اطلاعات بسیار دقیقی به شما ارائه کند.

همین دقت بالا باعث شده سایت‌های بسیار زیادی از جمله همین میهن وردپرس خودمان از گوگل آنالیتیکس استفاده کنند.

گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیز؟

گوگل آنالیتیکس نام دقیق این سرویس هست و به اشتباه توسط برخی متخصصان تازه کار این سرویس گوگل آنالیز نامیده می‌شود. این سرویس توسط یکی از تیم‌های گوگل مدیریت می‌شود و به مدیران سایت‌ها و سازندگان اپلیکیشن این امکان را می‌دهد تا آماری دقیق از وضعیت بازدید و مشاهده سایت و اپلیکیشن خود داشته باشند.

از طرفی این سرویس به شرکت گوگل برای جمع‌آوری بیگ دیتا کمک می‌کند. (البته نه بیگ‌دیتاهایی که فیسبوک و اینستاگرام جمع‌آوری می‌کنند. 🙂 )

مزایای استفاده از گوگل آنالیتیکس

وقتی یک نگاه کلی به امکانات گوگل آنالیتیکس کنیم. متوجه خواهیم شد که نظر این سرویس آمارگیری در دنیا وجود ندارد. بخش‌های مختلفی که اطلاعات کامل افراد بازدید‌کننده، اطلاعات کامل بازاریابی و رفتار سایت شما با کاربر، اطلاعاتی از رفتار کاربر با سایت شما، سرعت سایت و ریز دقیق فروش محصولات فروشگاه سایت شما (البته اگر خودتان بخواهید) را در اختیار شما قرار خواهد داد.

بیایید فقط به یک بخش بسیار جالب این سرویس بپردازیم. بیایید وارد بخش Behavior > behavior Flow شویم.

Behavior Flow
Behavior Flow

در اینجا می‌توانیم ببینیم کاربر از چه طریقی، وارد کدام صفحه فرود از سایت ما شده، چند درصد از کاربران وارد شده این صفحه را مشاهده کرده‌اند و وارد چه صفحه دیگری شده اند و در نهایت چند درصد از این صفحه خارج شده‌اند.

مشاهده افراد آنلاین سایت

در بخش RealTime این سرویس می‌توانید تعداد افراد آنلاین سایت خودتان و جزئیات ورود و خروج و صفحه‌ای که کاربر در حال مشاهده آن هست را مشاهده کنید.

و امکاناتی بسیار برای بررسی رفتار بازدیدکننده …

این یعنی بررسی رفتار دقیق کاربر سایت شما و تازه این یکی از بخش‌های جالب این سرویس بود. تعداد بخش‌های مختلف گوگل آنالیتیکس آن‌قدر زیاد هست که فرصتی برای بررسی دقیق‌تر آن نداریم.

تحریم ایران توسط گوگل آنالیتیکس

هیچ‌وقت بصورت مستقیم گوگل آنالیتیکس اعلام نکرده که سایت‌های ایرانی را تحریم خواهد کرد. اما یک‌بار تمام سایت‌های .ir ایرانی از لیست این سرویس حذف شدند. البته این سایت‌ها دوباره توانستند از گوگل آنالیتیکس استفاده کنند. اما اطلاعات قبلی آنها حذف شد.

پس بسیار مهم است که از این مزایای رایگان فوق‌العاده به خوبی استفاده کنیم. در مقاله بعدی نحوه اتصال سایت به گوگل آنالیتیکس را به شما عزیزان توضیح خواهم داد. اگر قصد دارید گوگل آنالیتیکس را بصورت کامل یاد بگیرید، می‌توانید دوره آموزش کار با گوگل آنالیتیکس را مشاهده کنید.

راستی! برای دریافت مطالب وردپرسی در کانال تلگرام میهن وردپرس عضو شوید.

[ad_2]

لینک منبع مطلب

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.