startflow نام پوسته زیبا و حرفه ای وردپرس میباشد که با استفاده از آن میتوانید یک وبسایت استارتاپی، بیزینس ، شرکت ، فناوری، نرم افزار، کیک استارتر و … راه اندازی کنید. این قالب دارای تنظیمات و گزینه های سفارشی سازی زیادی می باشد. که به شما در طراحی و راه اندازی یک وب سایت…
اضافه کردن سوال امنیتی به صفحه ورود، ثبت نام و ریست پسورد وردپرس
زمانی که شما تنها کاربر ثبت نام شده در سایت وردپرسی خود هستید، یعنی سایت تنها یک مدیر دارد و امکان ثبت نام و ورود کاربران دیگر نیز در سایت غیر فعال است، برای محافظت از ناحیه مدیریت وردپرس، انتخاب های گسترده ای دارید که با توجه به سلیقه و نیازهای خود میتوانید هریک را که برای شما مناسب تر است انتخاب کرده و برای بالا بردن امنیت وبسایت خود، از آن ها استفاده کنید. اما زمانی که وبسایت شما چندین کاربر دارد، برای امن کرده بخش ورود، ثبت نام و بازنشانی رمز عبور، لازم است راه حلی را در نظر بگیرید که استفاده از آن برای سایر کاربران سایت شما دشوار نبوده و توسط همه قابل استفاده باشد. یکی از بهترین شیوه ها برای امن کردن ورود به ناحیه کاربری وردپرس، ثبت نام و بازنشانی رمز، استفاده از پرسش امنیتی است.
در آموزش امروز تصمیم داریم کاری کنیم که اولا، در هنگام ثبت نام، از کاربر درخواست شود که یک پرسش امنیتی انتخاب کرده و به آن پاسخ بدهد. دوما، وقتی که میخواهد به ناحیه کاربری اش لاگین کند، به عنوان یک لایه امنیتی اضافه، سوال امنیتی نیز در کنار رمز عبور از کاربر پرسیده شود. و سوما، زمانی که کاربر رمز عبورش را فراموش میکند و میخواهد که رمز را بازیابی کند، جهت بازیابی لازم باشد که پرسش امنیتی و پاسخ آن را ارائه کند. با فری اسکریپت همراه شوید تا با هم انجام مواردی که در بالا ذکر شد را بیاموزیم.
اضافه کردن پرسش امنیتی به وردپرس
برای اضافه کردن سوال امنیتی به فرم ورود، ثبت نام و ریست رمز در وردپرس، از افزونه WP Security Question استفاده خواهیم کرد. بنابراین برای شروع این افزونه را نصب کرده و در سایت خود فعال کنید.
پس از فعال کردن افزونه، زیرمنوی جدیدی با عنوان Security Questions به منوی تنظیمات در داشبورد مدیریت وردپرس شما اضافه خواهد شد. برای اعمال تنظیمات دلخواه و تعریف سوالات امنیتی لازم است به این منو مراجعه کنید. این افزونه به طور پیشفرض تعداد زیادی سوال برای شما آماده کرده که میتوانید به همان صورت از آنها استفاده کنید ولی با توجه به اینکه این سوالات به زبان انگلیسی نوشته شده اند، بهتر است آنها را با سوالات دلخواه خود به زبان فارسی جایگزین کنید.
پس از تعریف سوالات دلخواه، اگر سوالی اضافی است و یا به هر دلیل مایل نیستید از آن استفاده کنید، میتوانید با کلیک بر روی دکمه Remove آن را حذف کنید.
در همین بخش، در پایین صفحه سه قسمت دیگر نیز وجود دارد که با استفاده از آنها میتوانید تعیین کنید، در چه بخش هایی سوالات امنیتی به کاربر نشان داده شوند.
فعال کردن تنظیم بخش Login Screen منجر به پرسیدن سوال امنیتی در هنگام ورود به اکانت، فعال کردن بخش Register Screen منجر به نمایش امکان انتخاب سوال امنیتی در هنگام ثبت نام و فعال کردن تنظیم Forgot Password Screen منجر به پرسش سوال امنیتی در زمان بازنشانی رمز عبور خواهد شد.
بعد از اینکه این سه گزینه را فعال کنید، از این پس کاربران در هنگام ثبت نام لازم است یک پرسش امنیتی برای خود انتخاب کرده و به آن پاسخ دهند. حال در صورت فعال بودن تنظیم Login Screen کاربران در هنگام ورود نیز باید به پرسش امنیتی که انتخاب کرده اند پاسخ بدهند و همچنین در صورتی که بخواهند رمزشان را در وردپرس ریست کنند نیز باید پرسش امنیتی و پاسخ آن را بدانند.
افرادی که قبل از این در سیستم ثبت نام کرده و برای خود پرسش امنیتی انتخاب نکرده اند، کماکان میتوانند بدون نیاز به این اطلاعات وارد سیستم شوند یا اینکه میتوانند به شناسنامه/پروفایل خود در وردپرس مراجعه کرده و با انتخاب یک پرسش امنیتی و پاسخ دادن به آن، از این پس از این امکان جدید بهره ببرند.
راستی! شما از چه روشی برای محافظت از صفحات ورود و ثبت نام وردپرس خود استفاده میکنید؟ روش های خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.
با کلیدهای میانبر وردپرس در زمان خود صرفه جویی کنید
زمانی که رفته رفته و به تدریج وبسایت یا وبلاگ وردپرسی شما پیشرفت میکند، بدیهی است که سرتان هم شلوغ تر میشود و در این حالت استفاده بهینه از زمان برای شما اهمیتی دو چندان پیدا خواهد کرد. در انجام هر کاری که با کامپیوتر سر و کار داشته باشد، وقتی بخواهیم کاری را با حداکثر سرعت انجام دهیم، یکی از عوامل آزار دهنده ای که باعث اتلاف وقت هم خواهد شد، اجبار به جابجایی گاه و ناگاه بین ماوس و کیبورد است.
بنابراین هر زمان بتوانیم برخی از کارهای نیازمند ماوس را به کمک میانبر های صفحه کلید انجام دهیم، در طولانی مدت، در استفاده از زمان به شکل چشمگیری صرفه جویی خواهد شد و طبیعی است که این امر تا حدی از خستگی ما نیز خواهد کاست. خوشبختانه این امکان در وردپرس نیز برای ما میسر است. یعنی در وردپرس هم میتوانید بسیاری از کارهای نیازمند ماوس را با استفاده از کلیدهای میانبر به انجام برسانید. در ادامه به همراه ما در رابطه با این کلید های میانبر یا Shortcut ها با هم صحبت خواهیم کرد. با ما همراه شوید.
کلید های میانبر در ویرایشگر وردپرس
ویرایشگر دیداری وردپرس از آن بخش هایی است که هر وبلاگ نویس یا مدیر وبسایتی، زمانی طولانی را صرف کار کردن با آن میکند. این ویرایشگر به چندین ردیف دکمه مجهز است که هر یک از این دکمه ها کار ویژه ای را انجام میدهند. بدیهی است که در میانه ی نوشتن، سخت است که بخواهید از کیبورد به ماوس سوییچ کرده و پس از گشتن به دنبال کلید مورد نظر و پیدا کردن آن، با استفاده از کلیک ماوس آن را انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهید. برای سرعت بخشیدن به این پروسه میتوانید به سادگی از ترکیب کلیدهای میانبر زیر جهت رسیدن به هدف مورد نظرتان استفاده کنید:
Ctrl + b = بولد کردن نوشته
Ctrl + i = ایتالیک
Ctrl + c = کپی
Ctrl + u = خط دار کردن
Ctrl + v = پیست
Ctrl + x = بریدن
Ctrl + a = انتخاب همه
Ctrl + z = Undo
Ctrl + y = Redo
Alt + Shift + [number] = درج heading دلخواه
Alt + Shift + l = چپ چین کردن
Alt + Shift + r = راست چین کردن
Alt + Shift + j = جاستیفای یا تراز کردن
Alt + Shift + c = وسط چین کردن
Alt + Shift + d = خط زدن نوشته
Alt + Shift + u = لیست غیر ترتیبی
Alt + Shift + a = درج لینک
Alt + Shift + o = لیست عددی
Alt + Shift + s = حذف لینک
Alt + Shift + q = نقل قول
Alt + Shift + m = درج تصویر
Alt + Shift + w = حالت نوشتاری فول اسکرین یا اصطلاحا بدون مزاحم
Alt + Shift + t = درج تگ ادامه مطلب
Alt + Shift + p = درج تگ صفحه بعدی
Alt + Shift + h = راهنمای ویرایشگر دیداری
در ویرایشگر متنی وردپرس هم میتوانید از میانبر های زیر استفاده کنید:
Ctrl + c = کپی
Ctrl + v = پیست
Ctrl + x = بریدن
Ctrl + z = Undo
Ctrl + y = Redo
Ctrl + p = پرینت
کلیدهای میانبر وردپرس جهت مدیریت دیدگاه ها
پیش از معرفی کلید های میانبر این بخش لازم است به این نکته اشاره کنیم که برای استفاده از این میانبر ها، لازم است ابتدا به پروفایل / شناسنامه خود در وردپرس مراجعه کرده و گزینه ی “فعالسازی میانبرهای صفحه کلید برای مدیریت دیدگاه ها” را فعال کنید. سپس میتوانید از کلید های زیر جهت مدیریت دیدگاه ها استفاده کنید:
J = دیدگاه بعدی / حرکت به پایین
K = دیدگاه قبلی / حرکت به بالا
A = پذیرفتن دیدگاه
U = عدم پذیرش دیدگاه
D = حذف دیدگاه
R = پاسخ به دیدگاه
Q = ویرایش سریع دیدگاه
Z = بازگرداندن دیدگاه از زباله دان
حال اگر بخواهید دیدگاه ها را به صورت گروهی مدیریت کنید میتوانید با کلید x دیدگاه های دلخواه را انتخاب کرده و با کلید های J و K به دیدگاه بعدی و قبلی حرکت کنید. وقتی دیدگاه های مورد نظرتان را انتخاب کردید، میتوانید از ترکیب دکمه های زیر جهت مدیریت آنها استفاده کنید:
Shift + A = پذیرش دیدگاه های انتخاب شده
Shift + D = حذف دیدگاه های انتخاب شده
Shift + U = عدم پذیرش دیدگاه های انتخاب شده
Shift + T = انتقال دیدگاه های انتخاب شده به زباله دان
Shift + Z = بازگردانی دیدگاه های انتخاب شده از زباله دان
در پایان توجه داشته باشید، اگر از مکینتاش استفاده میکنید، در هر بخش از آموزش که از دکمه CTRL استفاده شده، میبایست از دکمه ی Command استفاده کنید.
البته در اینجا ممکن است چند تایی از میانبر های صفحه کلید از قلم افتاده باشد ولی لیست بالا شامل تمامی میانبرهایی است که بیشتر از همه به کارتان خواهند آمد. همچنین توصیه میکنیم که اگر فرصت داشتید نگاهی به راهنمای ویرایشگر دیداری وردپرس هم بیاندازید چرا که شیوه های جالبی در این راهنما برای به کار بردن سریع عناصر کاربری html در ویرایشگر دیداری وردپرس توضیح داده شده است که دانستن آنها میتواند بسیار کاربردی و حتی جالب باشد.
و آخرین نکته اینکه نیازی نیست که همین حالا بنشینید و این میانبر ها را حفظ کنید، کافی است در هر زمان بر اساس نیازتان، به این نوشته مراجعه کرده و یکی دو تا از این میانبر ها را در نوشته ها یا مدیریت دیدگاه ها در سایتتان به کار ببرید. خواهید دید که پس از گذشت یکی دو ماه به سادگی به اکثر این کلید های میانبر تسلط کامل پیدا کرده اید و در کمترین زمان سرعت کار خود را چندین برابر افزایش داده اید.
پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب با استفاده از Google Search Console
شناسایی کلماتی که افراد از آنها برای جستجو در مرورگرها استفاده میکنند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، شما باید بدانید که کاربران از چه کلماتی برای پیدا کردن محتوای موردنظر خودشان در سایتهای وردپرسی استفاده میکنند. یکی از روشهای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب استفاده از سرچ کنسول گوگل هست.
اینکه شما این کلمات کلیدی را شناسایی کنید، باعث میشود نیاز کاربران خود را به خوبی درک کنید و بشناسید. همچنین میتوانید محتوایی را به کاربر نمایش دهید که از نظر آنها جذابیت بیشتری دارد. پس شما باید این کلمات را رهگیری کنید و آنها را در سایت خود بیشتر استفاده کنید تا کاربران بیشتری به محتوای شما جذب شوند که نتیجه این موضوع نیز ترافیک ورودی بالای سایت و رتبه سئو بهتر میباشد.
امروز قصد داریم در این مقاله به شما آموزش دهیم چطور بهراحتی کلمات کلیدی را که کاربر بیشترین استفاده را از آن برای جستجو میکند پیدا کنید.
پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب
مهمترین و اصلیترین دلیلی که شما باید این کلمات را رهگیری کنید این است که متوجه شوید کاربر به دنبال چه چیزی است و سعی کنید از محتوایی در سایت خود استفاده کنید که بیشترین درخواست کاربران را در موتورهای جستجو داشته است.
همچنین شما با استفاده از کلمات کلیدی صحیح میتواند در مدتزمان بسیار کوتاهی رتبه سایت خود را در گوگل ارتقاء دهید. البته به یاد داشته باشید که رتبه سئو سایت شما در گرو عناصر مختلفی است و شما تنها با استفاده از کلمات کلیدی در سایت نمیتوانید مطمئن باشید که این رتبه تا حد زیادی ارتقاء پیدا میکند؛ اما بهصورت کلی این مورد میتواند در نتایج تأثیر مستقیم داشته باشد.
بنابراین شما باید همواره این کلمات کلیدی را شناسایی یا رهگیری کنید و از آنها در سایت خود استفاده کنید.
پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب با سرچ کنسول
خب همانطور که در بالا به آن اشاره شد، شما باید بدانید که کاربر از چه کلمه کلیدی برای پیدا کردن نیاز خود در سایت شما استفاده میکند. شما برای این کار میتوانید از سرچ کنسول گوگل استفاده کنید، که یکی از بهترین و قدرتمندترین ابزارهای رایگان گوگل است و عملکرد سایت شما را بررسی میکند و نتایج دقیقی را به شما نمایش میدهد.
پسازاینکه سایت خود را به این ابزار متصل کردید، باید به پنل مدیریتی آن بروید و بر روی گزینه “Performance” کلیک کنید.
با انتخاب این گزینه، یک سری نتایج در سمت راست مانیتور برای شما نمایان میشود که در بالای آنها یک سری اعداد وجود دارد، حالا باید روی گزینه “Average Position” کلیک کنید.
سپس یک صفحه جدید برای شما باز خواهد شد که در آن سرچ کنسول یا گوگل وبمستر تولز، کلمات کلیدی را به همراه موقعیت و میزان آنها برای شما نشان خواهد داد. همچنین اگر به سمت پایین اسکرول کنید، میتوانید لیست کامل این کلمات کلیدی را که کاربر در سایت شما جستجو کرده است را پیدا کنید.
اگر بخواهید این دادهها را بر اساس میزان محبوبیت آنها بچینید میتوانید روی ستون Average Position کلیک کنید و آنها را مرتب کنید تا بتوانید تمامی کلمات را بر اساس یک نظم خاص ببینید.
خب حالا که شما این کلمات را شناسایی کردید، باید سعی کنید که سایت خود را با استفاده از آنها بهینه کنید و بتوانید کاربران بیشتری به سایت خود جذب کنید و ترافیک ورودی را افزایش دهید.
رهگیری کلمات کلیدی سایت وردپرسی با افزونه MonsterInsights
روش بعدی که شما میتوانید از آن برای رهگیری کلمات کلیدی سایت وردپرسی خودتان استفاده کنید این است که از یک افزونه کمک بگیرید. یکی از بهترین افزونههایی که در این زمینه میتواند به شما کمک کند، MonsterInsights میباشد. برای فعالسازی این پلاگین آموزش نصب افزونه در وردپرس را مشاهده کنید.
پس از نصب و فعالسازی این افزونه، باید آن را به گوگل آنالیتیکس متصل کنید. البته شاید شما با خود فکر کنید که چرا بهصورت مستقیم از خود گوگل آنالیتیکس کلمات کلیدی را رهگیری نکنیم؟ خب شما این امکان را دارید که از طریق پنل مدیریتی خود در گوگل آنالیتیکس، رتبهبندی کلمات را به ببینید؛ اما باید توجه داشته باشید که این افزونه یک سری مزیت برای شما دارد.
بهعنوانمثال شما با استفاده از این پلاگین میتوانید بهراحتی از طریق پیشخوان لوکال هاست خودتان کلمات را رهگیری کنید و گزارشهای مربوط به آنها را مشاهده کنید که این موضوع میتواند برای برنامهریزی کاری شما نیز بسیار مفید واقع شود.
متصل کردن گوگل آنالیتیکس به سرچ کنسول گوگل
بعدازاینکه افزونه MonsterInsights را به گوگل آنالیتیکس متصل کردید باید در قدم بعدی گوگل آنالیتیکس را به سرچ کنسول گوگل متصل کنید. برای این کار باید وارد پنل خود در این ابزار شوید و به سمت پایین اسکرول کنید و گزینه “Admin” را انتخاب کنید.
با انتخاب این گزینه، یک پنجره برای شما باز خواهد شد که باید گزینه “All products” و پسازآن “Link Search Console” را انتخاب کنید.
اگر روند بالا را بهدرستی طی کنید، به صفحه تنظیمات سرچ کنسول گوگل منتقل خواهید شد که در آن صفحه نیز باید روی گزینه “Add” کلیک کنید. حالا شما میتوانید لیستی از تمامی سایتهای متصل به سرچ کنسول گوگل خود را مشاهده کنید. در آخر نیز باید روی OK کلیک کنید.
به همین راحتی، الآن شما باید برای مشاهده رتبهبندی کلمات کلیدی سایت خود به پیشخوان» گوگل آنالیتیکس» گزارشها بروید. در بالای این صفحه چندین تب وجود دارد که شما باید وارد قسمت سرچ کنسول شوید.
با رفتن به این تب میتوانید لیست کلمات کلیدی را به همراه یک سری اطلاعات مانند میزان تأثیرگذاری، تعداد کلیک، CTR و موارد دیگر مشاهده کنید.
مشاهده رتبه سایت در نتایج گوگل
یکی دیگر از قابلیتهایی که گوگل آنالیتیکس در اختیار شما قرار میدهد، نمایش رنک یا رتبهبندی کلمات کلیدی سایت شما است. البته قبل از اینکه بتوانید این رتبهبندی را مشاهده کنید، باید سایت خود را به گوگل آنالیتیکس متصل کنید. مقاله آموزشی افزونه گوگل آنالیتیکس برای وردپرس – Google Analytics را مطالعه نمایید.
شما بهراحتی میتوانید پس از وارد شدن به پنل کاربری گوگل آنالیتیکس به قسمت “Search Console” بروید و بر روی گزینه “Queries” کلیک کنید تا رتبهبندی کلمات موجود در سایت خود را مشاهده کنید.
در این قسمت شما میتوانید یک سری گزارش در مورد میزان تأثیرگذاری، CTR و موقعیت آنها را مشاهده کنید. حالا باوجوداین موارد شما از کلمات کلیدی که بیشترین تأثیر را در سایتتان داشته است باخبر خواهید شد و میتوانید از آنها در محتوای سایت خود بیشتر استفاده کنید.
بهبود رتبه سایت شما در کلمات کلیدی
همانطور که در بالا به آن اشاره شد، یکی از امکانات گوگل آنالیتیکس این است که CTR کلمات کلیدی سایت را به شما نمایش میدهد. ممکن است شما در لیست کلمات کلیدی خودتان با واژههایی روبهرو شوید که تأثیرگذاری بسیار زیادی داشتهاند و جزء ۱۰ کلمات کلیدی برتر سایت شما هستند اما CTR آنها بسیار کم است.
خب این یعنی چی؟ درست است که شما میتوانید کاربر را با استفاده از کلمات کلیدی به سمت مقالهها و صفحات خاصی بکشانید اما باید به این نکته هم توجه داشته باشید که این مقالهها باید برای کاربر جذاب باشند و مطالب مفیدی را در اختیار آنها قرار دهد.
پس CTR با درصد بسیار پایین میتواند نتیجه استفاده از محتوایی باشد که بهاندازه کافی برای کاربر مفید نبوده است. حتی در برخی مواقع ممکن است استفاده بیشازحد از متنهای طولانی، بدون ویدئو یا تصویر منجر به این موضوع شده باشند.
پس شما باید این صفحات را شناسایی کنید و مشکل آنها را بسنجید و در صورت نیاز محتوای آن صفحات را ویرایش کرده و مطالب جذابتری را به آن اضافه کنید و یا حتی در صورت لزوم به آن ویدئو یا تصویر نیز اضافه کنید.
یک سری نکات در مورد اضافه کردن کلمات کلیدی در سایت وجود دارد که شما باید آنها را در سایت خود رعایت کنید، پیشنهاد میکنم مقاله آموزشی افزودن کلمات کلیدی و توضیحات متا در وردپرس را مطالعه نمایید.
با وجود توضیحاتی که در مورد کلمات کلیدی داده شد، باید به این موضوع پی برده باشید که کلمات کلیدی و استفاده درست از آنها میتواند نقش بسیار مهمی در سایت شما و رتبه سئو آن داشته باشد. پس فراموش نکنید که کلمات کلیدی مؤثر سایت خود را رهگیری کنید و از آنها بهترین استفاده را داشته باشید.
امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.موفق و پیروز باشید.
بهترین نیچ بلاگ نویسی در ایران و کسب درآمد از طریق بلاگر شدن
خب همانطور که میدونید کسب درآمد از طریق اینترنت به یکی از جذابترین موضوعات بین افراد تبدیل شده و افراد هم به دنبال این هستند که یک راهی برای درآمدزایی پیدا کنند؛ یک از این راهها راهاندازی یک سایت یا وبلاگ هست. اما خب خیلیها هستند که بدون داشتن اطلاعات کافی، یک وبلاگ ایجاد میکنند و این کارشون هم در کمتر از یکی دو ماه با شکست روبهرو میشه. چون یک نیچ بلاگ نویسی خوب انتخاب نمیکنند.
بنابراین شما باید بدونید که انگیزه خالی برای ایجاد وبلاگ کافی نیست و شما باید اطلاعات کافی داشته باشید و بدونید میخواهید توی چه زمینهای فعالیت داشته باشید. به همین دلیل بود که تصمیم گرفتیم توی این مقاله به شما بهترین نیچ وبلاگ نویسی رو معرفی کنیم و موضوعات مختلف اون رو با هم بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.
آنچه در این مطلب میخوانید:
وبلاگ چیه؟ بلاگر کیه؟
البته بدون شک شما با وبلاگ یا همون بلاگ آشنا هستید، اما خب بهترِ قبل از اینکه بریم سراغ موضوع اصلی مقاله، یک سری توضیحات در مورد بلاگ در اختیارتون قرار بدم تا افرادی که با اون آشنا نیستند مفهوم این مقاله رو بهتر درک کنند.
وبلاگ یکی از رایجترین پلتفرمهایی هست که ما میتونیم از اون برای به اشتراک گذاشتن مطالب یا پستهای موردنظر خودمون استفاده کنیم؛ منتشر کردن پست هم توی این پلتفرم هیچ محدودیتی نداره و شما هرچقدر که بخواهید میتونید توی اون مطلب قرار بدید، فقط اینکه این مطالب به ترتیب از جدیدترین تا قدیمیترین برای کاربر نشون داده میشه.
قبلاً وبلاگها با وبسایتها تفاوت زیادی با هم داشتند و افراد برای اینکه مثلاً یک محصولی رو به فروش برسانند از وبسایت استفاده میکردند و از بلاگ هم برای اشتراکگذاری خاطرات یا مقاله استفاده میکردند؛ اما خب الآن اوضاع کمی فرق کرده. یه دسته از افراد هستند که هنوز همون روند قبلی رو ادامه میدهند، اما خب یک سری از افراد هستند که روی یک سری نیچهای خاصی متمرکز شدند و تونستند کاربران زیادی رو هم به این موضوعات علاقهمند کنند.
یک سری از سایتها هم هستند که یک قسمتی از خودشون رو به وبلاگ اختصاص دادند، که این روند هم توی بسیاری از وبسایتها تاثیر زیادی داشته و تونسته نتایج خوبی از کاربر بگیره.
چطور میتونیم وبلاگ بسازیم؟
خب حالا سؤالی که پیش میاد این هست که چطور میشه یک وبلاگ ایجاد کرد و اصلاً برای ساخت یک وبلاگ به چه چیزهایی احتیاج داریم؟ خب توی این قسمت میخوام بهتون بهصورت کامل اجزای موردنیاز برای ایجاد وبلاگ رو توضیح بدم، پس با ما همراه باشید.
بهصورت کلی شما برای ساخت وبلاگ نیاز به ۳ عنصر زیر دارید:
دامنه: نام دامنه که همون آدرس سایت شما هست، بهعنوانمثال دامنه سایت ما Mihanwp.com هست.
هاست: محتوای سایت شما در هاست قرار داره که کاربرها میتونند اون محتوا رو ببینند.
پلتفرم: شما میتونید از پلتفرم بهعنوان یک برنامه برای راهاندازی سایت خودتون استفاده کنید، بدون اینکه نیاز به هیچ مهارتی توی کد نویسی داشته باشید.
دقت داشته باشید که دامنه و هاست برای شما هزینه به همراه داره و شما باید اونها رو خریداری کنید. برای انتخاب بین هاستهای مختلف هم میتونید مقاله بهترین هاست برای وردپرس کدام است؟ مقایسه هاستینگهای ایرانی رو مطالعه کنید. این مقاله به شما برای انتخاب یک هاست مناسب کمک زیادی میکنه.
از چه پلتفرمی استفاده کنیم؟
خب حالا موضوع مهم اینه که شما از چه پلتفرمی استفاده کنید و انتخاب بین پلتفرمها یکی از مهمترین مشکلات افرادی هست که قصد دارن وبلاگ ایجاد کنند. حالا ما میخوایم توی این بخش به شما بگیم که چه پلتفرمی بهترین انتخاب برای شما هست.
بدون شک همه شما وردپرس رو میشناسید، اما یه سری اطلاعات مختصر برای افرادی که آشنایی زیادی ندارند توی این قسمت میگم:
به جرئت میتونم بگم یکی از راحتترین پلتفرمهایی که هر کسی میتونه استفاده از اون رو تجربه کنه، وردپرس هست. شما برای استفاده از وردپرس هیچ نیازی به کد نویسی ندارید و اگه توی هر موردی با مشکل روبهرو بشید میتونید خیلی راحت یه سرچ ساده توی گوگل بزنید تا هزارتا راهحل براتون نمایش داده بشه.
سیستم مدیریت محتوای وردپرس کاملاً رایگان هست و شما میتونید خیلی راحت اون رو از سایت WordPress.org دانلود کنید. موضوع مهم دیگه این هست که هر طور که بخواهید میتونید سایت خودتون رو سفارشی کنید و با استفاده از همین قابلیت هم میتونید یه وبلاگ زیبا و درعینحال حرفهای مطابق با سلیقه خودتون ایجاد کنید.
پس به کمک وردپرس میتونید یک وبلاگ با طراحی دلخواه بسازید و به هر طریقی که بخواهید از اون کسب درآمد کنید. برای اطلاعات بیشتر توی این مورد میتونید مقاله جلسه ۰۱: وردپرس چیست؟ چگونه سایت بسازیم؟ رو مطالعه کنید.
میشه از وبلاگ کسب درآمد داشت؟
خب بریم سراغ سؤال بعدی که مطمئنم ذهن همه افرادی رو که میخواهند قدم توی این کار بذارند مشغول کرده. بذارید خیالتون رو راحت کنم، شما با استفاده از وبلاگ نویسی نمیتونی یک شبه میلیارد بشید، اما نکته مهم اینجاست که میتونید با پشتکار خودتون درآمد خیلی خوبی داشته باشید.
هر وبلاگی از یک روش خاصی برای کسب درآمد استفاده میکنند، حالا ما توی این بخش میخواهیم چندتا از روشهایی که وبلاگها از اونها برای رسیدن به درآمد ایده آل خودشون استفاده میکنند رو براتون بگیم:
همکاری در فروش
خب اولین روش همکاری در فروش یا همون بازاریابی مشارکتی هست. توی این متد اگر مثلاً یک سایت لینکی از خدمات شما توی محتوای خودش قرار داده باشه و کاربر روی این لینک کلیک کنه و درنتیجه محصول یا خدمات شما رو خریداری کنه، به اون سایت پورسانت تعلق میگیره.
ابزارهای زیاد برای همکاری در فروش قرار داره که میتونید خیلی راحت از اونها استفاده کنید، افزونهها میتونند انتخاب بسیار مناسبی برای این کار باشند. اگه از وردپرس استفاده میکنید، مقاله معرفی ۶ افزونه همکاری در فروش وردپرس میتونه به شما کمک کنه.
تبلیغات
یکی دیگه از روشها این هست که شما توی وبلاگ خودتون از طریق تبلیغات، کسب درآمد کنید، هرچه بازدیدکنندگان شما بیشتر باشند، بهتبع میتونید هزینه بیشتری داشته باشید. در حال حاضر بسیاری از وبلاگها از Google AdSense برای تبلیغات استفاده میکنند؛ البته شما این امکان رو هم دارید که از هر کمپانیای که بخواهید، در ازای هر کلیک یک مبلغی رو دریافت کنید.
محصولات دیجیتال
محصولات دیجیتالی میتونه شامل هر چیزی باشه، مثلاً شما میتونید توی سایت خودتون برای کاربرهایی که میخواهند یک موسیقی رو یاد بگیرند، فیلمهای آموزشی قرار بدید و این فیلمها رو بهصورت دانلودی و در ازای پرداخت هزینه در اختیار اونها قرار بدید.
این محصولات میتونه نرمافزار، آموزش، PDF کتاب و یا موارد دیگه باشه، اما به این نکته هم دقت داشته باشید اگه بخواهیم این موارد رو با محصولات فیزیکی مقایسه کنیم میتوان گفت درآمدی که محصولات دیجیتالی دارند کمتر هست.
فروش کالا
روش بعدی، کسب درآمد از طریق فروش محصولات فیزیکی هست که میتونه انتخاب خیلی خوبی برای افرادی باشه که بهدنبال درآمدهای بالا هستند. اگه بخواهید یک فروشگاه اینترنتی راهاندازی کنید میتونید خیلی راحت از افزونههای فروشگاه ساز استفاده کنید.
خدمات
خب بریم سراغ افرادی که میخواهند با استفاده از توانایی خودشون کسب درآمد داشته باشند، اگه شما یک حرفه رو بلد باشید میتونید با ارائه خدمات هم به درآمد برسید. مثلاً اگه شما یک نویسنده یا عکاس هستید میتونید خیلی راحت با ارائه خدماتی مثل نوشتن یا طراحی برای افراد دیگه، درآمد داشته باشید.
مواردی که باید هنگام انتخاب نیچ بلاگ نویسی در نظر بگیریم
یه مشکل اساسی توی وبلاگها این هست که درصد زیادی از وبلاگهای جدید خیلی سریع از بین میرند و به دلیل اینکه نمیتونند بازدیدکننده موردنیاز خودشون رو تأمین کنند، توی کمتر از چند ماه بهصورت کامل میمیرند. به همین دلیل باید نیچ وبلاگ نویسی رو انتخاب کنید که واقعاً به اون علاقه دارید و میتونید نهایت تلاش خودتون رو برای اون کار بذارید.
درسته که علاقه به کاری که میکنید باعث میشه انگیزه بیشتری داشته باشید اما خب میتونید از یک سری نکات هم برای زنده نگه داشتن وبلاگ خودتون استفاده کنید. نکاتی که توی این بخش براتون میگم، میتونه تا حد زیادی به شما کمک کنه.
در مورد چیزی با کاربر صحبت کنید که در مورد اون اطلاعات کافی رو دارید
کاربرهای شما باهوش هستند، سعی کنید نیچ وبلاگ نویسی رو انتخاب کنید که یا اطلاعات زیادی در موردش دارید و یا اینکه با یک سرچ خیلی سریع میتونید اطلاعات لازم رو بهدست بیارید. شما باید موضوعی رو انتخاب کنید که با اون آشنا هستید و حداقل یک سری اطلاعات اولیه رو در مورد اون دارید.
در غیر این صورت تمام زمان شما صرف گشتن دنبال اطلاعات میشه و خیلی سریع با شکست مواجه میشید. پس نکته اول این هست که باید با اطمینان خاطر بنویسید.
یک نیچ با امکان درآمدزایی آسان انتخاب کنید
خب همانطور که گفتیم شما میتونید با استفاده از موضوعات مختلفی، از طریق وبلاگ به درآمد برسید اما موضوع مهم اینجاست که برخی از نیچها هستند که به شما این امکان رو میدهند که خیلی آسون تر از بقیه به درآمدزایی برسید. سعی کنید از نیچهایی استفاده کنید که کاربران علاقه زیادی به اونها دارند تا بتونید موفقیت بیشتری کسب کنید.
از کجا بدونیم نیچ بلاگ نویسی مناسب رو انتخاب کردیم؟
یک نکته رو در نظر بگیرید که این نیچ مناسب برای هر فرد ممکنه یک گزینه متفاوت باشه. شما باید یک نیچ مناسب برای خودتون پیدا کنید؛ اما سعی نکنید همه رو راضی نگه دارید. منظورم این هست که هدف شما نباید همه افراد باشند؛ شما باید یک دسته از افراد رو بهعنوان هدف اصلی خودتون در نظر بگیرید و وبلاگ خودتون رو بر اساس اون پیش ببرید.
پس بهصورت کلی میتونیم بگیم انتخاب یک جامعه آماری گسترده توی خیلی از مواقع باعث شکست بلاگ شده است.
معرفی نیچهای وبلاگ نویسی که به درآمد میرسند
خب مسلماً وقتی یک نفر میخواهد یک بلاگ راهاندازی کنه، دو حالت داره، یا اینکه یک موضوع برای وبلاگ خودش در نظر گرفته و یا اینکه اصلاً ایدهای در مورد موضوع وبلاگ خودش نداره.
حالا ما میخواهیم توی این قسمت یک سری نیچ وبلاگ نویسی رو که تونستند تا الآن درآمد بالایی داشته باشند رو براتون معرفی کنیم که خواندن این موارد حتی برای افرادی که همین الآن هم موضوع وبلاگ رو مشخص کردند خالی از لطف نیست!
همه مواردی که به اونها اشاره میکنیم بدون شک میتونند از بهترین انتخابهای شما باشند. پس با دقت تمامی این موارد رو بررسی کنید.
ورزش و سلامتی
در حال حاضر یکی از داغترین موضوعاتی که توجه زیادی هم توی وبلاگها به اون شده، تناسباندام و سلامتی هست، انتخاب این نیچ میتونه شما رو به موفقیت نزدیک کنه. دقت داشته باشید که توی فیلد تناسب اندازم و سلامتی هم گزینه های زیادی وجود داره که شما میتونید یکی از اونها رو انتخاب کنید و کار خودتون رو بر اساس اون شروع کنید.
زیرمجموعههایی که میتونید توی این نیچ از اونها استفاده کنید شامل موارد زیر هست:
انتخاب یک نوع خاص ورزش: شما میتونید یک رشته خاص مثل کراس فیت، دو، ژیمناستیک یا هر مورد دیگهای رو انتخاب کنید و اطلاعات مفیدی در این خصوص به کاربرهای خودتون بدید.
در نظر گرفتن یک مخاطب خاص: درسته اگه شما یک مخاطب خاص رو مدنظر وبلاگ خودتون قرار بدید، گستردگی افراد رو کمتر میکنه اما در نظر بگیرید که این موضوع به شما کمک میکنه که نتیجه بهتری رو دریافت کنید. پس بهترِ مخاطب خاص خودتون رو مثل کودک، پیر، زن، مرد و … رو مشخص کنید.
انتخاب یک رژیم خاص: برنامهریزی یک رژیم فوقالعاده برای کاربر خیلی جذاب است و شما میتونید انتشار یک رژیم بدون گلوتن، فاقد مواد خام، سمزدایی و … رو توی برنامه کاری وبلاگ خودتون قرار بدید.
اشتراکگذاری تجربیات شخصی: برخی مواقع خود شما یک سری روند رو برای تناسباندام یا سلامتی در پیش گرفتید که نتایج خوبی هم داشته، میتونید تجربیات خودتون رو با کاربر به اشتراک بگذارید.
سرمایه گذاری و مدیریت مالی
خب مورد دیگهای که خیلی هم موردتوجه قرار گرفته نکاتی هست که به افراد کمک میکنه که پول خودشون رو چطور مدیریت کنند. همه ما دنبال این هستیم که درآمد زیادی داشته باشیم و درعینحال بتونیم کمتر خرج کنیم و پسانداز خودمون رو افزایش بدیم؛ اما خیلی از افراد هستند که چگونگی این کار رو نمیدونند و چی از این بهتر که یک نفر چند ترفند جذاب به این افراد بگه.
در حال حاضر وبلاگهایی که به نیچ بلاگ نویسی امور سرمایهگذاری شخصی پرداختند تونستند موفقیت زیادی داشته باشند، البته به این نکته توجه کنید که شما باید اطلاعات زیاد و کافی در این زمینه داشته باشید و اطلاعاتی که در اختیار کاربر قرار میدهید بینقص باشه. میتونید توی زمینههای زیر کار کنید:
صرفهجویی در هزینه: نکاتی به کاربر ارائه بدید که بتونه با استفاده از اون مدیریت هزینه رو یاد بگیره و هزینه کمتری داشته باشه.
سرمایهگذاری: بهترین جایی که میتونند پول خودشون رو سرمایهگذاری کنند رو به افراد معرفی کنید، مثلاً میتونید با معرفی بهترین بانکها برای سرمایهگذاری شروع کنید.
خلاص شدن از بدهی: به افراد راهی برای خلاص شدن از بدهیهای اونها یاد بدید، راهکارهایی برای مدیریت پول و قابلیت پرداخت بدهی میتونه مفید باشه.
مدیریت بودجه: نرمافزارهایی برای مدیریت بودجه به افراد معرفی کنید یا نکاتی برای کاهش هزینه به کاربر یاد بدید.
بلاگ مد
وقتی حرف از مد میشه خیلی از افراد با خودشون فکر میکنند که این نیچ مختص خانمها هست و آقایون امکان موفق شدن توی این زمینه رو ندارند، درصورتیکه تجربه ثابت کرده موفقیت توی این زمینه ربطی به جنسیت نداره و در عوض افرادی موفق هستند که جسارت دیده شدن و به اشتراک گذاشتن ایدههای خودشون رو دارند.
وبلاگهای مربوط به مد شامل عکسهای بسیار زیادی هستند، پس اگه نمیخواهید دیده بشید، این نوع وبلاگ برای شما انتخاب مناسبی نیست. البته یک دسته از افراد هم هستند که توی زمینههای دیگه فعالیت دارند و نیازی هم به نشان دادن چهره خودشون ندارند، مثلاً میتونید ترندها و یا آخرین اخبار در زمینه مد رو به نمایش در بیارید.
پس شما دو روش رو میتونید انتخاب کنید، یا اینکه تصاویر خودتون رو نمایش بدید یا اینکه روی پیشنهاد و محصولات تمرکز کنید.
بازی و فناوری
درآمد وبلاگهایی که به موضوعات بازی و فناوری پرداختند، از طریق همکاری در فروش، تبلیغات و یا موارد اینچنینی هست. بذارید یک مثال بزنم که بتونید بهتر این موضوع رو درک کنید؛ فرض کنید من یک وبلاگ مربوط به بازیهای کامپیوتری دارم و هرروز اطلاعات مختلفی در مورد بازیهایی که وارد بازار گیم میشه در اختیار شما قرار میدم، حالا من میتونم با کمپانی این بازیها در ارتباط باشم و به ازای هر مشتری که از وبلاگ من به سمت اونها میره، یک درصد کمیسیون دریافت کنم.
این نکته رو در نظر بگیرید که اگه میخواهید وارد این عرصه بشید باید اطلاعاتتون کاملاً بهروز باشه و بتونید همگام با تکنولوژی پیش برید. همانطور که میدونید هر دقیقه در زمینه فناوری یک اتفاق تازه پیش میآد که شما باید کاملاً از اون باخبر باشید. در صورتی هم که نخواهید از روش بالا به درآمد برسید میتونید یکی از موارد زیر رو امتحان کنید:
معرفی ابزارها یا تجهیزات خاص: تلفن همراه، دوربین، آخرین ورژن کنسولهای بازی و …
بازی: معرفی جدیدترین بازیها برای گوشی همراه، کنسول بازی، رایانه شخصی و …
آموزش: میتونید هر نوع بازی یا فناوری که در موردش اطلاعات دارید رو آموزش بدید.
اخبار مربوط به بازی و فناوری: هر دستگاه یا بازی جدید که معرفی میشه رو برای کاربر نمایش بدید و اون رو بررسی کنید.
نیچ بلاگ نویسی سبک زندگی
این یکی از نیچ بلاگ نویسی هست که ممکنه شما رو گیج کنه، موضوعی که میخواهیم به اون بپردازیم شیوه زندگی هست، اما خب شیوه زندگی برای هر کسی متفاوت هست. پس شما باید اول تصمیم بگیرید که میخواهید چه قشری رو هدف قرار بدید.
مثلاً ممکنه شما بخواهید روش زندگی مادرها رو بهعنوان موضوع بلاگ خودتون انتخاب کنید و توی وبلاگ خودتون به مادرها برای تغذیه کودکان و تربیت اونها یک سری الگو بدید؛ حتی ممکنه بخواهید خانمهای جوان رو هدف قرار بدید و بخواهید یک سری نکات برای گردش، تناسباندام و یا موارد دیگه در اختیارشون قرار بدید.
پس شما میتونید از هر چیزی که به شیوه زندگی ربط داشته باشه، استفاده کنید و از اون کسب درآمد داشته باشه. البته شما میتونید ترکیبی از همه این موارد رو داشته باشید اما این نکته رو بدونید که مشخص کردن یک هدف و یک دسته خاص از افراد شما رو زودتر به موفقیت میرسونه.
تجارت و بازاریابی
اگه شما توی زمینه بازاریابی و تجارت تجربه دارید میتونید خیلی راحت یک وبلاگ در این زمینه ایجاد کنید و خیلی سریع به درآمد برسید؛ اما تجارت و بازاریابی زیرمجموعههای خیلی زیادی داره و شما نمیتونید توی همهی اونها فعالیت داشته باشید، پس باید یک مورد رو انتخاب کنید و بهعنوان هدف بلاگ خودتون در نظر بگیرید.
البته باز هم تأکید میکنم افرادی که میخوان این نوع وبلاگ رو ایجاد کنند باید اطلاعات و تجربه کافی در مورد تجارت داشته باشند. موارد زیر میتونه به انتخاب شما کمک کنه:
بازاریابی B2B
کارآفرینی
بازاریابی B2C
بیزینسهای کوچک
آموزش نوع خاصی از بازاریابی
نیچ بلاگ نویسی سفر
خب بریم سراغ یک نیچ بلاگ نویسی که توی اون بازه سنی هیچ فرقی نداره، اگه سفر رو بهعنوان نیچ وبلاگ نویسی خودتون در نظر گرفتید باید این رو بدونید که کاربران شما میتونند زن، مرد، پیر یا جوان باشند. مسافرت یکی از محبوبترین نیچهای وبلاگ نویسی هست که میتونه از جهات زیادی برای شما مفید واقع بشه.
درآمدزایی توی این نیچ میتونه از طریق لینکهایی باشه که شما از هتلها، اقامتگاههای گردشگری، آژانسهای مسافربری و یا موارد دیگهای باشه. این نکته رو به یاد داشته باشید که نه تنها میتونید پورسانت بهصورت پول دریافت کنید بلکه در برخی مواقع میتونید یک سفر رایگان رو تجربه کنید.
توی این نیچ شما باید یک سری نکات در مورد مسافرت به کاربرهای خودتون بگید و نقاط خیلی جذاب رو به اونها معرفی کنید؛ دقت داشته باشید که یکی از مهمترین بخشهای این دسته از وبلاگها، تصاویری هست که به اشتراک میگذارید. پس عکس با کیفیت بالا رو فراموش نکنید.
از چه موضوعاتی استفاده کنیم؟
موضوعات زیر میتونه به شما برای راهاندازی یک وبلاگ مسافرتی کمک کنه:
آشنایی با کشور یا قاره: میتونید یک قاره یا کشوری رو بهصورت کامل با کاربر آشنا کنید و به کاربر یک سری راهنمایی در مورد کارهایی که باید در این کشور انجام بدهند در اختیارشون قرار بدید و یا هتلها و رستورانهایی که تجربه کردنش میتونه برای اونها جذاب باشه رو معرفی کنید.
آشنایی با یک نوع خاص با مسافر: توی این موضوع شما باید یک دسته خاص از افراد رو مورد نظر خودتون قرار بدید و مطالب مفید و مورد نیاز اونها رو منتشر کنید. این افراد خاص میتونه خانواده، افراد مجرد یا موارد دیگه باشه.
معاملات مربوط به مسافرت: یک سری اطلاعات در مورد پرواز، هتل یا ابزار مورد نیاز برای مسافرت در اختیار کاربر قرار بدید.
سفرهای شخصی شما: اگه شما جزء اون دسته از افرادی هستید که زیاد به مسافرت میرید، پس میتونید تجربیات شخصی خودتون رو با کاربر به اشتراک بگذارید.
از این نیچها غافل نشید!
خب نیچهایی که به اونها اشاره کردیم، یک دسته خاصی از نیچها بودند که محبوبیت زیادی داشتند اما خب همه نیچها منحصر به موارد بالا نیست و شما میتونید انتخابهای دیگهای هم داشته باشید. این امکان وجود داره که شما به موضوعات گفته شده علاقه نداشته باشید که در این صورت میتونید یکی از موارد زیر رو انتخاب و فعالیت خودتون رو شروع کنید.
وبلاگ صنایع دستی
خب همانطور که از اسمش پیداست شما میتونید توی این دسته از نیچ بلاگ نویسی، صنایعدستی مختلف رو به کاربر معرفی کنید، فراموش نکنید که عکسهایی که توی بلاگ قرار میدید، تا حد زیادی میتونه روی نظر کاربر تأثیر داشته باشه.
توی این مورد هم میتونید صنایعدستی خودتون رو به فروش برسونید و کسب درآمد کنید و میتونید از افراد دیگه در قبال تبلیغات، هزینه دریافت کنید.
دکوراسیون و چیدمان
این نیچ برای افرادی مناسب هست که به کارهای بازسازی یا تزئین خانه علاقه داشته باشند. برای اینکه بتونید بهدرستی این دسته از وبلاگ رو مدیریت کنید، باید توی بازطراحی و آموزش تزئین خانه یا حتی دفتر کار مهارت داشته باشید.
میتونید یک سری مقالات آموزش در مورد اینکه چطور اتاق کار خودمون رو جذاب کنیم توی وبلاگ خودتون قرار بدید و کاربرهای زیادی رو جذب کنید.
نکات مفید برای والدین
هدف این دسته از وبلاگها والدینی هستند که به دنبال یک سری آموزش برای فرزند پروری هستد، درواقع شما باید تمامی زوایای این دسته از خانوادهها رو بررسی کنید و آموزشهای مفیدی در اختیار اونها قرار بدید.
یک دسته از والدین رو مدنظر بگیرید و شروع کنید! برخی ز وبلاگها به والدین نوجوانها و برخی دیگه به نوزادان میپردازند و این موضوع تماماً بر عهده خود شما هست.
وبلاگ آموزشی
اگه فکر میکنید توی یک رشته و یا هر موضوعی مهارت دارید و میتونید این مهارت رو به افراد دیگه هم آموزش بدید میتونید بدون معطلی یک وبلاگ آموزشی راهاندازی کنید. این نکته رو به یاد داشته باشید که هرچه حرفهایتر باشید میتونید وبلاگ موفقتری داشته باشید.
برای کسب درآمد هم میتونید مهارت خودتون رو بهصورت فیلم، پکیج آموزشی، کتاب دیجیتالی و … در اختیار کاربر قرار بدید و هزینه دریافت کنید.
وبلاگ غذا
غذا یکی از مواردی هست که مخصوصا توی ایران همه افراد رو به سمت خودش جذب میکنه، البته نکته این جذب کردن عکسهای وبلاگ شما هست. پس باید سعی کنید تصاویری با کیفیت و رنگبندی عالی توی وبلاگ خودتون قرار بدید.
میتونید توی این وبلاگ دستورالعمل غذاها رو قرار بدید و از این طریق کسب درآمد کنید؛ به این صورت که شما میتونید مثلاً یک کتاب خاص برای آشپزی معرفی کنید و در ازای این تبلیغ هزینه دریافت کنید و یا اینکه از یک موارد غذایی بهخصوص استفاده کنید.
حرف آخر
خیلی از افراد هستند که فقط فکر راهاندازی یک بلاگ رو دارند و هیچوقت دستبهکار نمیشوند، اگه قصد دارید از این روش درآمد کسب کنید همین الآن دستبهکار بشید و نیچ موردنظر خودتون رو انتخاب کنید تا بتونید توی کمترین زمان ممکن وبلاگ خودتون رو گسترش بدید.
امیدواریم این مقاله به شما برای پیدا کردن نیچ بلاگ نویسی مورد نظرتان کمک کرده باشد. موفق و پیروز باشید. 🙂
در هر طراحی سایت یا پورتال بهره گیری از تصاویر نقش مهمی بر زیبایی محیط داخلی و افزایش کارایی خواهد داشت. با این حال بسیاری از سایت ها توجه کمی به بهینه سازی تصاویر میکنند. رعایت اصول بهینه سازی تصاویر نه تنها سرعت بارگذاری صفحات را افزایش میدهد بلکه میتواند جایگاه شما را در بخش جستجوی تصاویر گوگل بهبود بخشد. در ادامه چهار نکته اساسی برای بهینه سازی تصاویر سایت را با شما یادآوری میکنیم:
۱- بهینه سازی توضیحات تصاویر
سه روش اصلی برای توضیح یک تصویر در کدهای HTML وجود دارد که امکان شناسایی وبهینه سازی تصاویر را برای موتورهای جستجو فراهم میکند که عبارتند از نام فایل، عنوان و متن جایگزین یا همان Alt tag.
نام فایل تصاویر کمک زیادی به موتورهای جستجو در شناسایی و درک موضوع آنها میکند. برای بهینه سازی تصاویر بهتر است که نام آنها را متناسب با موضوع عکس انتخاب کرده و در نام گذاری از خط تیره بجای خط زیر استفاده کنید.
متن جایگزین یا همان Alt tag، در صورت لود نشدن تصویر به کاربر نمایش داده میشود. این اتفاق زمانی میافتد کاربر اجازه لود شدن تصویر در مروگر خود را نداده باشد و یا با توجه به سرعت پایین اینترنت زمان زیادی برای نمایش صحیح تصاویر نیاز باشد. همچنین زمانیکه نشانگر موس را بر روی عکس قرار میدهیم متن جایگزین نمایش داده میشود. برای بهینه سازی تصاویر سایت استفاده از متن جایگزین اهمیت ویژه ای دارد زیرا موتور جستجوی گوگل توجه ویژه ای به آن در شناسایی تصاویر میکند.
تگ عنوان یا همان Title tag برای زمانیکه تصویر شما به صفحه مشخصی لینک شده باشد استفاده میگردد و در صورت تعریف آن با حرکت موس بر روی تصاویر بجای متن جایگزین عنوان عکس نمایش داده خواهد شد. برای بهینه سازی تصاویر، تگ عنوان بهتر است که با متن جایگزین تفاوت داشته باشد و حاوی اطلاعاتی از صفحه لینک شده به تصویر باشد. توجه موتور جستجو به این تگ کمتر از بقیه بوده ولی تعریف صحیح آن میتواند به کاربران برای درک بهتر موضوع تصویر کمک کند.
۲- استفاده از ابعاد درست و مشخص
یکی از مهمترین فاکتورها در بهینه سازی تصاویر بارگذاری آنها با ابعادی است که در سایت نمایش داده خواهند شد. مشخص نمودن طول و عرض تصویر و یکسان بودن آن با چیزی که به کاربر نمایش داده میشود سرعت صفحات سایت شما را افزایش میدهد. اکثر سیستم های مدیریت محتوا تصاویر شما را در ابعاد مشخصی بازسازی و ذخیره میکنند تا در مکانهای مختلف از آن استفاده کنند ولی در بعضی از سیستم ها اینکار توسط کدهای HTML صورت میگیرد که گزینه مناسبی برای بهینه سازی تصاویر نمی باشد. شاید بهترین انتخاب آن است که تصاویر را از ابتدا در ابعاد مورد استفاده در سایت ذخیره و بارگذاری کنید.
برای فروشگاه های اینترنتی ممکن است تصویر محصول در صفحات مختلف سایت با ابعاد متفاوتی نمایش داده شود، برای بهینه سازی تصاویر خود از چند عکس با سایزبندی استفاده کرده و هرکدام را در بخش مناسب آن فراخوانی کنید.
۳- بهینه سازی تصاویر با انتخاب پسوند مناسب
پسوندها و فرمت های زیادی برای ذخیره و نمایش تصاویر وجود دارد که پرکاربردترین آنها JPG و PNG هستند. انتخاب پسوند مناسب برای هر تصویر میتواند در بهینه سازی تصاویر و کاهش حجم فایل نقش مهمی داشته باشد. بطور مثال برای عکس هایی به تعداد رنگ بالا و سایز بزرگ پسوند JPG مناسب بوده و برای تصاویر کوچکتر یا تعداد رنگ پایین پسوند PNG توصیه میشود. برای اطمینان از بهینه سازی تصاویر میتوانید حجم فایل با پسوند PNG و JPG را مقایسه کرده و هرکدام مناسب تر بود را بکار ببرید.
۴- کاهش حجم تصاویر
پس از انتخاب پسوند فایل هنوز میتوانید به روشهای دیگری حجم آن را کاهش داده و بهینه سازی تصاویر را بهبود بخشید. مهمترین مرحله زمان ذخیره یک تصویر است که نرم افزارهای گرافیکی انتخاب های متنوعی را در اختیار شما قرار میدهند. برای بهینه سازی تصاویر معمولا با کاهش حجم تا ۸۰ درصد سایز اولیه آن تغییر ایجاد شده قابل تشخیص برای چشم انسان نخواهد بود ولی همین کار بخصوص در صفحات گالری یا فروشگاهی میتواند تا حد زیادی موجب افزایش سرعت بارگذاری شود.
نرم افزار فتوشاپ گزینه ای با عنوان “Save for Web Devices” در نظر گرفته است که به شما امکان کاهش حجم فایل و مقایسه همزمان کیفیت تصویر اولیه با نمونه بهینه سازی شده را میدهد. در صورت عدم دسترسی به آن میتوانید برای بهینه سازی تصاویر خود از نرم افزار RIOT که رایگان بوده و به همین منظور طراحی شده است استفاده کنید. این نرم افزار تمام امکانات مربوط به بهینه سازی تصاویر را در اختیار شما قرار میدهد.
پس از رعایت نکات بالا، کاهش حجم و بهینه سازی تصاویر سایت و تاثیر آن بر سرعت لود شدن صفحه را میتوانید با استفاده از ابزار رایگان GTmetrix سنجیده و امتیاز سایت خود را قبل و بعد از انجام این کار مقایسه کنید.
اگر زمانی احساس کنید که اطلاعات کاربران شما در خطر قرار گرفته چه کار میکنید؟ اگر وبسایت شما هک شده باشد و امکان این باشد که یک نفر رمز عبور کلیه ی کاربران را داشته باشد چه؟ طبعا در چنین شرایطی لازم است رمز عبور کلیه ی کاربران بازنشانی یا همان ریست شود. ولی مسئله اینجاست که حتی در وبسایتی با ۲۰ کاربر هم انجام این کار به صورت دستی طاقت فرسا خواهد بود، چه برسد به وبسایتی که ممکن است ۱۰۰ ها کاربر داشته باشد.
بدیهی است که به ابزاری نیاز دارید که بتوانید خودش به صورت اتوماتیک رمز عبور همه ی اعضا را ریست کرده و برای تک تک آنها ایمیل کند. برای این کار کافی پلاگین کوچک اما توانای Emergency Password Reset را بر روی وبسایت خود نصب کنید. پس از نصب و فعال سازی پلاگین، خواهید دید که زیر منوی جدیدی با عنوان Emergency Password Reset به منوی کاربران افزوده میشود. حالا برای بازنشانی همه ی رمز ها، کافی است از طریق منوی کاربران، گزینه ای که از آن صحبت کردیم را انتخاب کرده و وارد آن شوید.
صفحه ای که مشاهده میکنید، صفحه ای مشابه صفحه بالاست که فقط هم یک دکمه دارد. یک دکمه ی ساده با عنوان “Reset all passwords” پس از کلیک بر روی این دکمه، رمز عبور همه کاربران ریست شده و برای همه ی آنها ایمیل میشود.
حالا اگر یک نفر هم این وسط ایمیل تغییر رمز عبور را دریافت نکند مشکلی نیست، میتواند بعدا رمز عبورش را از طریق کلیک بر روی لینک فراموش رمز که در صفحه ورود وردپرس وجود دارد، بازیابی کند. (فراموش که نکردید بازنشانی رمز عبور را برای ادمین غیر فعال کنید؟)
توصیه میکنم حتما بعد از انجام این کار به فایل wp-config.php سری بزنید و SALT جدیدی را در آن جایگزین کنید.
همانطور که حتما میدانید، وردپرس از ورژن ۳٫۷ یک امکان جالب و جدید معرفی کرد و آن هم به روز رسانی اتوماتیک سیستم بدون دخالت کاربر بود. هرچند این ویژگی، واقعا ویژگی مفید و جالبی است و شاید خیلی ها از قبل در انتظار آن بودند و آرزوی آن را داشتند اما ممکن است این ویژگی برای خیلی از افراد اصلا جالب نباشد و ترجیح بدهند که آن را غیر فعال کنند. اگر جزو این دسته از افراد هستید کافی است خط کد زیر را به فایل Wp-config.php خود اضافه نمایید:
با اضافه کردن این کد به فایل تنظیمات وردپرس، آپدیت اتوماتیک برای سایت شما غیر فعال خواهد شد. البته با توجه به اینکه نام این constant به خوبی انتخاب نشده و بسیاری از افراد خواستار تغییر نام آن هستند،(استفاده از عبارت DISABLED در نام این کانستنت منتطقی نیست و منطق حکم میکرد که نام آن AUTOMATIC_UPDATES یا چیز مشابهی باشد) ممکن است این کد در ورژن های بعدی تغییر کند که در آن صورت ما هم آن را به شما اعلام خواهیم کرد.
define( 'AUTOMATIC_UPDATER_DISABLED', true );
با اضافه کردن این کد به فایل تنظیمات وردپرس، آپدیت اتوماتیک برای سایت شما غیر فعال خواهد شد. البته با توجه به اینکه نام این constant به خوبی انتخاب نشده و بسیاری از افراد خواستار تغییر نام آن هستند،(استفاده از عبارت DISABLED در نام این کانستنت منتطقی نیست و منطق حکم میکرد که نام آن AUTOMATIC_UPDATES یا چیز مشابهی باشد) ممکن است این کد در ورژن های بعدی تغییر کند که در آن صورت ما هم آن را به شما اعلام خواهیم کرد.
تعیین رنگ پیشفرض قالب مدیریت برای کاربران جدید در وردپرس
یکی از تغییرات چشمگیر و مهمی که در وردپرس ۳٫۸ شاهد آن بودیم، تغییر قالب ناحیه ی مدیریت به قالبی واکنش گرا (responsive) و زیبا بود. اگر یادتان باشد در نوشته های قبلی به شما آموزش دادیم که چگونه رنگ قالب ناحیه مدیریت وردپرس را به دلخواه خود تغییر دهید و حتی رنگ های جدیدی را به آن بیافزایید. اما احتمالا این سوال برایتان پیش آمده که چطور میتوانید رنگ قالب ناحیه مدیریت را برای کلیه ی کاربران جدید وبسایتتان تعیین کنید و یا اینکه اصلا به آنها اجازه تغییر این رنگ این ناحیه را ندهید. انجام هر دوی این کارها بسیار ساده است. کافی است در ادامه ی این آموزش با ما همراه باشید تا یاد بگیرید به سادگی این کارها را انجام داده و به هدف مورد نظر خود برسید.
نحوه تعیین رنگ پیش فرض قالب مدیریت برای کاربران جدید
انجام این کار ساده است. ابتدا لازم است رنگ دلخواه خود را انتخاب کنید. برای این کار میتوانید به سادگی با مراجعه به منوی “کاربران” و کلیک بر روی “شناسنامه شما” وارد تنظیمات شناسنامه تان شوید.
با فرض اینکه رنگبندی مورد نظر شما Midnight باشد، کافی است کد زیر را به فایل functions.php قالب سایتتان اضافه کنید:
با تغییر عبارت midnight در خط چهارم، به یکی دیگر از رنگ بندی ها، میتوانید رنگ بندی دلخواه خود را اعمال نمایید. توجه داشته باشید که این تغییر فقط بر روی کاربران جدید شما (کسانی که بعد از این تغییر ثبت نام میکنند) اعمال میشود. همچنین استفاده از این کد، مانع از تغییر رنگ پوسته ی ناحیه مدیریت توسط خود کاربر نخواهد شد. یعنی کاربر میتواند در هر زمان به شناسنامه اش مراجعه کرده و رنگ دلخواه خود را برگزیند.
غیر فعال کردن امکان تغییر رنگ ناحیه مدیریت توسط کاربران
خوب، همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم، پس از اعمال تغییر بالا، اگر کاربری از رنگ پیش فرضی که شما تعیین کرده اید خوشش نیاید، میتواند به سادگی به شناسنامه اش مراجعه کرده و این رنگ را تغییر دهد. حالا هدف ما این است که این امکان را از کاربر بگیریم و اجازه ندهیم هیچ تغییر رنگی در بخش مدیریت اعمال شود. برای این کار از کد زیر استفاده خواهیم کرد:
if ( !current_user_can('manage_options') )
remove_action( 'admin_color_scheme_picker', 'admin_color_scheme_picker' );
کار کد بالا این است که امکان تغییر رنگ را از کلیه ی کاربران، بجز کاربرانی که سطح دسترسی مدیریتی دارند، سلب میکند. یعنی کاربرانی که سطح دسترسی کافی برای تغییر رنگ ناحیه مدیریت ندارند، به طور کلی این امکان را در شناسنامه شان مشاهده نخواهند کرد.
همانطور که مشاهده کردید، با چند کد ساده توانستیم ابتدا رنگ دلخواه خود را به عنوان رنگ پیش فرض ناحیه مدیریت وردپرس برگزینیم و سپس توانستیم سطوح دسترسی دلخواه خود را نیز بر روی این ناحیه اعمال کنیم. راستی شما کدام رنگ را به عنوان رنگ پیشفرض انتخاب خواهید کرد؟
قالب دیجی کول یک قالب شیک با طراحی مدرن مناسب برای پرتال های مجله ای و خبری با کاربری ساده و آسان است. این قالب مجله ای خبری وردپرس با صفحه ساز المنتور و در چارچوب بوت استرپ با المان ها و بلوک های متنوع و منحصر به فرد ساخته شده است.قالب Digiqole دارای بیش از ۲۰ بلوک و المان از پیش ساخته شده است مانند : المان های اسلایدر مطالب ، لیست پخش ویدیو ، تب بندی مطالب اخیر و محبوب و… است.
این قالب فوق العاده دارای المان ها و سازنده های بی نظیری می باشد و همچنین سفارشی سازی این قالب بسیار آسان می باشد. پس دیگر نگران سختی کار طراحی سایت نباشید ، چون شما می توانید با استفاده از صفحه ساز قدرتمند و محبوب المنتور صفحات خود را ساخته و طرح بندی خود را ایجاد کنید. دیجی کول همینطور به طور کامل با گوتنبرگ سازگار است که کار شما را در ایجاد و نوشتن پست ها نیز راحت می کند.
برخی از امکانات قالب خبری و مجله ای دیجی کول Digiqole :
دارای بسته نصبی آسان
ساخته شده با صفحه ساز المنتور
کاملا راست چین
فریم ورک Unyson
تنظیمات سفارشی سازی ردیف ها
سفارشی سازی زنده
نوار پیشرفت در بالای صفحه مطالب
دارای ۶ پیش نمایش صفحه اصلی
۶ طرح بندی مختلف هدر
جایگاه های متنوع تبلیغات
پست فرمت: صوتی ، ویدیو ، گالری
۲۰+ المان مطالب المنتور (تعداد زیادی از امکانات با هر بلوک)
سایدبار – چپ ، راست ، بدون سایدبار
آخرین مطالب (به صورت زیر نویس)
ابزارک های سفارشی – آخرین مطالب ، تبلیغات بنری ، گالری مطالب ، دکمه اجتماعی
شمارنده شبکه های اجتماعی
سازگار با افزونه WPML (قابلیت چند زبانه شدن)
پیمایش بریدکمپ
ترجمه آماده: به راحتی سایت را به انگلیسی ، فرانسوی ، ایتالیایی و غیره ترجمه کنید.