دیجی اسکریپت

UX چیست؟ خلق تجربه کاربری بخش برای کاربر وبسایت شما | دیجی اسکریپت

UX چیست؟ خلق تجربه کاربری بخش برای کاربر وبسایت شما
[ad_1]

UX چیست؟ خلق تجربه کاربری بخش برای کاربر وبسایت شما

۵ از ۱ رای

UX چیست؟

مبحث UX یا User Experience سالهاست که مورد توجه وبمستران قرار گرفته. سال ۱۹۹۰ میلادی آقای Donald Norman که مدیر آزمایشگاه طراحی دانشگاه کالیفرنیا هست مفهوم UX را بیان کرد. البته قبل از آن یعنی از سال ۱۹۴۰ UX در بخش های مختلف صنعت مثل ارتباط بین ماشین ها و انسان در شکل های مختلفی استفاده می‌شد اما طی سالهای گذشته مفهوم UX بین کسب و کارهای اینترنتی سر و صدای زیادی برپا کرده.

در این مطلب می‌خوانید:

UX چیست؟

User Experience Design که بصورت اختصار UX, UXD, UED یا XD هم گفته می‌شود که در آن با استفاده از بهبود یک محصول و در دسترس پذیر کردن آن رضایت کاربر را جلب می‌کنیم. این رضایت نتیجه تعامل بیشتر کاربر با محصول ما خواهد بود.

UX در طراحی سایت

همانطور که گفته شد UX یعنی خلق تجربه بهتر برای کاربر، خب این مسئله می‌تواند در تمام محصولات ما پیاده سازی شود. از خودکاری که با آن می‌نویسید و کیبوردی که من با اون تایپ می‌کنم و هر چیز دیگری که فکرش را کنید!

مثل هر چیز دیگری، وبسایت شما هم یک محصول خلق شده هست که کار کردن با آن باید برای کاربر راحت و بدون مشکل باشد. در نتیجه با بهبود UX سایت شما، کاربر تعامل بیشتری با سایت شما خواهد داشت که این موضوع باعث افزایش فروش شما خواهد شد.

چطور تجربه کاربری سایتم را بهتر کنم؟

راستش را بخواهید اینطور نیست که در عرض چند دقیقه با خواندن چند پاراگراف بتوانید تجربه کاربری لذت بخشی برای سایتتان پیاده کنید. UX مباحث بسیار گسترده‌ای در هر زمینه دارد و شاید سالها زمان نیاز داشته باشید تا بتوانید در این زمینه یک حرفه‌ای شوید.

در کل مواردی هست که در طبق تجربه چند ساله خودم در زمینه طراحی سایت (چون من متخصص کامل UX نیستم) توضیح خواهم داد.

بهبود طراحی وبسایت یا ‌UI

User Interface یا شکل ظاهری وبسایت شما نتیجه مستقیمی در تجربه کاربری و بهبود آن خواهد داشت. طی چند سال گذشته در جلسات مشاوره وبسایت‌های زیادی را مشاهده کرده‌ام که توسط یک طراح نه چندان حرفه‌ای طراحی شده بودند و کار کردن با این وبسایت‌ها حس چندان خوبی را منتقل نمی‌کرد. در مقابل وبسایت‌هایی را مشاهده کرده‌ام که فقط دوست دارید صفحات مختلف آنرا باز کنید هر چند این وبسایت‌ها در زمینه کاری شما فعالیت نداشته باشند و محتوای آنها هم برای شما چندان جذاب نباشد! پس در انتخاب طراح سایتتان دقت کنید.

پشتیبانی بهتر = تجربه کاربری عالی بعد از خرید

در مقاله‌ای خواندم که طی یک آزمایش مشخص شده که کاربر هنگام خرید و پرداخت پول چه بصورت آنلاین و چه بصورت نقدی، دقیقا حس آمپول زدن را دارد. (چقدر ظالم هستیم ما فروشنده‌ها 🙂 )بعد از خرید برای کاربران سایتتان ایمیلی ارسال کنید یا تماس بگیرید و احوال آن‌ها را بعد ازخرید سختشان جویا شوید.

حتی اگر این‌کار را انجام نمی‌دهید بهتر است بعد از خرید تلفن‌های شرکتتان را پاسخ دهید یا سوالاتشان را پاسخ دهید. اینکار باعث می‌شود کاربر در خرید‌های بعدی خود بدون شک وارد سایت شما شود. تعریف از خود نباشه اما این مورد رو از عمق وجود در میهن وردپرس حس کردم. تقریبا نزدیک به ۶۵ درصد افراد در میهن وردپرس بعد از خرید اولشان باز هم به سایت ما باز می‌گردند و خرید بعدی را انجام می‌دهند و این عالیست!

معماری داده‌های وبسایت برای کاربر و گوگل

همانطور که در مورد داده‌های معماری شده توضیح دادم. شما می‌توانید با استفاده از معماری داده‌ها یک تجربه کاربری عالی برای کاربران سایتتان خلق کنید. سایتی که صفحات آن بهتر و راحت‌تر در دسترس باشد می‌تواند بارها و بارها مشکل گشای کاربران باشد.

و هزاران راهکار دیگر…

اینها فقط چند نمونه کوچک بود که در راستای بهبود تجربه کاربری سایتتان می‌توانید از آنها استفاده کنید. شاید هزاران راه برای بهبود تجربه کاربری موجود باشد. راه‌هایی مثل ریسپانسیو کردن وبسایت، ایمیل مارکتینگ از روش صحیح (شاید خود ایمیل مارکتینگ به بهبود UX کمکی نکند اما قطعا ایمیل مارکتینگ صحیح می‌تواند یک تجربه عالی برای کاربر ایجاد کند.) یا مثلا زوم کردن تصاویر محصولات برای مشاهده جزئیات بیشتر محصول و … که می‌تواند منجر به افزایش فروش سایت شما شود.

[ad_2]

لینک منبع مطلب

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.