دیجی اسکریپت

چگونه قابلیت‌های رایانش ابری را به وب‌سایت وردپرسی‌مان اضافه کنیم؟ | دیجی اسکریپت

چگونه قابلیت‌های رایانش ابری را به وب‌سایت وردپرسی‌مان اضافه کنیم؟
[ad_1]

چگونه قابلیت‌های رایانش ابری را به وب‌سایت وردپرسی‌مان اضافه کنیم؟
چگونه قابلیت‌های رایانش ابری را به وب‌سایت وردپرسی‌مان اضافه کنیم؟

اگر بخواهید ابزارهای یک ذخیره ساز ابری (Cloud Storage) را به وب سایت وردپرسی خود اضافه کنید، افزونه ابری که در ادامه معرفی می‌کنیم به راحتی نصب و وردپرس شما را ابری می کند.

زمان زیادی است که وردپرس فقط برای ساختن وبلاگ کاربرد ندارد. انعطاف پذیری، وردپرس را  برای تقریبا هر نوع وب سایت و کسب و کار آنلاینی به عنوان گزینه ی اول مطرح می‌کند. این روزها، وردپرس برای وب‌سایت یک سازمان یا شرکت، فروشگاه آنلاین یا فروشگاه فایل و وب سایت‌های محتوایی، مجله‌ها و حتی آموزشگاه یا انجمن های گفتگو، ابزار و برنامه‌ی آماده دارد.

اهمیت و پر استفاده بودن وردپرس باعث شده است که مجموعه‌ی بزرگی از خدمات ابری برای وردپرس ایجاد شود و پلاگین‌های ابری برای انتقال فایل ها، دیتابیس یا همه‌ی بخش های وردپرس بر روی فضا ابری وجود داشته باشد. اکثر این پلاگین ها رایگان نیستند (مثل پلاگین Leopard که برای اتصال به سرویس s3 آمازون است) و البته بکارگیری سرویس های ابری مانند s3 آمازون و گوگل کلود هنوز برای کاربران عادی و میان رده ساده نیستند و هاست ابری هنوز از هاست معمولی یا همان هاست اشتراکی کمی گران تر است. اما چرا باید هرچه زودتر وردپرس خود را ابری کنید؟

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

رایانش ابری و هاست ابری چیست؟

خب واقعا این ابر و هاست ابری چیست که دیگران و شرکت‌های هاستینگ به آن اشاره می‌کنند؟ و چگونه قرار است مشکل شما را برطرف کند؟ چه خصوصیاتی در یک سرویس ابری باید باشد؟ آیا فقط با اضافه کردن کلمه‌ی ابر آن سرویس ابری است؟ 

یک قراری می‌گذاریم از این به بعد تنها سرویس‌هایی را هاست ابری یا میزبانی ابری می‌دانیم که به نوعی خدمات خود را برروی یک زیرساخت یک پارچه رایانش ابری ارائه می‌کنند. 

یک زیرساخت ابری از چندین سرور در موقعیت مکانی‌های مختلفی تشکیل شده است و شامل یک سرور یا یک هاست اشتراکی نیست.

در یک زیرساخت ابری منابع رایانشی مانند رم، cpu ، فضای ذخیره سازی و پهنای باند محدود نیستند و به صورت شناور و تنها در صورت نیاز کاربر به کار گرفته می‌شوند بنابراین کار بر هم تنها به همان اندازه که از منابع مصرف می‌کند هزینه پرداخت می‌کند.

همچنین یک سرویس دهنده‌ی ابری به راحتی نمی‌تواند به شما بگوید منابع سرویس شما محدود است یا اگر به این سقف از مصرف از پردازش یا پهنای باند برسید سرویس شما را موتقف می‌کنیم. کافی است شما درخواست کنید و همیشه منابع مورد نیاز در لحظه در اختیار شماست.

همان طور که اشاره شد پرداخت هزینه در خدمات ابری به صورت pay as you go  یا پرداخت به اندازه مصرف است. یعنی شما اول از منابع زیرساخت ابری استفاده می‌کنید و بعد به همان اندازه که مصرف کرده اید هزینه پرداخت می‌کنید.

همچنین ماندگاری و در دسترسی پذیری تا حد زیادی در زیرساخت‌های ابری تضمین شده‌اند. معمولا سرویس‌های ابری عمومی نسخه های متعددی از فایل ها و داده‌های شما را در سرورهای مختلفی ذخیره سازی می‌کنند و دیگر نیازی به بک‌آپ‌گیری ندارید و نگران از بین رفتن داده‌های خود نخواهید بود.

مشکل نگهداری فایل ها در یک وب سایت وردپرسی

اگر صاحب وب سایت، اپلیکیشن و کسب و کار آنلاین هستید یکی از دردسرهای بزرگ شما نگهداری فایل‌های وب سایت و اپلیکیشن شماست. نگهداری فایل ها به همراه وب سایت و اپلیکیشن شما بر روی یک سرور، یا باعث کندی و هزینه‌ی زیادی برای شما می‌شود یا به خاطر حجم بالای فایل‌های شما کلن غیر ممکن است. 

راهکار قدیمی استفاده از یک سرور اختصاصی یا مجازی یا هاست دانلود به صورت اشتراکی است که هنوز هم رواج دارد. هاست های دانلود به خاطر پایین آوردن هزینه ها تقریبا همه‌ی پورت های موجود سرور را می‌بندند و شما از طریق پروتکل نا امن ftp   و نرم افزارهای جانبی باید فایل های خودتان را آپلود و مدیریت کنید.

همچنین معمولا پشتیبانی از فایل های شما وجود ندارد و با خرابی سرور، فایل های شما موقتا یا برای همیشه از دسترس خارج خواهند شد.  و البته اتصال هاست دانلود معمولی به وردپرس خودش دردسر دیگری است. به خاطر این که امکانات خدمات وب بر روی این سرویس ها محدود است معمولا ناچار هستید فایل های خودتان را با لینک دانلود مستقیم در اختیار کاربران خود قرار دهید. اگر فروشگاه فایل داشته باشید با این کار همه‌ی محصول‌تان را به رایگان در اختیار کسانی قرار می‌دهید که می‌توانند مشتری شما باشند. 

ذخیره ساز ابری پشتیبان راه‌کار ابری شدن وردپرس

با استفاده از ذخیره ساز ابری پشتیبان، شما یک هاست دانلود ابری خواهید داشت. کافیست در پشتیبان ثبت نام کنید و یک پارتیشن حرفه ای ایجاد کنید و از طریق پنل وب از روی سیستم یا به صورت ریموت، واسط خط فرمان یا api  پشتیبان فایل‌های خود را آپلود کنید. 

هر فایل به تکه‌های مختلفی شکسته شده  و از هر فایل شما حداقل سه نسخه در سرورها و دیتا سنترهای مختلفی در داخل ایران و خارج از ایران نگهداری می‌شود. با از بین رفتن یک سرور نسخه‌های دیگری از فایل شما در پشتیبان وجود دارد که بی‌درنگ در اختیار مخاطب شما قرار می‌گیرد در حالی که نسخه‌ی سوم هم به صورت اتوماتیک بر روی سرور جدیدی که آن هم به صورت اتوماتیک به پشتیبان اضافه شده در حال ساختن است. 

آپلود فایل‌های رسانه و فروشگاه فایل ووکامرس در فضای ذخیره سازی ابری پشتیبان

 ذخیره‌ساز ابری پشتیبان در حال توسعه یک افزونه کاربردی وردپرس است. با نصب این افزونه از مخزن وردپرس و اتصال آن به پارتیشن حرفه‌ای خود در پشتیبان، می‌توانید هنگام استفاده از دکمه «افزودن پرونده چند رسانه ای» انتخاب کنید محتوای بخش رسانه‌ی شما (شامل فایل، تصاویر و ویدیوها)در فضای ابری پشتیبان ذخیره‌سازی شوند. 

در فضای ذخیره‌سازی ابری پشتیبان علاوه بر لینک مستقیم دانلود، امکان ساخت لینک دانلود مخفی و زمان‌دار را نیز دارید. این امکان، در افزونه وردپرس پشتیبان با افزونه فروشگاهی ووکامرس سازگار شده است. بنابراین می‌توانید فایل‎‌های فروشگاه فایل خود را که با ووکامرس کارمی‌کند به جای هاست اصلی در پشتیبان نگهداری کنید و از خاصیت لینک دانلود مخفی و زمان‌دار برای حفظ و نگهداری محصولات دانلودی خود استفاده کنید.  

اتصال پارتیشن حرفه‌ای پشتیبان به وردپرس

ابتدا با جستجوی کلمه Poshtiban در مخزن افزونه‌های وردپرس افزونه وردپرس پشتیبان را یافته و نصب نمایید. پس از نصب «پشتیبان» به منوی اصلی مدیریت وردپرس شما افزوده خواهد شد. سپس به سایت پشتیبان مراجعه و در پنل وب پشتیبان ثبت‌نام کنید. 

پس از ثبت نام وارد داشبورد پنل وب پشتیبان خواهید شد. پس از ورود به داشبورد پشتیبان برای استفاده از خدمات حرفه ای واتصال وردپرس خودتان به پشتیبان باید یک پارتیشن حرفه ای بسازید. برای این کار کافیست کیف پول پشتیبان خود را یک یورو شارژ کنید. امکان پرداخت به ریال از طریق درگاه بانک پاسارگاد وجود دارد.

افزودن وجه
افزودن وجه

سپس در داشبورد پشتیبان با کلیک روی گزینه‌ی سبد خرید، گزینه های خرید پارتیشن حرفه ای و شخصی را مشاهده می‌کنید با انتخاب نام پارتیشن و گزینه ی پارتیشن حرفه ای (pro) و انتخاب کشور مورد نظر تان بر روی کلید ایجاد پارتیشن کلیک کنید.

ساخت پارتیشن
ساخت پارتیشن

پرداخت هزینه پارتیشن حرفه ای به صورت Pay as you go یا پرداخت به اندازه مصرف است. و پس از پایان یک ماه به هرمیزان که فایل ذخیره کرده و پهنای باند خارجی مصرف کرده باشید از اعتبار کیف پول پشتیبان شما کسر خواهد شد.

پس از سفارش پارتیشن می‌توانید دامنه اختصاصی خودتان را روی پارتیشن تنظیم کنید یا از زیردامنه ای که پشتیبان یه شما اختصاص داده استفاده کنید. سپس باید پارتیشن حرفه ای پشتیبان خود را به وردپرس تان متصل کنید .

برای اینکه این پارتیشن را به وبسایت خود متصل کنید باید کلید دسترسی را دریافت کنید.  روی منوی سه نقطه مقابل پارتیشن حرفه ای کلیک کنید تا پنجره تنظیمات پارتیشن برای شما نمایش داده شود. روی علامت نمایش مقابل عبارت Access Token کلیک کنید و کلید دسترسی پارتیشن را کپی کنید.

پس از اینکه کلید دسترسی را دریافت کردید، در  منوی اصلی وردپرس به پشتیبان > تنظیمات مراجعه کنید در بخش تنظیمات افزونه وردپرس در سربرگ عمومی در قسمت کلید دسترسی کلید دسترسی پارتیشن حرفه‌ای خود را وارد کنید.

کلید دسترسی
کلید دسترسی

همچنین می‌توانید زیردامنه خودتان را روی پارتیشن حرفه‌ای پشتیبان تنظیم کنید تا لینک دانلودها و تصاویر وب‌سایت شما بر روی آدرس اینترنتی متعلق به خودتان منتشر شوند. در بخش تنظیمات افزونه وردپرس پشتیبان بخش های زیر را خواهید دید.

رسانه

رسانه
رسانه

در بخش رسانه‌ها مسیر بارگذاری خود را مشخص کنید. شناسه بارگذاری نیز به صورت خودکار تولید می‌شود و نیازی نیست کاری به آن داشته باشید.

بنابراین برای آپلود فایل‌ها هنگامی که در بخش تعریف محصول یا برگه‌ها یا نوشته‌ها هستید با استفاده از دکمه افزودن پرونده چند رسانه‌ای پنجره آپلود وردپرس باز می‌شود که با انتخاب گزینه ی بارگذاری در پشتیبان فایل های بخش رسانه‌ی وردپرس در پارتیشن ابری پشتیبان شما ذخیره‌شده و از آنجا نمایش داده‌می‌شود.

آپلود در پشتیبان
آپلود در پشتیبان

پشتیبان‌گیری

در این قسمت نیز باید مسیر بارگذاری فایل‌های پشتیبان را مشخص کنید. این عنوان در سرویس پشتیبان شما با عنوان backup تعبیه شده است و تمامی فایل‌ها در آن قرار می‌گیرد.

لیست آپلودهای ریموت

این قسمت مربوط به فایل‌هایی است که در خارج از وبسایت مثلا در دراپباکس آپلود شده است. می‌توانید آن را طی فرآیندی به راحتی به پشتیبان منتقل کنید. آموزش آپلودهای ریموت در بلاگ پشتیبان موجود است.

تنظیمات افزونه وردپرس پشتیبان برای فروش فایل با ووکامرس

تنظیمات پشتیبان برای ووکامرس
تنظیمات پشتیبان برای ووکامرس

این قسمت نیز مربوط به محصولات، فروشگاه ووکامرسی است. برای این قسمت نیز پوشه‌ای در فضای ابری شما ایجاد شده است. در قسمت «زمان فعال بودن» زمان فعال بودن لینک مخفی که پس خرید برای کاربر ایجاد میشود را تعیین می‌کنید. برای آموزش بیشتر و اشنایی با فروش فایل میتوانید از راهنمای سایت پشتیبان استفاده کنید و فروش فایل را با پارتیشن رایگان پشتیبان که بلافاصله پس از ثبت نام برای شما ایجاد می‌شود تست کنید.

نتیجه گیری : استفاده از یک ذخیره‌ساز ابری که به نوعی جایگزین هاست دانلود است مزایای بی‌شمار دیگری غیر از افزونه وردپرس پشتیبان دارد. شما از طریق پنل وب پشتیبان ، اپلیکیشن موبایل، واسط خط فرمان و API پشتیبان به فایل های خود دسترسی دارید. اگر توسعه دهنده وب و وردپرس هستید با استفاده از API پشتیبان می‌توانید شخصی‌سازی‌ها و افزونه‌های مخصوص به خودتان را تولید کنید و از حمایت کامل تیم توسعه پشتیبان بهره‌مند شوید.

اما مهم‌ترین مزیتِ روی آوردن به سرویس‌های ابری هزینه‌ی پایین ترو دریافت خدمات بیشتر است. به همین دلیل است که تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۷۷ درصد کسب‌کارهای آنلاین و آفلاین خدمات فناوری اطلاعات و زیرساخت خود را به زیرساخت‌های ابری عمومی یا زیرساخت ابری اختصاصی منتقل خواهند کرد.

شما هم با اتصال به استوریج ابری پشتیبان، راه ابری شدن وب‌سایت وردپرسی خود را آغاز خواهید کرد.

راستی! برای دریافت مطالب وردپرسی در کانال تلگرام میهن وردپرس عضو شوید.

[ad_2]

لینک منبع مطلب

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.